Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

سیاره‌ای مشابه مشتری در فاصله 85 سال نوری زمین مشاهده شد

سیاره‌ای مشابه مشتری در فاصله 85 سال نوری زمین مشاهده شد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اخترشناسان به کمک تلسکوپ W.M. Keck که در هاوایی واقع شده یکی از کم جرم‌ترین سیاراتی که تا به حال به صورت مستقیم مشاهده شده را کشف کردند. به لطف مشاهدات با جزئیات بسیار بالای جدید، تیمی از اخترشناسان توانستند جرم این سیاره و همچنین شکل مدار آن که به مدار مشتری شبیه است را مشخص کنند.

مشاهدات جدید یک سیاره به لیست کوچک اما رو به رشد سیارات فراخورشیدی (سیارات خارج از منظومه شمسی) که به صورت مستقیم مشاهده شده‌اند، اضافه کرده است. تکنیکی که برای تصویربرداری از فواصل بسیار دور دور در جهان استفاده می‌شود، یک روش جدید و کارآمد برای کشف سیارت دیگر فراهم کرده است.

سیاره‌ای که به تازگی کشف شده AF Lep b نام گرفته و یکی از اولین سیاراتی است که با تکنیک جدیدی به نام اخترسنجی کشف شده است.

این تکنیک حرکات بسیار جزئی ستاره‌های میزبان را طی چند سال بررسی می‌کند تا ببیند آیا سیاره‌ای با کشش گرانشی خود آن ستاره را می‌کشد یا خیر. مقاله جدیدی که جزئیات این کشف را نشان می‌دهد در ژورنال Astrophysical Journal Letters به چاپ رسیده است.

اگرچه سیارات جرم بسیار کمتری در مقایسه با ستاره‌های میزبان خود دارند، اما در مشاهدات نجومی باعث می‌شوند که ستاره‌ها به به صورت بسیار جزئی اما قابل مشاهده تکان بخورند. پیش از کشف AF Lep b، مشاهدات 25 ساله تلسکوپ‌های Hipparcos و Gaia نشان می‌داد که ستاره میزبان AF Lep b، میزبان یک سیاره است.

کایل فرانسون (Kyle Franson) از دانشگاه تگزاس که سرپرست این مطالعه است می‌گوید:

زمانی که رصدها را با استفاده از تلسکوپ Keck II پردازش می‌کردیم تا تابش خیره کننده این ستاره را حذف کنیم، سیاره بلافاصله مشاهده شد و هر چه بیشتر آن ناحیه را رصد می‌کردیم آشکارتر می‌شد.

تصاویر ثبت شده توسط تیم فرانسون نشان داد که جرم AF Lep b تقریبا سه برابر جرم مشتری است. این سیاره به دور AF Leporis، یک ستاره نسبتا جوان شبیه به خورشید که در فاصله 87.5 سال نوری زمین قرار دارد، می‌چرخد. وزن و مدار این سیاره، آن را به یکی از شبیه‌ترین سیارات به مشتری که تا به حال مشاهده شده است، تبدیل کرده است.

همچنین مطالعه کنید
ثبت نمایی نزدیک و باورنکردنی از سحابی "رو مارافسای" توسط جیمز وب

برندان بولر (Brendan Bowler) استادیار دانشگاه تگزاس و نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد:

این اولین باری است که از این تکنیک برای یافتن سیاره‌ای غول پیکر که به دور یک نسخه جوان‌تر خورشید می‌چرخد، استفاده می‌شود. این کشف باب جدیدی را برای استفاده از این تکنیک به عنوان ابزاری برای اکتشافات فراخورشیدی، باز کرده است.

سیاره

محققان با استفاده از سیستم اپتیک تطبیقی رصدخانه Keck و همچنین تاج نگار بردار گردابی دوربین مادون قرمز 2 (NIRC2) تلسکوپ Keck II، این سیاره را مستقیما تصویربرداری کرده‌اند. ابزار دوم برای فرونشاندن درخشش ستاره میزبان بکار رفت تا محققان بتوانند مستقیما سیاره را تصویربرداری کنند.

دانشمندانی که این رصد را انجام داده‌اند بر این باورند که روش آن‌ها، راه کاملا جدیدی را برای کشف و ثبت مستقیم سیارات فراخورشیدی دوردست فراهم می‌کند. فرانسون گفت: “تصویربرداری از سیارات چالش‌برانگیز است. ما تنها 15 نمونه مشابه داریم و فکر می‌کنیم که این رویکرد “آگاهی پویا” که توسط تلسکوپ Keck II و تصویربرداری اپتیک تطبیقی NIRC2 ممکن شده است در مقایسه با بررسی‌هایی که در دو دهه گذشته انجام شده، بسیار کارآمدتر است.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>