در جریان کنفرانس اسنپدراگون 2024، کمپانی کوالکام علاوه بر تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 الیت، دو تراشه رده بالای جدید اسنپدراگون کاکپیت الیت (Snapdragon Cockpit Elite) و اسنپدراگون راید الیت (Snapdragon Ride Elite) را به صنعت خودروسازی معرفی کرد! این دو تراشه محصولاتی از پروژه «Snapdragon Digital Chassis» این کمپانی بوده و به پردازنده مرکزی جدید Oryon کوالکام مجهز میباشند. همانطور که از نام این دو تراشه پیداست، اسنپدراگون کاکپیت الیت برای «سیستم اطلاعات و سرگرمی داخل کابین خودرو» و اسنپدراگون راید الیت برای «برقرارسازی ارتباط با دنیای بیرون و سیستمهای خودران پیشرفته» طراحی شدهاند.
این در حالی است که به دلیل معماری انعطافپذیر این دو چیپست، خودروسازان قادرند هر دو تراشه را در قالب یک تراشه واحد پیادهسازی کرده و به این ترتیب از قابلیتهای هر دو چیپست در خودروهای خود بهره ببرند.
همچنین هر دو تراشه به واسطه بهرهمندی از یک واحد پردازش عصبی (NPU) قدرتمند، که عملکرد آنها نسبت به پلتفرمهای کاکپیت پیشین کوالکام، 12 برابر افزایش یافته است، قادرند تجربه کاربری بینقصی را در سیستم اطلاعات سرگرمی (در داخل کابین) رقم زده و در فرآیندهای تصمیمگیری هوشمند نیز به سیستمهای پیشرفته همیار راننده یاری رسانند.
از سوی دیگر پردازنده گرافیکی جدید Adreno بهکارگرفتهشده در اسنپدراگون کاکپیت الیت، مسئولیت نظارت و کنترل بر «تجربه صوتی و بصری» داخل کابین خودرو را بر عهده دارد. همچنین این پردازنده گرافیکی از «اپلیکیشنهای کاربردی آگاه از پسزمینه (به عنوان مثال اپلیکیشنهای مسیریابی)» و «محتواهای چندرسانهای و بازیهای پیشرفته» پشتیبانی کرده و عملکرد آن در این حوزه، نسبت به پلتفرمهای پیشین کوالکام، «3 برابر» بهبود یافته است.
همچنین کوالکام در تراشه اسنپدراگون راید الیت «ایمنی» را در اولویت اصلی کار خود قرار داده و عملکرد صحیح قابلیتهای ارائهشده از سوی این تراشه در تمامی لحظهها را تضمین میکند. در همین راستا، کنترلکننده جزیره ایمنی (Safety Island Controller) در حین رانندگی همواره از فعال و صحیح بودن عملکرد سیستم پیشرفته همیار راننده (ADAS) اطمینان حاصل میکند.
علاوه بر این اسنپدراگون راید الیت به واسطه بهرهمندی از یک ISP قدرتمند قادر است اطلاعات 40 سنسور چندوجهی تعبیهشده بر روی خودرو (که 20 مورد از آنها علاوه بر نظارت بر دنیای بیرون از طریق دوربینهای دارای وضوح پخش بالا، امکان نظارت 360 درجهای بر فضای داخل کابین خودرو را نیز فراهم میکنند) را پردازش و مدیریت کند! از سایر مشخصات برجسته این دو تراشه میتوان به «پشتیبانی از صدای منطقهای (مجهز به هوش مصنوعی) و پشتیبانی از اتصال به 16 نمایشگر با وضوح 4K» اشاره کرد.
در نهایت میتوان گفت که فریمورک نرمافزاری یکپارچه ارائهشده در این دو تراشه امکان «مقیاسسازی، پیادهسازی و ارتقاء» آسانتر قابلیتهای جدید از طریق یک ورکبنچ مبتنی بر فضای ابری را در اختیار خودروسازان قرار داده که این مسئله میتواند سرعت توسعه قابلیتهای جدید توسط خودروسازان را بهطرز قابلتوجهی بهبود بخشد!
منبع: Arenaev