جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
تبلیغات آنلاین نشان می‌دهند که گوشی شما حرف‌هایتان را گوش می‌کند! [آموزش روش جلوگیری]

تبلیغات آنلاین نشان می‌دهند که گوشی شما حرف‌هایتان را گوش می‌کند! [آموزش روش جلوگیری]

اشتراک‌گذاری:

آیا تاکنون پیش آمده که به محض صحبت کردن درباره یک موضوع، با یک تبلیغ آنلاین راجع به آن روبه‌رو شوید و این به نظرتان عجیب بیاید؟ شانس رخ دادن چنین چیزی چقدر است؟ برای آشنایی با این اتفاق عجیب با اِروتِک همراه باشید.

این سری تبلیغات آنچه ما برای سال‌ها فکر می‌کردیم را اثبات کرد

در دسامبر 2023، سایت 404 Media چیزی را در مورد پایگاه اینترنتی گروه محتوایی کاکس (CMG) افشا کرد که ممکن است دانستن آن حال شما را آزار دهد! آن‌ها متوجه شدند که این شرکت از قابلیت «گوش کردن فعال (Active Listening)»، بهره می‌برد. یک قابلیت تبلیغاتی که به‌روشنی کمک می‌کند تا هر تبلیغ بر مبنای آنچه افراد با صدای بلند اطراف میکروفون‌ها دستگاه می‌گویند، به مشتری موردنظر خود برسد. 404 Media گزارش داد که پس از این اتفاق شرکت CMG این اطلاعات را از دسترس خارج کرده است.

بسیاری از دستگا‌ه‌های هوشمندی که دوربین و میکروفون همواره روشن دارند، در پس‌زمینه به واژگان و عبارت‌های به‌خصوص گوش می‌دهند. سپس در زمان لازم به کار می‌افتند. از میان این عبارت‌ها می‌توان به «Hey Siri» و «OK Google» اشاره کرد!

404 Media می‌گوید یک مجموعه اسلاید از یک ارائه بازاریابی بازرگانی در اختیار دارد. این مجموعه نشان می‌دهد که ظاهراً CMG این قابلیت خود را دست‌کم به یک شرکت هم معرفی کرده است. این ارائه بیان می‌کند که CMG چگونه قابلیت «گوش کردن فعال» خود را به مشتریان احتمالی خود عرضه می‌کند. تصویری از این مجموعه اسلاید نشان می‌دهد که در آن نوشته: «تبلیغ‌کنندگان می‌توانند داده‌های صوتی را با داده‌های رفتاری تلفیق کنند تا مشتریان درون بازار را به درستی هدف بگیرند.»

تبلیغات آنلاین نشان می دهند که گوشی شما حرف‌هایتان را گوشی می کند!

روشن نیست که این داده‌های چگونه می‌توانند دریافت شوند و یا از چه منبعی برداشته می‌شوند؛ ممکن است از طریق میکروفون تلویزیون هوشمند، یک اسپیکر هوشمند همواره فعال و یا یک برنامه خاص گوشی هوشمند این اتفاق بیفتد.

مقیاس این مسأله

مسأله نگران‌کننده‌تر این ادعاست که CMG با اسامی بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت و فیسبوک همکاری دارد! 404 Media هم تصاویری را از چند اسلاید در ارائه‌شده منتشر کرده است. یکی از اسلایدها اطلاعات قیمتی را برای تبلیغ‌کنندگان احتمالی مشخص کرده و دیگر روش‌های مورد نظر شرکت برای اثرگذاری بر مخاطب را بررسی کرده است.

تبلیغات آنلاین نشان می دهند که گوشی شما حرف‌هایتان را گوشی می کند!

حین گزارش 404 Media از CMG و قابلیت گوش کردن فعال، این سایت همچنین شواهد مهمی دیگری پیدا کرد. این شواهد نشان می‌دادند که این پروژه در حال حاضر فعال است. برای مثال، یک صفحه از سایت CMG نوشته است: «اگر می‌توانستید مشتریان احتمالی‌ای که در گفت‌وگوی روزمره خود در حال صحبت کردن راجع به خدمات شما هستند را هدف قرار دهید، چه نتیجه‌ای برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آمد؟ این یک قسمت از سریال بلک میرور نیست، بلکه داده‌های صوتی است و CMG این قابلیت را دارد که از آن برای منافع تجاری استفاده کند.» این صفحه اکنون حذف شده، امّا قصد و نیت واقعی این شرکت را نشان می‌دهد.

چگونه جلوی گوش کردن گوشی هوشمند به صدایمان را بگیریم؟

دستگاه‌های متصل به اینترنت اطراف ما را پر کرده‌اند و ما بسیار به آن‌ها وابسته‌ایم. بنابراین، ممکن است دشوار باشد که جلوی استراق سمع گوشی‌مان از خود یا مشاهده‌مان توسط تلویزیون هوشمند را بگیریم.

با این وجود، چند کار هست که می‌توانید برای تحقق این هدف انجام دهید. نخست، می‌توانید نگذارید که دستگاه گوگل روی گوشی اندرویدتان به شما گوش کند. افزون بر این، می‌توانید دسترسی برخی برنامه‌های خاص را نیز به میکروفون دستگاهتان قطع کنید.

  • در اندروید: به تنظیمات (Settings) > برنامه‌ها (Apps) > برنامه مورد نظر بروید و روی مجوزها (Permissions) و سپس میکروفون (Microphone) بزنید. آن‌گاه رد مجوز (Deny) یا هرگزینه دیگر برای غیرفعال کردن مجوز را انتخاب کنید.
  • در iOS: به تنظیمات (Settings) > حریم شخصی و امنیت (Privacy and Security) > میکروفون (Microphone) بروید و دسترسی برخی برنامه‌ها را به میکروفون قطع کنید.

تبلیغات آنلاین نشان می دهند که گوشی شما حرف‌هایتان را گوشی می کند!

این افشای اخیر تنها اعتماد مردم به شرکت‌ها بزرگ فناوری و تبلیغات را خدشه‌دار می‌کند. با این حال، ممکن است امید کوچکی وجود داشته باشد. در ادامه تحقیقات 404 Media، گوگل گفته که پس از یک بررسی داخلی، دیگر به همکاری با CMG ادامه نخواهد داد. آمازون و متا نیز اقدام مشابهی انجام داده‌اند.

همه تبلیغ‌کنندگان باید تمام قوانین و مقررات مرتبط را همراه با سیاست‌های تبلیغاتی گوگل (Google Ads policies) رعایت کنند و وقتی تبلیغات یا تبلیغ‌کنندگان مشاهده شوند که این سیاست‌ها را زیر پا می‌گذارند، اقدام مناسب درباره آن‌ها انجام می‌شود.

یک نکته مهم این است که عصر ارتباط دیجیتالی هزینه زیادی برای ما داشته و آن حریم شخصی است. حتی اگر گوشی شما هم به صدای شما گوش ندهد، شرکت‌های زیادی هستند که در حال تمرین مدل‌های هوش مصنوعی روی داده‌های شبکه‌های اجتماعی شما باشند.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *