کمپانی خودروسازی مرسدس بنز و گوگل کلاد (Google Cloud) قصد دارند در همکاری با یکدیگر، تجربه «مسیریابی» در خودروها را بازتعریف کنند. در این همکاری، عامل هوش مصنوعی پیشرفته خودرویی گوگل کلاد در دستیار مجازی MBUX مرسدس بنز ادغام خواهد شد. این فناوری جدید که توسط یک مدل از خانواده مدل زبان بزرگ (LLM) جمینای گوگل ارائه شده است، نحوه تعامل رانندگان با وسایل نقلیه را متحول کرده و تجربه کاربری بهتری را برای رانندگان رقم خواهد زد.
در پی این همکاری، دستیار مجازی MBUX قادر به درک و پاسخگویی به سوالات کاربران (به زبان طبیعی) خواهد بود و یک روش جدید و بصری برای دستیابی به اطلاعات را در اختیار رانندگان قرار خواهد داد. علاوه بر این، سیستم مسیریابی خودروهای مرسدس با استفاده از دادههای پلتفرم مسیریابی گوگل مپ (Google Maps) قادر به ارائه بهروزرسانیهای بلادرنگ (لحظهای) در رابطه با «ترافیک، مکانهای موردعلاقه و ..» میباشد.
به عنوان مثال در این سیستم کاربران قادرند سوالاتی نظیر “نزدیکترین ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی که در حال حاضر ظرفیت آن تکمیل نشده است، کجاست؟” یا “یک کافیشاپ دارای محوطه سر باز و وایفای را برای من جستجو کن” را از سیستم مسیریاب خودروی خود بپرسند. در حالیکه گوگل و مرسدس بنز، ارائه پاسخهای دقیق و فوری توسط این سیستم را وعده میدهند با این حال برای ارزیابی عملکرد این سیستم در دنیای واقعی باید کمی صبر کرد.
لازم به ذکر است که قابلیت مکالمه با مسیریاب توسط عامل هوش مصنوعی گوگل کلود برای خودروها (Automotive AI Agent) که یک پلتفرم هوش مصنوعی انحصاری برای صنعت خودروسازی است، پشتیبانی میشود. علاوه بر این این عامل هوش مصنوعی با ارجاع دستورات کاربر و جستجو در پایگاه داده جامع پلتفرم گوگل مپ با «بیش از 250 میلیون مکان ثبتشده» و بیش از «100 میلیون بهروزرسانی روزانه دادهها» امکان دسترسی به بهروزترین و دقیقترین اطلاعات را برای رانندگان فراهم میکند.
همچنین جالب است بدانید که این عامل هوش مصنوعی گوگل قادر به «شرکت در گفتگوهای پیچیده و چندوجهی» و «به خاطر سپردن پیشزمینه مکالمه و ترجیحات کاربر در مکالمات پیشین» است. این ویژگی به این معناست که رانندگان قادر خواهند بود تا بدون تکرار اطلاعات ارائهشده در اولین بخش مکالمه، سوالات بعدی خود را از دستیار پرسیده یا درخواستهای پیشین خود را اصلاح کنند.
به عنوان مثال در این قابلیت کاربران پس از پرسیدن سوال در رابطه با «نزدیکترین رستوران به من» قادرند سوالات مرتبطی نظیر “کاربران چه امتیازاتی را به این رستوران دادهاند؟” یا “آیا در حال حاضر این رستوران باز است؟” را از دستیار خودرو پرسیده و پاسخهای مرتبط با سوالات خود را بهسرعت دریافت کنند.
این ویژگی جدید جستجو و مسیریابی نقطه به نقطه با استفاده از هوش مصنوعی، همراه با جدیدترین مدل از خودروی مرسدس بنز CLA و در اواخر سال جاری میلادی (2025) مجهز به سیستمعامل جدید این کمپانی (MB.OS) معرفی خواهد شد. علاوه بر این، به نظر میرسد مرسدس بنز قصد دارد کمی بعدتر قابلیتهای مذکور را در اختیار کاربران سایر مدلهای مجهز به دستیار صوتی MBUX نیز قرار دهد.
این همکاری بین مرسدس بنز و گوگل کلاد یک گام بزرگ و روبهجلو در فرآیند تکاملی سیستمهای اطلاعات-سرگرمی داخلی خودروهای مدرن بوده و بستر مناسبی برای تجربه رانندگی شهودی، آموزنده و لذتبخشتری که از زمان حضور صفحات نمایش بزرگ بر روی داشبورد خودروها مورد درخواست کاربران بوده است را فراهم میسازد. با این حال بعید نیست طبق معمول مرسدس بنز برای ارائه این خدمات کاربردی، هزینه مضاعفی (مانند اشتراک ماهانه) را از کاربران خود دریافت کند!
منبع: Arenaev