جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
رکود بی‌سابقه بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2023؛ اپل همچنان یکه‌تاز بازار!

رکود بی‌سابقه بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2023؛ اپل همچنان یکه‌تاز بازار!

اشتراک‌گذاری:

بر اساس آخرین تحلیل شرکت Canalys (تحلیلگر بازار لوازم الکترونیک) مجموع فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2023 میلادی تنها به 1.142 میلیارد رسید و این میزان پایین‌ترین نرخ فروش گوشی‌های هوشمند در 11 سال اخیر را رقم زد. در این میان، با کاهش 13 درصدی فروش محصولات کمپانی سامسونگ، اپل توانست برای نخستین بار در یک دوره رکود، رقیب اصلی و دیرینه خود را کنار زده و جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.

نمودار رشد سالیانه فروش گوشی‌های هوشمند از سال 2014 تا 2023 میلادی

با این حال دوره تعطیلات به مانند یک فرشته نجات، از میزان رکود بازار تا حد زیادی کاست و این صنعت بزرگ افزایش 8 درصدی فروش محصولات را تجربه کرد که به باور برخی از کارشناسان، این گذر از رکورد نشانه‌ای از “ثبات” را به نمایش می‌گذارد.

سانیام چاورژیا (تحلیلگر ارشد Canalys) اظهار داشت:

اگرچه در سال 2023 میلادی بازار گوشی‌های هوشمند با بحران‌ها و چالش‌های بسیار بزرگی مواجه شد اما به سبب افزایش تقاضا در بازارهای نوظهور در نیمه دوم سال، نرخ کلی فروش محصولات (در سطح بین‌المللی) تا حد زیادی بهبود یافت. در سال 2023 کشورهای نواحی “آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه” رشد سالانه محموله‌ها را رقم زدند که این مسئله تا حد زیادی کمبود تقاضاء در سایر مناطق نظیر “سرزمین اصلی چین (مناطق ژئوپلتیک تحت سلطهٔ جمهوری خلق چین که هنگ کنگ و ماکائو را شامل نمی‌شود)، اروپا، آمریکای شمالی آسیا و اقیانوسیه” را جبران کرد.

رکود بی‌سابقه بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2023؛ اپل همچنان یکه‌تازی می‌کند!
نمودار فروش سالیانه گوشی‌های هوشمند در نواحی “آسیا-اقیانوسیه، چین، اروپا، آمریکا شمالی، آمریکا لاتین، آفریقا، خاورمیانه” (از چپ به راست)

در همین حال، در بازه ماه‌های اکتبر تا دسامبر 2023، کمپانی‌های ترنشن (Transsion/ مالک کمپانی‌های اینفینیکس، تکنو و آی‌تل) و شیائومی بیشترین سود “گذر از رکورد” را تجربه کرده و به طرز قابل توجهی با افزایش تقاضاء برای محصولات خود مواجه شدند. این افزایش تقاضا، کمپانی ترنشن را در سه ماهه چهارم سال 2023 به جایگاه چهارم (در سطح جهانی) رساند.

در حالت کلی و به سبب مواجهه مناطق توسعه‌یافته‌ای همچون “آمریکای شمالی و اروپا” با کاهش تقاضاء مصرف‌کنندگان (به سبب مشکلات مالی) و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کانال‌های تجاری، به نظر می‌رسد بازارهای نوظهور و دارای پتانسیل رشد همچنان به عنوان میدان نبرد حیاتی تمامی تولیدکنندگان باقی خواهند ماند.

