در صورتی که قصد خرید سرویس تلفن ابری را دارید در ادامه این مقاله همراه ما باشید. در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که هرگز بدون کسب اطلاعات کافی در رابطه با سیستم تلفنی ویپ و بدون دریافت مشاوره از یک مشاور VOIP با تجربه و متخصص، به حرف های کارشناسان فروش شرکت ها برای راه اندازی سیستم تلفن های ویپ اعتماد نکنید.
VOIP چیست
VOIP یک کلمه اختصاری Voice Over IP به معنای انتقال صدا بر بستر شبکه معرفی می شود. این فناوری حرفه ای و پیشرفته در دهه 90 میلادی پدید آمد و منجر به ایجاد تحولی بزرگ در سانترال های تلفنی و خطوط تلفنی شد.
با پیشرفت روز افزون تکنولوژی VOIP حرفه ای، مرکز تلفن VOIP به جایگزینی قدرتمند برای سانترال های آنالوگ یا سنتی تبدیل شد که از خطوط مخابراتی پر هزینه برای برقراری ارتباط استفاده می کردند. خطوط سیپ ترانک و خط تلفن اینترنتی که از فناوری به روز VOIP به منظور برقراری مکالمات تلفنی استفاده کنند نیز جایگزین خطوط تلفنی نوع آنالوگ شدند.
مرکز تلفن ویپ ابری چیست
همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، مرکز تلفن ویپ که معادل فارسی IPPBX است با نام سیستم تلفنی ویپ نیز معرفی می شود، نسل جدید سانترال های تلفنی به حساب می آید که امروزه با قابلیت های پرشمار و ده ها برابری نسبت به تلفن های سنتی، جایگزینی عالی برای سانترال های تلفنی آنالوگ و سنتی شده است.
مهم ترین وظیفه سیستم تلفنی ویپ، مدیریت تماس های ورودی، خروجی و داخلی در یک مجموعه است. صف انتظار مکالمه Queue، تلفن گویا IVR، صندوق صوتی Voice Mail، قابلیت ایجاد داخلی بر روی موبایل، ارائه گزارشات تماس تلفنی، امکان ایجاد کنفرانس صوتی و تصویری، قابلیت برقرای ارتباط تلفنی داخلی در بین دفاتر و شعبات مختلف درون یک سازمان، قابلیت ایجاد بستر دورکاری، راه اندازی سیستم پیجینگ، ارتباط با نرم افزارهای دیگری مانند CRM، نظرسنجی پس از مکالمه و دیگر موارد از مهمترین قابلیت های سیستم تلفنی ویپ، به حساب می آید.
سرویس تلفن ویپ ابری
یک مرکز تلفن ویپ به دو صورت یعنی سخت افزاری و نرم افزاری قابل پیاده سازی است از طرفی مرکز تلفن های ویپ نرم افزاری نیز به دو دسته تقسیم بندی شده اند. نرم افزارهایی که به منظور راه اندازی، به یک کیس و یا سرور کامپیوتری نیاز دارند تا با استفاده از آن بر روی آن نصب شده و امکان استفاده از قابلیت های آن نیز فراهم شود.
در بخش دوم نرم افزارهایی وجود دارند که بر روی یک دیتا سنتر میزبانی شده اند و امکان استفاده از قابلیت های آن ها، تنها با استفاده از اینترنت و یک مرورگر فراهم شده است. به این دسته از سیستم های تلفنی ویپ، مرکز تلفن ابری و یا سرویس تلفن ابری گفته می شود.
سرویس تلفن ابری چیست ؟
مرکز تلفن ابری بر روی یک دیتا سنتر میزبانی خواهد شد و خدمات و امکانات نرم افزار با استفاده از اینترنت و بر بستر وب در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. مرکز تلفن ابری که با نام سرویس تلفن ابری هم نام برده می شود برای پیاده سازی، به سرور کامپیوتری سخت افزاری نیازی نیست و با دسترسی به اینترنت در هر نقطه جغرافیایی که باشید می توانید به سرویس تلفن ابری خود دسترسی پیدا کنید. این سرویس تلفنی اخیرا در ایران نیز توسط تعدادی از شرکت های معتبر ارائه می شود، مرکز تلفن ابری در کشور های اروپایی و آمریکایی با نام Hosted PBX و یا Cloud PBX معرفی می شود.
کاربرد مرکز تلفن ابری
سرویس تلفن ابری در حال حاضر با توجه به سطح کیفی موجود این سرویس ها در ایران، اغلب برای کسب و کارهای کوچک با تعداد تماس بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر و با شرایطی که وجود دارد، این سیستم تلفنی راهکار منطقی و بسیار مناسبی برای مدیریت تماس تلفنی کسب و کارهای متوسط و بزرگ نخواهد بود؛ زیرا پایداری و کیفیت در عملکرد تلفن های این نوع سازمان ها بسیار اهمیت دارد و کوچکترین اختلالی در تماس های تلفنی آن ها منجر به بروز مشکل خواهد شد.
از جانبی دیگر مدیران بسیاری از سازمان ها و یا کسب و کارها تمایل ندارند که گزارش تماس ها و مکالمات تلفنی خود را در اختیار دیگر شرکت ها قرار دهند. در چنین شرایطی و در حال حاضر راهکار ایده آل برای راه اندازی سیستم تلفن ویپ برای کسب و کارهای بزرگ و بسیار بزرگ، استفاده از مرکز تلفنی ویپ نرم افزاریای است که بر روی سرور کامپیوتر آن سازمان، پیاده سازی شود. کسب و کارهای کوچکی که مایل به پرداخت هزینه های بسیار زیاد برای خطوط تلفنی نیستند نیز می توانند از سرویس تلفن ویپ ابری استفاده کنند.
مزایای مرکز تلفن ویپ ابری
اگر بخواهیم در رابطه با مزایای سرویس تلفن ویپ ابری صحبت کنیم شاید یکی از بارزترین و مهمترین مزیت های آن عدم نیاز این سرویس به تهیه سرور و تجهیزات شبکه پیچیده برای پیاده سازی آن است. از دیگر مزیت های این سیستم حرفه ای نیز عدم نیاز به افرادی متخصص برای نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات سخت افزاری بوده که این موضوع منجر به کاهش هزینه های نیروی انسانی خواهد شد.
مرکز تلفن ابری در حال حاضر در کشور ایران برای شرکت های بسیار کوچک با تعداد پرسنل کمتر وکسب و کارهایی که محلی برای استقرار نداشته باشند و قصد دارند با یک خط تلفن پاسخگوی تماس تلفنی خود باشند می تواند گزینه مناسبی به حساب بیاید. شرکت ها و سازمان ها با تهیه این سرویس می توانند به راحتی یک خط ثابت تلفن اینترنتی خریداری کنند. از طرفی قابلیت هایی مانند صف انتظار مکالمه، تلفن گویا و غیره نیز می توانید بهره مند شوید.
سلب مسئولیت: این مطلب یک رپورتاژ تبلیغاتی است و اروتک مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. |