جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اینتل از پردازنده‌های Core Ultra 200V (سری Lunar Lake) رونمایی کرد

اینتل از پردازنده‌های Core Ultra 200V (سری Lunar Lake) رونمایی کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

روز گذشته کمپانی اینتل از جدیدترین نسل پردازنده‌های Core Ultra 200V (یا همان سری Lunar Lake) از اعضای خانواده Intel x86 که برای ارائه بیشترین میزان بازدهی انرژی در لپ‌تاپ‌های نازک و سبک‌وزن توسعه یافته‌اند رونمایی کرد. این سری از پردازنده‌های اینتل به عنوان نخستین پردازنده‌های توسعه‌یافته‌ توسط TSMC (کمپانی صنایع نیم‌رسانا تایوان) که بخش محاسباتی آن‌ها با استفاده از فرآیند N3B (3 نانومتری) و بخش عملکردی (پلت‌فرم) آن‌ها با استفاده از فرآیند N6 توسعه یافته شده است، روانه بازار خواهند شد. همچنین اینتل مدعی است این سری از پردازنده‌های این کمپانی به لطف ساختار اصلاح‌شده خود اکنون قادرند با ارائه عمر باتری بیش از «20 ساعته» میزان بهره‌وری لپ‌تاپ‌های مجهزشده به خود را به‌طرز قابل‌توجهی افزایش دهند.

اینتل از پردازنده‌های Core Ultra 200V (سری Lunar Lake) رونمایی کرد

تراشه‌های سری Lunar Lake اینتل در 9 پیکربندی و در قالب سری‌های «Core Ultra 7 ،Core Ultra 5 و Core Ultra 9» روانه بازار خواهند شد که تمامی آن‌ها در واحد پردازش مرکزی (CPU) خود به 8 هسته متشکل از 4 هسته عملکردی (هسته‌های P که مسئولیت اجراء وظایف سنگین را بر عهده دارند) و 4 هسته راندمانی (هسته‌های E که برای وظایف معمولی طراحی شده‌اند) مجهز می‌باشند. با این حال لازم به ذکر است که تمامی این پردازنده‌ها 8 رشته‌ای هستند و از هایپرتردینگ (Hyper-threading/ امکان اجراء چند رشته به‌صورت هم‌زمان) پشتیبانی نمی‌کنند.

همچنین اینتل مدعی است که پردازنده‌های سری Lunar Lake، نسبت به پردازنده‌های سری Meteor Lake در مصرف انرژی حدود «50 درصد» صرفه‌جویی می‌کنند. علاوه بر این، به گفته اینتل هسته‌های عملکردی Lion Cove و هسته‌های راندمانی Skymont این سری نیز نسبت به هسته‌های پردازنده‌های سری Meteor Lake این کمپانی، به ترتیب «14 درصد» و «100 درصد» بهبود یافته‌اند!

نسخه پایه پردازنده Core Ultra 5 به حافظه کش L3 با ظرفیت 8 مگابایتی مجهز بوده و در هسته‌های عملکردی و هسته‌های راندمانی خود به ترتیب از فرکانس‌های «4.5 گیگاهرتزی» و «3.5 گیگاهرتزی» پشتیبانی می‌کند. همچنین توان پایه این پردازنده «17 وات» بوده و حداکثر توان آن در حالت توربو به «37 وات» می‌رسد.

اینتل از پردازنده‌های Core Ultra 200V (سری Lunar Lake) رونمایی کرد
مشخصات پردازنده‌های Core Ultra 200V اینتل

قدرتمندترین پیکربندی از پردازنده‌های Core Ultra 200V، پردازنده Core Ultra 9 288V می‌باشد. این پردازنده به حافظه کش L3 با ظرفیت 12 مگابایتی مجهز بوده و در هسته‌های P و E خود به ترتیب از فرکانس‌های «5.1 گیگاهرتزی» و «3.7 گیگاهرتزی» پشتیبانی می‌کند. همچنین در حالیکه توان پایه این تراشه از 17 وات نسخه پایه به «30 وات» ارتقاء یافته است، با این حال حداکثر توان این پردازنده در حالت توربو همچنان همان «37 وات» باقی مانده است.

با این حال بدون شک یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های پردازنده‌های سری Lunar Lake اینتل، بهره‌مندی آن‌ها از رم یکپارچه است! این تراشه‌ها با رم دوکاناله نوع LPDDR5x-8533 در ظرفیت‌های «16 یا 32 گیگابایتی» روانه بازار می‌شوند و به همین دلیل امکان ارتقاء رم در لپ‌تاپ‌های مجهز به این تراشه‌ها وجود نخواهد داشت! به گفته اینتل بهره‌مندی این تراشه‌ها از رم یکپارچه، افزایش «بهره‌وری» و کاهش «مصرف انرژی» را با خود به همراه خواهد داشت.

اینتل از پردازنده‌های Core Ultra 200V (سری Lunar Lake) رونمایی کرد
مقایسه پردازنده Core Ultra 9 288V اینتل (مجهز به پردازنده گرافیکی Arc 140V) با پردازنده Core Ultra 7 155H اینتل

علاوه بر این، تراشه‌های جدید اینتل به واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) یکپارچه جدید Xe2 اینتل با حداکثر توان 67 تاپسی (TOPS) مجهز بوده که به گفته اینتل عملکرد این واحدها نسبت به پردازنده‌های گرافیکی Xe تعبیه‌شده در تراشه‌های سری Meteor Lake این کمپانی «1.5 برابر» بهبود یافته است. لازم به ذکر است وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی در این تراشه‌ها توسط یک NPU (واحد پردازش عصبی) به‌روزشده با حداکثر توان 48 تاپسی به اجراء گذاشته می‌شوند. از سایر مشخصات برجسته این چیپست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از اتصال به «بلوتوث 5.4، Wi-Fi 7 و اترنت گیگابیت»
  • پشتیبانی از پورت‌های ورودی و خروجی «PCI-Express 5، تاندربولت 4، DisplayPort 2.1 و HDMI 2.1»

در نهایت انتظار می‌رود تولیدکنندگانی همچون «ایسر، ایسوس، HP، لنوو، DELL، ال‌جی، MSI و سامسونگ» از تاریخ 24 سپتامبر (3 مهر) از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های سری Lunar Lake اینتل خود رونمایی کند.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *