Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

متا در بازی چیست

متا در بازی چیست و چه کاربردی دارد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اگر به بازی‌های آنلاین علاقه‌مندید، به احتمال زیاد تاکنون واژه متا (Meta) را شنیده‌اید. متاها می‌توانند بازی را بهبود بخشیده یا کاملاً از بین ببرند. بنابراین فهمیدن اینکه متا دقیقاً چیست و چه‌کاری انجام می‌دهد، شاید کمی مشکل باشد. در ادامه‌ی این مطلب با اِروتِک همراه باشید تا با مفهوم اصلی متا در دنیای بازی‌ها آشنا شویم.

متا در بازی به چه معناست؟

متا در بازی به چه معناست

طراحی یک بازی چند نفره کار هر کسی نیست و گاهی حتی برای کاربلدان نیز یک چالش محسوب می‌شود. در بهترین حالت، این بازی‌ها باید گزینه‌های زیادی را در اختیار بازیکنان قرار دهند تا بازیکن بتواند با توجه به آنها سبک بازی خود را پیش گرفته و در بازی پیشروی کند. در همین حین، توسعه‌دهنده نیز باید بین سبک‌های مختلف بازی تعادل برقرار کند تا همه به‌طور برابر وارد بازی شده و هیچ‌کس مزیت ذاتی نسبت به دیگری نداشته باشد.

روی کاغذ، این کار، تقریباً ساده و آسان به‌نظر می‌رسد، با ایت حال در عمل، گاهی اوقات توسعه‌دهنده را از کارش منصرف می‌کند! بگذارید این‌طور بگیم، تصور کنید بازیکنان در طول بازی کردن متوجه می‌شوند که یک سبک بازی، آیتم یا تاکتیک خاص نتایج بهتری را برای آنها به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب، برای به حداکثر رساندن موفقیت خود، بازیکنان بازی خود را بر اساس آن آیتم یا تاکتیک شروع می‌کنند.

حال تصور کنید یک بازی در سبک دوئل (PVP) وجود دارد که در آن هر بازیکن می‌تواند از بین جادوگر (Wizard)، جنگ‌جو (Warrior) و سرکش (Rogue) یکی را انتخاب کنند. همه توسعه‌دهندگان می‌خواهند که تعادل قدرت بین این سه وجود داشته باشد و هیچ‌یک نسبت به دیگری مزیت خاصی نداشته باشد، اما اگر اینطور نباشد و بازیکنان متوجه شوند که به‌طور مثال جادوگر (Wizard) قدرتمندترین و سرکش (Rogue) ضعیف‌ترین است، مطمئناً افراد بیشتری با جادوگر (Wizard) و تعداد کمتری با سرکش (Rogue) بازی خواهند کرد.

این تغییر رفتار تبدیل به متای بازی خواهد شد و این روند تا زمانی که ‌توسعه‌دهنده قدرت جادوگر را کاهش بدهد و یا قدرت سرکش را افزایش دهد، متای آن بازی باقی خواهد ماند!

متاها فقط به بازی‌های ویدیویی با کلاس‌های شخصیتی مختلف محدود نمی‌شوند. آنها حتی می‌توانند بر بازی‌هایی که هر دو طرف در شرایطی کاملاً برابر قرار دارند نیز تأثیر بگذارند. به‌طور مثال بازی شطرنج را درنظر بگیرید. هر دو طرف به یک مقدار مهره دارند، با این حال هنوزم اینکه چه کسی بازی را شروع می‌کند و چه کسی اولین واکنش را نشان می‌دهد تاثیرگذار است. بسیاری از برنامه‌های آموزش شطرنج، از همین حرکات مبتنی بر متا برای آموزش استفاده می‌کنند.

اکنون که می‌دانید متای بازی چیست و چه معنایی می‌دهد، شاید کنجکاو شده باشید که اصطلاح متا اصلاً از کجا آمده است. خیلی از مردم فکر می‌کنند که متا (Meta)، مخفف عبارت کارآمدترین تاکتیک موجود یا همان Most efficient tactic available است. اما به غیر از ارتباط معنایی آن با ماهیت کلمه متا، هیچ مدرک یا دلیل دیگری پشتش نیست. در عوض، این اصطلاح احتمالاً از خود کلمه Meta نشات گرفته شده که به معنای چیزی است که به خود اشاره دارد. زیرا که متا اساساً یک بازی مبتنی بر یک بازی دیگر است که در آن استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها قبل از شروع یک دور طراحی و به هنگام انجام بازی عملی می‌شوند.

