Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

دانشمندان در حال ایجاد یک نور مصنوعی در آسمان هستند!

دانشمندان در حال ایجاد یک نور مصنوعی در آسمان هستند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اصطلاح “درخشش مصنوعی جو”، افزایش یا تولید عمدی هوای اتمسفر را توصیف می‌کند که مشابه همان انتشار نور طبیعی جو زمین است. این پدیده که در ارتفاعات مختلف دیده می‌شود، توسط تشعشعات خورشیدی و کیهانی در تعامل با مولکول‌های اتمسفر مانند اکسیژن و نیتروژن ایجاد می‌شود. نور کم، پراکنده و معمولاً مایل به سبز تولید‌شده توسط درخشش مصنوعی جو، در شب بیشتر قابل توجه بوده و مدت‌هاست که به دلیل ویژگی‌های آسمانی منحصر‌به‌فرد آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

چهار روز تحقیق و آزمایش!

اکنون برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا یا همان هارپ (HAARP) در آلاسکا، این پدیده را به مدت چهار روز در آسمان ایجاد می‌کند تا آزمایشاتی را بر روی یونوسفر، منطقه‌ای از جو فوقانی سیاره زمین که حاوی غلظت بالایی از یون‌ها و الکترون‌های آزاد است و از حدود 30 مایل (50 کیلومتر) بالای سطح زمین تا چند صد مایل در ارتفاع امتداد دارد، انجام دهد.

دانشمندان در حال ایجاد یک نور مصنوعی در آسمان هستند!

محققان از این رویداد برای مطالعه مکانیسم‌های موجود در یونوسفر که منجر به انتشار نوری می‌شود، استفاده خواهند کرد. علاوه بر این، آنها تلاش خواهند کرد تا تعیین کنند که آیا امواج پلاسمای خاص (گاز آنقدر داغ است که الکترون‌ها را از اتم‌ها بیرون می‌زند)، دیگر امواج با فرکانس بسیار پایین را تقویت می‌کنند و همچنین بررسی خواهند کرد که چگونه ماهواره‌ها می‌توانند با استفاده از این امواج پلاسمایی خاص، برخورد را تشخیص داده و از برخورد جلوگیری کنند.

دانشمندان دانشگاه آلاسکا فیربنکس، دانشگاه کرنل، دانشگاه کلرادو دنور، دانشگاه فلوریدا و موسسه فناوری جورجیا همگی این درخشش مصنوعی جو را مطالعه خواهند کرد و تحقیقات بسیار مهم را در مورد این پدیده منحصر‌به‌فرد انجام خواهند داد.

همچنین مطالعه کنید
ستاره های کوتوله سفید، تئوری های قدیمی را به چالش می‌کشند!

همانند انرژی خورشیدی که یک شفق طبیعی ایجاد می‌کند، هارپ با استفاده از انفجارهای متناوب امواج رادیویی با فرکانس بالا برای برانگیختن الکترون‌ها در یونوسفر زمین، درخشش مصنوعی هوا را تولید می‌کند. با 180 آنتن با فرکانس بالا که در یک آرایه مرحله‌ای در 33 هکتار مرتب شده‌اند، ابزار تحقیقاتی یونوسفر هارپ، ظرفیت تابش 3.6 مگاوات را به یونوسفر و جو فوقانی دارد.

دانشمندان در حال ایجاد یک نور مصنوعی در آسمان هستند!

اگرچه آنها نوسان خواهند داشت، اما فرکانس‌های پخش هارپ معمولاً بین 2.8 تا 10 مگاهرتز متغیر است. البته روزها و زمان‌های واقعی انتقال تا حد زیادی به شرایط ژئومغناطیسی و/یا یونوسفر موجود در زمان واقعی بستگی دارد.

این پدیده به صورت یک ناحیه قرمز کم رنگ یا سبز قابل مشاهده است

برای چهار روز پس از انتشار امواج رادیویی هارپ، درخشش هوا به صورت یک منطقه قرمز کم رنگ یا احتمالاً سبز در فاصله 300 صد مایلی از سایت هارپ در گاکونا قابل مشاهده خواهد بود. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که به دلیل عملکرد چشم انسان، نگاه کردن به‌صورت مایل ممکن است درک این درخشش هوا را آسان‌تر کند.

دانشمندان در حال ایجاد یک نور مصنوعی در آسمان هستند!

درخشش‌های مصنوعی در تحقیقات اتمسفر و مطالعات آب و هوای فضا کاربردهای متنوعی دارند و می‌توان آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعل و انفعالات بین جو زمین و فضا بررسی کرد. از نمایش‌های نور نیز می‌توان به‌صورت خلاقانه یا برای سرگرمی استفاده و سرگرمی شبانه را برای همه کسانی که به اندازه کافی نزدیک هستند فراهم آورد تا شاهد آن باشند.

دیگر منابع کمتر رایج ایجاد درخشش هوای مصنوعی، خروجی‌های خروجی موشک‌ها و شاتل‌های فضایی و بالون‌های تحقیقاتی مجهز به مواد شیمیایی ویژه است.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>