جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چرا مگاپیکسل بیشتر لزوماً معیار دوربین بهتر نیست؟

چرا مگاپیکسل بیشتر لزوماً معیار دوربین بهتر نیست؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یکی از اولین مواردی که کاربران معمولاً هنگام خرید گوشی جدید در نظر می‌گیرند، دوربین است. به هر حال، با گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانیم عکس‌ها و ویدیوهای خیره‌کننده‌ای بگیریم و آن‌ها را به‌راحتی با دنیا به اشتراک بگذاریم. با این وجود، مگاپیکسل بیشتر دوربین لزوماً به‌معنای کیفیت بالاتر آن نیست و در واقع، دلایل متعددی وجود دارد که چرا نباید گوشی جدید خود را تنها بر اساس مگاپیکسل دوربین خریداری کنید. برای آشنایی با برخی از این دلایل، در ادامه با اِروتِک همراه باشید.

۱. مگاپیکسل همه‌چیز نیست!

مگاپیکسل به وضوح عکس‌هایی که دوربین می‎‌تواند ثبت کند اشاره دارد و یک مگاپیکسل برابر با یک میلیون پیکسل است. اگرچه پیکسل‌های بیشتر طبیعتاً می‌تواند به تصاویری واضح‌تر منجر شود، اما این تفاوت از یک‌جایی به بعد کمتر به چشم می‌آید.

به‌طور مثال، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی شاید تصاویر بسیار متفاوتی از نظر کیفیت را در استفاده‌ی روزمره و عکس‌برداری‌های ساده، به‌ویژه روی نمایشگر گوشی یا مانیتورهای کوچک، ارائه ندهند. وضوح بالاتر بیشتر در نمایشگرهای بزرگ‌تر یا در بزرگنمایی‌های شدید خودنمایی می‌کند و ارزش اصلی خود را نشان می‌دهد که اکثر کاربران به‌ندرت به آن نیاز دارند.

۲. اندازه‌ی سنسور از مگاپیکسل اهمیت بیشتری دارد!

مهم‌ترین قطعه‌ی دوربین گوشی‌ها سنسور تصویرشان است. این تراشه‌ی کوچک، نور را می‌گیرد و آن را به تصویر تبدیل می‌کند. یک سنسور بزرگ‌تر اجازه می‌دهد تا نور بیشتری وارد شود و در نتیجه عملکرد بهتری را در شرایطی با نور کم ارائه می‌دهد و می‌تواند محدوده‌ی دینامیکی بهبودیافته و دقت رنگ غنی‌تری داشته باشد.

به‌عنوان مثال، سری آیفون اپل و پیکسل گوگل که هر دو به عملکرد استثنایی دوربین‌هایشان شهره هستند، از سنسورهایی استفاده می‌کنند که به‌جای تعداد مگاپیکسل، بر کیفیت تصویر تأکید دارند. علی‌رغم داشتن تعداد مگاپیکسل پایین‌تر از برخی رقبا، آیفون‌ها و پیکسل‌ها همچنان به‌لطف فناوری پیشرفته‌ی سنسورهای خود، به‌طور مداوم می‌توانند عکس‌هایی باکیفیت را به ثبت برسانند.

۳. کیفیت لنز و دیافراگم!

از عوامل مهم دیگری که برای تشخیص کیفیت کلی دوربین گوشی حائر اهمیت هستند، باید به کیفیت لنز و دریچه‌ی دیافراگم اشاره کرد. لنز دوربین، نور را روی سنسور متمرکز می‌کند و لنز با کیفیت بالاتر می‌تواند اعوجاج و انحرافات را به حداقل برساند.

دیافراگم که اغلب با ترکیب «عدد/f» نشان داده می‌شود و بین f/1.2 تا f/2.6 قرار دارد، میزان نوری که به سنسور می‌رسد را کنترل می‌کند. کمتر بودن عددی که مقابل /f قرار دارد، به‌معنای گشودگی دیافراگم بزرگتر است که اجازه می‌دهد تا نور بیشتری به سنسور برسد و به‌ویژه در شرایط کم‌نور بر کیفیث عکس تأثیر بگذارد. حتی یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با سنسور کوچک و دیافراگم باریک نیز ممکن است در شرایط کم‌نور با مشکل مواجه شود و تصاویر پر از نویز و لکه را ثبت کند.

۴. پردازش تصویر!

مراحل پس از به ثبت رسیدن عکس نیز به‌اندازه‌ی مواردی که بالاتر اشاره شد، از اهمیت بالایی برخوردارند. گوشی‌های امروزی به‌شدت به الگوریتم‌های پردازش تصویر برای بهبود کیفیت عکس‌ها متکی هستند. این الگوریتم‌ها از کاهش نویز گرفته تا پردازش HDR، تصحیح رنگ و حتی در تکنیک‌های عکاسی محاسباتی مانند حالت شب یا حالت پرتره نقش دارند.

به‌طور مثال، آیفون‌های اپل به قابلیت‌های پردازش تصویر خود مشهور هستند و عکس‌های باکیفیتی را حتی با مگاپیکسل کمتر ارائه می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که جنبه‌ی نرم‌افزاری یک دوربین می تواند به‌اندازه‌ی سخت‌افزار آن حائز اهمیت باشد.

اگرچه هنگام خرید گوشی باید به مگاپیکسل دوربین توجه داشت، اما عوامل مهم دیگری مانند کیفیت سنسور، لنز، اندازه‌ی دیافراگم و بهره‌گیری از الگوریتم‌های پردازش تصویر پیشرفته نیز وجود دارند و گوشی‌ها به‌کمک این موارد می‌توانند عکس‌های بهتری را نسبت به گوشی‌هایی که تنها به تعداد مگاپیکسل متکی هستند، ارائه دهند. هنگام انتخاب گوشی بعدی خود، به‌جای اینکه تنها تحت تأثیر مگاپیکسل قرار بگیرید، کل سیستم دوربین و نحوه‌ی عملکرد آن در سناریوهای دنیای واقعی را در نظر داشته باشید.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *