بر اساس آخرین تحلیل شرکت Canalys (تحلیلگر بازار لوازم الکترونیک) مجموع فروش گوشیهای هوشمند در سال 2023 میلادی تنها به 1.142 میلیارد رسید و این میزان پایینترین نرخ فروش گوشیهای هوشمند در 11 سال اخیر را رقم زد. در این میان، با کاهش 13 درصدی فروش محصولات کمپانی سامسونگ، اپل توانست برای نخستین بار در یک دوره رکود، رقیب اصلی و دیرینه خود را کنار زده و جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.
با این حال دوره تعطیلات به مانند یک فرشته نجات، از میزان رکود بازار تا حد زیادی کاست و این صنعت بزرگ افزایش 8 درصدی فروش محصولات را تجربه کرد که به باور برخی از کارشناسان، این گذر از رکورد نشانهای از “ثبات” را به نمایش میگذارد.
سانیام چاورژیا (تحلیلگر ارشد Canalys) اظهار داشت:
اگرچه در سال 2023 میلادی بازار گوشیهای هوشمند با بحرانها و چالشهای بسیار بزرگی مواجه شد اما به سبب افزایش تقاضا در بازارهای نوظهور در نیمه دوم سال، نرخ کلی فروش محصولات (در سطح بینالمللی) تا حد زیادی بهبود یافت. در سال 2023 کشورهای نواحی “آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه” رشد سالانه محمولهها را رقم زدند که این مسئله تا حد زیادی کمبود تقاضاء در سایر مناطق نظیر “سرزمین اصلی چین (مناطق ژئوپلتیک تحت سلطهٔ جمهوری خلق چین که هنگ کنگ و ماکائو را شامل نمیشود)، اروپا، آمریکای شمالی آسیا و اقیانوسیه” را جبران کرد.
در همین حال، در بازه ماههای اکتبر تا دسامبر 2023، کمپانیهای ترنشن (Transsion/ مالک کمپانیهای اینفینیکس، تکنو و آیتل) و شیائومی بیشترین سود “گذر از رکورد” را تجربه کرده و به طرز قابل توجهی با افزایش تقاضاء برای محصولات خود مواجه شدند. این افزایش تقاضا، کمپانی ترنشن را در سه ماهه چهارم سال 2023 به جایگاه چهارم (در سطح جهانی) رساند.
در حالت کلی و به سبب مواجهه مناطق توسعهیافتهای همچون “آمریکای شمالی و اروپا” با کاهش تقاضاء مصرفکنندگان (به سبب مشکلات مالی) و کاهش تمایل سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در کانالهای تجاری، به نظر میرسد بازارهای نوظهور و دارای پتانسیل رشد همچنان به عنوان میدان نبرد حیاتی تمامی تولیدکنندگان باقی خواهند ماند.
با این حال ظاهراً شرایط رکود و کاهش فروش، برخی از مشکلات پیشین را به صورت خودجوش حل کرده است! شرایط رکود “نسبت عرضه به تقاضا” را تعادل بخشید و از بروز شرایط “کمبود و انحصار” در بازارهای جهانی جلوگیری کرد. علاوه بر این، با کاهش قیمت قطعات سختافزاری اکنون فروشندگان میتوانند رویکردهای تشویقی و منعطفتری را اتخاذ کرده و محصولات خود را با قیمت معقولتر و متعادلتری در اختیار مصرفکنندگان قرار دهند.
کمپانی | محمولههای ارسالی سه ماهه چهارم 2023 | سهم از بازار سه ماهه چهارم 2023 | محمولههای ارسالی سه ماهه چهارم 2022 | سهم از بازار سه ماهه چهارم 2022 | تفاوت 2023 و 2022 (رشد سه ماهه چهارم) |
اپل | 78.1 میلیون | 24 درصد | 73.2 میلیون | 25 درصد | 7 درصد |
سامسونگ | 53.5 میلیون | 17 درصد | 58.3 میلیون | 20 درصد | 8- درصد |
شیائومی | 41 میلیون | 13 درصد | 33.2 میلیون | 11 درصد | 23 درصد |
ترنشن | 28.5 میلیون | 9 درصد | 17.3 میلیون | 6 درصد | 65 درصد |
ویوو | 23.9 میلیون | 7 درصد | 23.9 میلیون | 8 درصد | 0 درصد |
سایر | 94.4 میلیون | 30 درصد | 90.9 میلیون | 31 درصد | 4 درصد |
مجموع | 319.5 میلیون | 100 درصد | 296.9 میلیون | 100 درصد | 8 درصد |
با نگاهی به اعداد خام فروش محصولات در طی سال 2023 میلادی دو غول بزرگ دنیای فناوری، اپل و سامسونگ، همچنان پیشتاز بازار هستند و کمپانیهای شیائومی و اوپو به ترتیب در جایگاههای سوم و چهارم قرار گرفتهاند. در همین حال شرکتهایی مانند ویوو و آنر با عرضه گوشیهای پرچمدار جذاب، توجه مشتریان را به خود جلب کرده و در نهایت توانستند تا کمپانی ترنشن را به رتبه پنجم تنزل دهند.
کمپانی | محمولههای ارسالی سال 2023 | سهم از بازار سال 2023 | محمولههای ارسالی سال 2022 | سهم از بازار سال 2022 | تفاوت 2023 و 2022 (رشد سالانه) |
اپل | 229.2 میلیون | 20 درصد | 232.2 میلیون | 19 درصد | 1- درصد |
سامسونگ | 225.4 میلیون | 20 درصد | 257.9 میلیون | 22 درصد | 13- درصد |
شیائومی | 146.4 میلیون | 13 درصد | 152.7 میلیون | 13 درصد | 4- درصد |
اوپو | 100.7 میلیون | 9 درصد | 113.4 میلیون | 10 درصد | 11- درصد |
ترنشن | 92.6 میلیون | 8 درصد | 73.1 میلیون | 6 درصد | 27 درصد |
سایر | 347.9 میلیون | 30 درصد | 364.1 میلیون | 31 درصد | 4- درصد |
مجموع | 1,142.1 میلیون | 100 درصد | 1,193.4 میلیون | 100 درصد | 4- درصد |
در سال 2024 میلادی انتظار میرود که تولیدکنندگان دو رویکرد استراتژیک زیر را اتخاذ نمایند:
- سرمایهگذاری در توسعه هوش مصنوعی: ارائه قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی بر روی دستگاهها
- گسترش محمولهها در بخش متوسط رو به پایین: توسعه گوشیهای پایینرده و میانرده
کمپانی سامسونگ با اتخاذ رویکرد اول، در ماه جاری میلادی گوشیهای هوشمند سری گلکسی S24 مجهز به هوش مصنوعی گلکسی (Galaxy AI) را در سطح بینالمللی به بازار عرضه کرد. این در حالی است که در سمت مقابل سازندگان چینی گوشیهای میانرده و پایینرده متنوعی را در نخستین ماه سال 2024 میلادی به بازار داخلی (چین) معرفی کردهاند و انتظار میرود که در آینده نهچندان دور این عرضه بینالمللی این دستگاهها نیز آغاز شود.
سانیام چاورژیا در آخرین بخش گزارش خود افزود:
پیشبینی میشود در سال 2024 میلادی تمرکز تولیدکنندگان در کوتاه مدت بر روی استراتژیهای فروش محصولات دارای “ارزش خرید بالا (محصولات میانرده)” و “مقرون به صرفه (محصولات پایینرده)” و همچنین بر روی فروش انبوه قرار داشته باشد.
منبع: Gsmarena