Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چین یک "ایستگاه فضایی زمینی" برای شبیه سازی شرایط مختلف در فضا می سازد

چین یک “ایستگاه فضایی زمینی” برای شبیه سازی شرایط مختلف در فضا می سازد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

طبق گزارش خبرگزاری ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، چین اولین شبیه‌ساز ایستگاه فضایی در نوع خود را برای انجام آزمایش‌ها و ابزارهای آزمایشی مختلف بر روی زمین توسعه داده است. بر اساس گزارش‌ها، محققان اولین عملیات آزمایشی این پروژه که به “ایستگاه فضایی زمینی” معروف است را آغاز کرده‌اند. شبیه‌سازهای ایستگاه فضایی در شمال شرقی شهر هاربین مستقر هستند.

هدف اصلی این پروژه ایجاد بستری مناسب برای انجام تحقیقات علمی بنیادی بر روی زمین در شرایطی قابل مقایسه با شرایط موجود در فضاست. این مرکز همچنین امکان آزمایش تجهیزات فضایی مانند قطعات ماهواره و لباس‌های فضایی را فراهم می‌کند.

آزمایش در شبیه‌سازها

در مقایسه با یک آزمایشگاه فضایی، این مرکز تحقیقاتی “فضا‌مانند”، رویکرد راحت‌تری برای ارزیابی ایده‌های فناوری متنوع ارائه می‌دهد. از طرف دیگر شبیه سازها انجام تست‌ها را ارزان‌تر و ایمن‌تر می‌کنند.

علاوه بر این، محفظه‌های متعددی برای شبیه‌سازی شرایط مختلف فضا‌مانند، مانند ریزگرانش، میدان‌های مغناطیسی ضعیف، تشعشعات الکترومغناطیسی، پلاسما و غبار فضایی ساخته شده‌اند.

طبق گزارش SCMP یکی از محفظه‌های شبیه ساز، محیط تشعشع را تقلید می‌کند. این محفظه نزدیکترین حالت را به تکرار شرایط تابشی واقعی که در فضا مشاهده می‌شود، دارد و “تحقیق و آزمایش اجزای ماهواره و فضاپیما” را تحلیل خواهد کرد.

از سوی دیگر، یکی از محفظه‌های مغناطیسی از یک میدان مغناطیسی نزدیک به صفر تقلید کرده و امکان آزمایش ابزارهای علمی مختلف را قبل از پرتاب واقعی فراهم می‌کند.

چین یک "ایستگاه فضایی زمینی" برای شبیه سازی شرایط مختلف در فضا می سازد

محفظه ای که شرایط قمری را شبیه سازی می‌کند

بر اساس گزارش‌ها، یکی از شبیه سازها نیز شرایط سطح ماه را تقلید می‌کند. این شبیه‌ساز ماه ممکن است برای بررسی پدیده‌های متعدد ماه مانند ایجاد غبار ماه استفاده شود. این محفظه به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد تأثیر سنگ‌پوشه‌های (رگولیت‌های) ماه بر فضاپیماها، لباس‌های فضایی و فضانوردان بیاموزند.

همچنین مطالعه کنید
کشف سیاره ای مرموز که در هر چرخش، دستخوش تغییرات شدید جوی می شود

به گفته لین ژی کیانگ، معاون آژانس فضایی سرنشین‌دار چین، این کشور امیدوار است تا سال 2030 اولین خدمه خود را روی ماه قرار دهد. ماموریت اکتشافی مشترک انسان و رباتیک به انسان اجازه می‌دهد برای مدت کوتاهی در سطح ماه بمانند.

لین در ماه می اظهار داشت که آماده‌سازی برای مرحله فرود سرنشین‌دار روی ماه در حال پیشرفت است. همه سیستم‌های مأموریتی، از جمله سیستم‌های لازم برای موشک حامل جدید لانگ مارس 10، فضاپیما، فرودگرهای سطح ماه و لباس‌های فرود روی ماه در حال تحقیق و توسعه هستند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این زیرساخت شبیه‌سازی‌شده، دانشمندان را از سراسر جهان برای انجام تحقیقات علمی پیشرفته جذب کند.

به گزارش شین هوا، علاوه بر محققان چینی، مؤسسه‌هایی از بیش از 30 کشور برای استفاده از این امکانات قرارداد امضا کرده‌اند.

چندین مؤسسه چینی، از جمله مؤسسه فناوری هاربین (HIT)، با شرکت علوم و فناوری هوافضای چین روی این پروژه بی نظیر کار می‌کنند.

در همین حال، چین قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد ماژول دیگری را به ایستگاه فضایی تیانگونگ اضافه کند که شامل سه ماژول است که از ماه می 2021 پرتاب شده‌اند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>