آیا متا برای بازی خوب است یا بد؟

نمی‌توان متا را به عنوان یک چیز کاملاً خوب یا بد در بازی تعریف کرد. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، ماهیت متا و تاثیر آن روی بازی کاملاً به نحوه توسعه و مدیریت توسعه‌دهندگان پس از به وجود آمدنش بستگی دارد. همین است که باعث می‌شود متا به یکی از موضوعات جذاب دنیای گیمینگ تبدیل شود. بازی می‌تواند با متا یک مرحله ارتقا پیدا کند و یا چندین مرحله به عقب برگردد!

چگونه متا‌ به بازی کمک می‌کند؟

گاهی اوقات می‌توان متا را به عنوان راهنمای بازی درنظر گرفت. به ویژه برای بازی‌هایی که به‌روزرسانی‌های مداوم دریافت می‌کنند و مدام نحوه اجرای بازی در آنها عوض می‌شود. در چنین سناریوهایی متا می‌تواند از گیج شدن بازیکنان جلوگیری کرده و روش‌های جدیدی برای بازی کردن معرفی کند.

به عنوان مثال، بازی کارتی Magic the Gathering ابتدا چیزی جز یکی بازی رومیزی خسته‌کننده نبود، اما اکنون نسخه دیجیتالی به نام “Magic the Gathering Arena” دارد که یکی از بهترین بازی‌های رایگان موجود برای کامپیوتر است. خالق این بازی، ریچارد گارفیلد، مفهوم متا را که آن زمان به ندرت استفاده می‌شد را در دهه 1990 از طریق مکالمات خود در مورد طراحی بازی و استراتژی متا وارد این صنعت کرد.

بازی Magic the Gathering دارای فرمت استانداردی است، که در آن دسته‌های جدیدی از کارت‌ها هر شش ماه یک بار معرفی می‌شوند و بازی کردن با کارت‌هایی دو سال از انتظار آنها می‌گذرد، غیرقانونی می‌شود مگر اینکه دوباره چاپ شوند. این به بازی اجازه می‌دهد تا از یک متای پیوسته در حال تغییر بهره ببرد. جایی که در آن کارت‌های جدید وارد می‌شود و کارت های قدیمی تر از استاندارد خارج می‌شوند و هر کارت به خصوصی که بیش از حد قوی باشد یا در جریان بازی اختلال ایجاد کند از دور خارج می‌شود.

همچنین مطالعه کنید
کلمه "اکسل" در مجموعه مایکروسافت آفیس به چه معناست؟

نتیجه نهایی یک متا است که هر شش ماه یکبار تغییر کرده و از خسته‌کننده شدن بازی Magic the Gathering جلوگیری می‌کند. چنین سیستمی به بازیکنان اجازه می‌دهد ترکیب‌ها و سبک‌های بازی جدید را با توجه به کارت‌های جدید پیدا کنند. صدالبته که Magic the Gathering هم از متاهای غیر منطقی و آزاردهنده بی‌نسیب نبوده و نیست. این متاها یا ممنوع شده یا کاملاً از روند بازی برداشته شده‌اند. در بازی‌هایی مثل Magic the Gathering به وضوح می‌توانید ببینید که چگونه توسعه‌دهنده می‌تواند متای بد را از بین ببرد و در عوض متای خوب را معرفی کند تا بازیکنان را راضی و درگیر نگه دارد.

چگونه متا می‌تواند به بازی آسیب برساند؟

تا اینجای متن درباره مزایای متا صحبت کردیم، اما متاها همیشه خوب نیستند. اگر متا بیش از حد قدرتمند باشد، بازیکنان را به سمت خود می‌کشد و بازی را به خودش محدود می‌کند. در چنین شرایطی اگر برخی بازیکنان به هر دلیلی نخواهند یا نتوانند به متای بازی عمل کنند، دیگر بازیکنان شروع به یکه تازی کرده و بازی با پسرفت مواجه می‌شود.

یکی دیگر از بازی‌های کارتی معروف، بازی چندنفره Hearthstone است که به عنوان یکی از برترین عناوین موبایل شناخته می‌شود. Hearthstone دوره‌ای داشت که متای آن حول کارتی به نام “Dr. Boom” می‌چرخید. این کارت آمار بسیار خوبی داشت و تأثیر زیادی روی بازی می‌گذاشت. همچنین طراحی Hearthstone به هر بازیکنی این اجازه را می‌داد تا کارت Dr. Boom را اجرا کند.

کارت آنقدر خوب بود که مردم بدون توجه به سبک بازی و نوع عرشه‌شان، آن را به‌ لیست کارت‌های اصلی اضافه می‌کردند. و اگر حریفشان موفق به بازی با دکتر بوم شود، باخت را قبول می‌کردند. بازیکنان باید از خود می‌پرسیدند که آیا عرشه من می‌تواند حمله Dr. Boom را تحمل کند؟ اگر نمی‌توانست، عرشه بدی بود.

در نهایت، این موضوع باعث کاهش قدرت Dr. Boom شد تا متای بازی تثبیت پیدا کند، اما با این وجود، این کارت هنوزم برای بازیکنان Hearthstone با عنوان متا تلقی می‌شود.

آیا باید از متا پیروی کنیم؟

آیا باید از متا پیروی کنیم

از آنجایی که متاها کاملاً خوب یا بد نیستند، مهم است که بدانید چه زمانی باید از آنها استفاده کنید و چه زمانی باید ازشان فاصله بگیرید. در این بخش بررسی می‌کنیم که چرا ممکن است بخواهید متا را دنبال کنید، چرا ممکن است بخواهید آن را نادیده بگیرید و چگونه باید بین این دو یکی را انتخاب کنید.

چه زمانی باید متا را دنبال کنیم؟

اگر متا سالم است و از بازی کردن با آن لذت می‌برید، دنبال کردن آن هیچ اشکالی ندارد. از این گذشته، متا بوجود می‌آید چون مردم به دنبال بهترین راه برای انجام بازی هستند. پس طبیعی است که اکثراً از دنبال کردن آن لذت ببرند. چه از متای موجود در اینترنت استفاده کنید و چه متناسب با سبک خود بازی و روش بهتری پیدا کنید، نهایتاً به احساس رضایت بخشی دست خواهید یافت.

اما شاید برایتان سوال باشد چگونه باید به متای بازی‌ها پی ببریم؟ یا اصلاً چگونه باید از آنها استفاده کنیم؟

خب، همیشه بهترین مکان برای شروع جست‌وجو انجمن‌های بازی است. می‌توانید به پلتفرمی مثل ردیت (Reddit) بروید و دنبال گفت‌وگو‌هایی بگردید که در رابطه با بازی مورد نظر شما بحث کرده باشند. مانند انجمن‌های موجود در وب‌سایت توسعه‌دهنده بازی، استیم یا وبلاگ‌های بازی. به محض ورود به یکی از این انجمن‌ها، افراد زیادی را خواهید دید که فعالانه در حال بحث و تبادل نظر و حتی شکایت از متای یک بازی خاص هستند.

چه زمانی باید از متا فاصله بگیریم؟

از طرف دیگر، برخی افراد دوست ندارند متا را دنبال کنند. آنها در عوض ترجیح می‌دهند بدون توجه به اینکه این بهترین تاکتیک در بازی است یا خیر، هرآنطور که دوست دارند بازی کنند. به این ترتیب، اگر متای بازی را خسته‌کننده می‌دانید، ارزش امتحان کردن را ندارد.

اما اگر نمی‌دانید که می‌خواهید متا را دنبال کنید یا نه، کافیست همانطور که حس می‌کنید عمل کنید. اگر سرگرم هستید و از بازی لذت می‌برید، به بازی کردن ادامه دهید. اگر احساس می‌کنید می‌توانید خیلی بیشتر از بازی لذت ببرید، کمی در انجمن‌ها یا وبلاگ‌های بازی مطالعه کنید تا روش‌های جدیدی یاد بگیرید.

ممکن است به اندازه‌ای یاد بگیرید که خودتان متای اصلی بازی را بدون اینکه خسته بشید کشف کنید، یا ممکن است آن را دوست داشته باشید و بیشتر واردش شوید. با چنین رویکردی می‌توانید آرام آرام هر آنقدر که دوست دارید از متای بازی استفاده کنید.

رقابتی یا مشارکتی، بسیاری از بازی‌ها دارای متا هستند و اجتناب کردن از آنها می‌تواند دشوار باشد. اینکه متا را دنبال می‌کنید یا نه اول به این بستگی دارد که از بازی چه می‌خواهید؟ و دوم به این وابسته است که آیا متای بازی سالم است؟ و ارزش دنبال کردن را دارد یا خیر؟ بنابراین اگر دیدید از متای بازی‌ای لذت نمی‌برید، اصلاً نگران نباشید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>