Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بزرگترین و بهینه ترین موتور هواپیما تست‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت

بزرگترین و بهینه ترین موتور هواپیما تست‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

رولزرویس اولین آزمایشات زمینی را بر روی موتور عظیم خود که اولترافن (UltraFan) نام دارد انجام داده و ادعا می‌کند که این موتور از هر موتور بزرگ در حال خدمت دیگری، حداقل ده درصد بهینه‌تر است. این موتور کربن/تیتانیومی در دهه 2030 میلادی برای قرار گفتن بر روی هواپیماهای مسافربری عرضه خواهد شد.

علیرغم ظاهر بسیار بزرگ اولترافن، این موتور به لطف ربات‌های تولیدکننده سه بعدی رولزرویس بسیار سبک است. این ربات‌های سه بعدی تیغه‌های فن این موتور را که 3.56 متر قطر دارند از جنس کامپوزیت ساخته و برای افزایش استحکام و ارتجاع لبه جلویی تیغه‌ها، مقداری تیتانیوم نیز در ساخت آن بکار برده‌اند.

بزرگترین و بهینه ترین موتور هواپیما تست‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت

توربین‌هایی قرار گرفته در پشت فن اصلی نسبتا کوچک هستند و با عبور حجم زیادی از هوا که مستقیماً از اطراف کمپرسورها عبور کرده و از پشت موتور خارج می‌شوند، نسبت کنارگذر (Bypass) بالایی ایجاد می‌نمایند. این روش میزان صدای تولیدی موتور را تا 35 درصد کاهش می‌دهد. همانطور که گیربکس نیروگاه به فن اصلی اجازه می‌دهد با سرعتی کمتر و کمپرسورها با سرعتی بیشتر بچرخند، این موتور هم به همان شیوه عمل کرده که راندمان آن را بالا برده است.

بزرگترین و بهینه ترین موتور هواپیما تست‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت

بهینه‌ترین موتور هواپیمای کنونی، موتور XWB Trent خود رولزرویس است و به گفته این کمپانی، موتور اولترافن حداقل ده درصد از آن موتور بهینه‌تر خواهد بود. این به این معناست که ایرلاین‌ها با بکارگیری این موتور، میلیاردها دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهند کرد. بنابراین هنگامی که این موتور در اندازه‌های مختلف با رانش 25 هزار تا 110 هزار پوند بر روی طیف وسیعی از هواپیماهای باریک و پهن پیکر بکار گرفته شود، بسیار محبوب خواهد شد.

علاوه بر کاهش هزینه، این موتور مقدار متناظری از ردپای کربن ایرلاین‌ها را کاهش خواهد داد؛ این کاهش ردپای کربن گامی کوچک در جهت پرواز پاک و به نسبت، قدمی بزرگ در این مسیر خواهد بود. این موتور عملاً انتشار ذرات معلق اکسیدهای نیتروژن را تا 40 درصد کاهش خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید
گرانش مریخ ممکن است هر 2.4 میلیون سال یک بار اقیانوس های زمین را تکان دهد!

موتور هواپیما

رولز رویس یک مرکز تست را در شهر داربی انگلستان به طور خاص برای تست اولترافن تاسیس کرده است. اولترافن اولین موتور با طراحی کاملا جدید در 54 سال گذشته است که رولز رویس باید تست کند. آزمایش‌های زمینی اولیه از نسخه‌ی ابتدایی از این موتور که در ماه دسامبر مونتاژ شده بود در Testbed 80 که بزرگترین تاسیسات برای موتورهای هواپیمایی در جهان است با موفقیت کامل شد.

موتور هواپیما

گری الیوت، مدیرعامل موسسه فناوری هوافضای بریتانیا می‌گوید:

موتور اولترافن رولزرویس گامی بزرگ در بهره‌وری موتورهای هواپیما برداشته است. فناوری‌هایی که در این برنامه توسعه داده شده دانش ما در جهت بهبود عملکرد موتور و در عین حال کاهش اثرات زیست محیطی آن را بهبود بخشیده است. این برنامه‌ای است که بریتانیا را در ردیف اول بازارهای جهانی قرار می‌دهد و برای آینده صنعت موتورهای هواپیما در بریتانیا حیاتی است. ما به تیم رولز رویس برای تست موفقیت آمیز این موتور تبریک می‌گوییم.

توفان ارگینبیلگیچ، مدیر عامل رولز رویس می‌گوید:

موتور اولترافن یک تغییر بزرگ در این حوزه به شمار می‌رود. فناوری‌هایی که در این برنامه تست می‌شوند این قابلیت را دارند که هم موتورهای الان و هم موتورهای آینده را بهبود ببخشند. به همین دلیل است که این اعلامیه انقدر اهمیت دارد. ما شاهد تاریخ سازی هستیم؛ یک گام بزرگ در بهبود راندمان موتورهای هواپیما. موتورهای توربین گازی بهینه‌تر به همراه سوخت‌های هوایی پایدار، کلید رسیدن به پروازهای کاملا پاک در سال 2050 خواهند بود. امروز ما به دستیابی این هدف نزدیکتر هستیم.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>