Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ایلان ماسک با برج‌های تلفن همراه فضایی به جنگ اپراتورهای اینترنت می‌رود!

ایلان ماسک با برج های تلفن همراه فضایی به جنگ اپراتورهای اینترنت می‌رود!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

ایلان ماسک در تلاش است با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، دنیای ارتباطات اینترنتی را متحول کند. این سرویس که در سال 2019 میلادی راه‌اندازی شد، از طریق ماهواره‌هایی که به دور زمین می چرخند، بستر آسان و مناسبی برای اتصال اینترنتی پایدار در مناطق محروم را فراهم می‌کند. اگرچه کلمه “آسان” در جمله پیش، صفتی نسبی است چرا که پس از گذشت 5 سال از راه‌اندازی اولیه این سرویس، کاربران همچنان به خریداری و نصب “آنتن‌ها و تجهیزات مضاعف” برای انتقال سیگنال ورودی به دستگاه‌های خود ملزم می‌باشند.

با این حال، به نظر می‌رسد با آغاز سال 2024 میلادی این وضعیت تغییر خواهد کرد، چرا که استارلینک در حال راه‌اندازی “اولین برج های تلفن همراه فضایی” است. این رویکرد که به منظور اتصال گوشی‌های هوشمند به شبکه جهانی اینترنت طراحی شده است، اتصالات اینترنتی پایدار را در دسترس عموم افراد (در سراسر نقاط جغرافیایی) قرار می‌دهد.

آیا ایلان ماسک، “دسترسی به اینترنت” را دگرگون خواهد کرد؟

به تازگی، شرکت اسپیس ایکس (SpaceX که در این مرحله عملاً به عنوان یک سرویس ترابری میان فضا و زمین فعالیت می‌کند!) از پرتاب 21 ماهواره جدید متعلق به شرکت استارلینک خبر داد. البته از آنجایی که هر دو شرکت “اسپیس ایکس” و “استارلینک” به ایلان ماسک تعلق دارند و پایه حیات و ممات استارلینک بر روی فعالیت‌های اسپیس ایکس بنا نهاده شده است، شنیدن خبر همکاری میان این دو شرکت چندان تعجب‌برانگیز نیست.

با این حال ماجرای همکاری میان این دو شرکت در یک نقطه عطف بزرگ جذاب می‌شود، جایی که پس از پرتاب 6 عدد از 21 ماهواره جدید به فضا، “شرکت‌های بزرگ شبکه تلفن همراه و اپراتورهای اینترنت” نابود خواهند شد!

همچنین مطالعه کنید
هوش مصنوعی به یوتیوب راه پیدا خواهد کرد!

در واقع، این اهداف در مراحل اولیه پروژه جاه‌طلبانه ایلان ماسک گنجانده شده‌اند و در حال حاضر این پروژه در مرحله آزمایش قرار دارد. ماهواره‌های جدید استارلینک قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 7 مگابیت در ثانیه هستند و انتظار می‌رود در فاز اول پروژه، مناطق منحصر به فردی مانند “آمریکای شمالی” را تحت پوشش خود قرار دهند. این میزان از سرعت برای کارهایی مانند “ارسال پیام‌های متنی” که به سرعت اینترنت پایینی نیاز دارند، کفایت می‌کند.

لازم به ذکر است، در زمان رونمایی از استارلینک، ایلان ماسک “اینترنت نامحدود مقرون به صرفه، تماس‌های تلفنی نامحدود و دسترسی نامحدود به اینترنت” را به عموم مردم وعده داد. از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آتی، این سرویس اینترنتی با حرکت به سمت “وعده اولیه ماسک” به طرز چشمگیری توسعه و تکامل یابد.

به گفته ایلان ماسک (مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس) این ماهواره‌ها، اتصال تلفن همراه را در سطح جهانی فعال می‌کنند. با این حال، او به محدودیت قابل توجه پهنای باند اشاره کرد و اظهار داشت:

هر پرتو ماهواره‌ای تنها از حداکثر سرعت 7 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و هر یک از این پرتوها نیز بسیار بزرگ هستند که موجب تقسیم سرعت اینترنت بین کاربران می‌شود. اگرچه این رویکرد به عنوان یک راه‌حل عالی برای مناطقی که فاقد خدمات تلفن همراه هستند در نظر گرفته می‌شود اما این میزان از سرعت به طور قابل توجهی در سطح پایین‌تری از سرعت شبکه‌های سلولی که بر روی زمین فعالیت دارند، قرار می‌گیرد.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>