سهم بازار کمپانی‌های مختلف در سه ماهه چهارم سال 2023 میلادی

با این حال ظاهراً شرایط رکود و کاهش فروش، برخی از مشکلات پیشین را به صورت خودجوش حل کرده است! شرایط رکود “نسبت عرضه به تقاضا” را تعادل بخشید و از بروز شرایط “کمبود و انحصار” در بازارهای جهانی جلوگیری کرد. علاوه بر این، با کاهش قیمت قطعات سخت‌افزاری اکنون فروشندگان می‌توانند رویکردهای تشویقی و منعطف‌تری را اتخاذ کرده و محصولات خود را با قیمت معقول‌تر و متعادل‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

کمپانیمحموله‌های ارسالی 

سه ماهه چهارم 2023

سهم از بازار

سه ماهه چهارم 2023

محموله‌های ارسالی 

سه ماهه چهارم 2022

سهم از بازار

سه ماهه چهارم 2022

تفاوت 2023 و 2022

(رشد سه ماهه چهارم)

اپل78.1 میلیون24 درصد73.2 میلیون25 درصد7 درصد
سامسونگ53.5 میلیون17 درصد58.3 میلیون20 درصد8- درصد
شیائومی41 میلیون13 درصد33.2 میلیون11 درصد23 درصد
ترنشن28.5 میلیون9 درصد17.3 میلیون6 درصد65 درصد
ویوو23.9 میلیون7 درصد23.9 میلیون8 درصد0 درصد
سایر94.4 میلیون30 درصد90.9 میلیون31 درصد4 درصد
مجموع319.5 میلیون100 درصد296.9 میلیون100 درصد8 درصد

با نگاهی به اعداد خام فروش محصولات در طی سال 2023 میلادی دو غول بزرگ دنیای فناوری، اپل و سامسونگ، همچنان پیشتاز بازار هستند و کمپانی‌های شیائومی و اوپو به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. در همین حال شرکت‌هایی مانند ویوو و آنر با عرضه گوشی‌های پرچم‌دار جذاب، توجه مشتریان را به خود جلب کرده و در نهایت توانستند تا کمپانی ترنشن را به رتبه پنجم تنزل دهند.

کمپانیمحموله‌های ارسالی سال 2023سهم از بازار سال 2023محموله‌های ارسالی  سال 2022سهم از بازار سال 2022تفاوت 2023 و 2022

(رشد سالانه)

اپل229.2 میلیون20 درصد232.2 میلیون19 درصد1- درصد
سامسونگ 225.4 میلیون20 درصد257.9 میلیون22 درصد13- درصد
شیائومی146.4 میلیون13 درصد152.7 میلیون13 درصد4- درصد
اوپو100.7 میلیون9 درصد113.4 میلیون10 درصد11- درصد
ترنشن92.6 میلیون8 درصد73.1 میلیون6 درصد27 درصد
سایر347.9 میلیون30 درصد364.1 میلیون31 درصد4- درصد
مجموع1,142.1 میلیون100 درصد1,193.4 میلیون100 درصد4- درصد

در سال 2024 میلادی انتظار می‌رود که تولیدکنندگان دو رویکرد استراتژیک زیر را اتخاذ نمایند:

  1. سرمایه‌گذاری در توسعه هوش مصنوعی: ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بر روی دستگاه‌ها
  2. گسترش محموله‌ها در بخش متوسط رو به پایین: توسعه گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده

کمپانی سامسونگ با اتخاذ رویکرد اول، در ماه جاری میلادی گوشی‌های هوشمند سری گلکسی S24 مجهز به هوش مصنوعی گلکسی (Galaxy AI) را در سطح بین‌المللی به بازار عرضه کرد. این در حالی است که در سمت مقابل سازندگان چینی گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده متنوعی را در نخستین ماه سال 2024 میلادی به بازار داخلی (چین) معرفی کرده‌اند و انتظار می‌رود که در آینده نه‌چندان دور این عرضه بین‌المللی این دستگاه‌ها نیز آغاز شود.

رکود بی‌سابقه بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2023؛ اپل همچنان یکه‌تازی می‌کند!

سانیام چاورژیا در آخرین بخش گزارش خود افزود:

پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 میلادی تمرکز تولیدکنندگان در کوتاه مدت بر روی استراتژی‌های فروش محصولات دارای “ارزش خرید بالا (محصولات میان‌رده)” و “مقرون به صرفه (محصولات پایین‌رده)” و همچنین بر روی فروش انبوه قرار داشته باشد.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *