Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا مینی کامپیوتر ها ارزش خرید دارند؟

آیا مینی کامپیوترها ارزش خرید دارند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

مینی کامپیوتر ها یا کامپیوترهای کوچک می‌توانند از کامپیوترهای رومیزی با اندازه‌های معمولی، کاربردی‌تر (و غالباً ارزان‌تر) باشند. اِروتِک را در ادامه‌ی این متن همراهی کنید تا ارزش خرید مینی کامپیوتر و نکات مثبت و منفی استفاده از یک کامپیوتر کوچک را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دهیم.

مینی کامپیوتر دقیقاً چیست؟

همان‌طور که از نام این دستگاه‌ها پیداست، مینی کامپیوترها در واقع کامپیوترهایی هستند که اندازه‌ی کوچک‌تری نسبت به کیس‌های معمول کامپیوترهای رومیزی دارند. دلیل کوچکی مینی کامپیوترها نسبت به رایانه‌های رومیزی استاندارد، به‌کارگیری قطعات مخصوص لپ‌تاپ‌ها در طراحی این محصولات است و این نوع کامپیوترها بیش از حد بر روی عملکرد فنی تمرکز نمی‌کنند.

کامپیوترهای رومیزی قبلاً به دلیل استفاده از قطعات بزرگی مانند هارد دیسک‌های داخلی ۳.۵ اینچی و درایورهای دیسک نوری برای بلوری و DVD، بسیار بزرگ بودند. کارت‌های توسعه نیز تا همین چند دهه پیش مهم تلقی می‌شدند چرا که در آن زمان، مادربردها دارای اجزا و قطعات داخلی متعددی نظیر پورت شبکه و خروجی‌های صوتی نبودند. یک کارت صدای مجزا یا یک مودم تلفنی قدیمی فضای زیادی را اشغال می‌کند و باعث افزایش اندازه‌ی کلی کیس‌های کامپیوترهای رومیزی می‌شود.

قطعاتی که در کارهای روزانه‌ی ادارات و برای مطالعه مورداستفاده قرار می‌گرفتند، با پیشرفت تکنولوژی روزبه‌روز کارآمدتر شدند تا جایی که این روزها، چنین قطعاتی، بسیار کوچک‌تر طراحی می‌شوند و مصرف برق بسیار کمتری نسبت به گذشته دارند. می‌توان ادعا کرد که با پیشرفت تکنولوژی، دیگر نیازی به کامپیوترهای رومیزی بزرگ برای چنین استفاده‌هایی نیست. برخی از مینی کامپیوترها به‌قدری کوچک هستند که حتی فن خنک‌کننده هم ندارند!

کمپانی مطرح تراشه‌ساز اینتل یک فرمت استاندارد را برای مینی کامپیوترها به نام «واحد محاسبه بعدی (NUC)» در نظر گرفت و مینی کامپیوترهای جالب توجهی با این فرمت روانه‌ی بازارها کرد. با این حال، خود اینتل ساخت کامپیوترهای NUC را در اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی متوقف نمود و مالکیت این برند در نهایت به کمپانی ایسوس سپرده شد. اما اینتل و ایسوس تنها تولیدکنندگان کامپیوترهای کوچک نیستند و کمپانی‌های دیگری نظیر گیگابایت، اچ‌پی، ام‌اس‌آی و System76 که سازگار با سیستم‌عامل لینوکس است، همراه بسیاری از تولیدکنندگان دیگر در این بازار سهم دارند و مینی کامپیوترهای متعددی را عرضه می‌کنند.

امروزه، مینی کامپیوترها می‌توانند تقریباً هر کاری که نیاز به یک کارت گرافیک اختصاصی نداشته باشد را انجام دهند. بعضی از کامپیوترهای کوچک حتی قادر به اجرای بازی‌های سبک یا طراحی مدل‌های سه‌بعدی نیز هستند. برخی مینی کامپیوترهای دیگر هم با پردازنده‌های گرافیکی (داخلی یا اکسترنال و خارجی) سازگارند و می‌توانند تبدیل به سیستم گیمینگ میان‌رده شوند یا برای انجام کارهای سنگین‌تر مناسب باشند.

مینی کامپیوترها چه‌قدر قیمت دارند؟

قیمت مینی کامپیوترها درست مانند کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های معمولی، بستگی به مشخصات و عملکرد فنی‌ای که دنبالش می‌گردید دارد و متغیر است. بهترین کامپیوترهای کوچک شاید به هزاران دلار نیز برسند، در حالی که قیمت مینی کامپیوترهای پایین‌رده از کمتر از ۲۰۰ دلار شروع می‌شود.

چه دنبال یک مینی کامپیوتر قدرتمند باشید و چه سراغ مدل‌های جمع‌وجورتر بروید، این دستگاه‌ها غالباً از کامپیوترها و لپ‌تاپ‌هایی که مجهز به سخت‌افزار مشابه‌ای هستند ارزان‌تر خواهند بود. به طور مثال، دستگاه اچ‌پی پرو مینی ۴۰۰ (HP Pro Mini 400) با داشتن رم، حافظه‌ی داخلی مشابه و پردازنده‌ی جدیدتر نسبت به همتای رومیزی خود یعنی Elite Tower 600، حدود ۱۴۰ دلار از این کامپیوتر قیمت کمتری دارد. این ویژگی از مینی کامپیوترها گزینه‌ی مناسبی برای افرادی ساخته که دنبال ارتقای دستگاه فعلی خود می‌گردند، چرا که دیگر نیازی به تهیه‌ی لوازم جانبی و قطعات جداگانه نیست و با خرید مینی کامپیوترها در هزینه‌های خود به طرز قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کنید.

به عنوان مثال، مینی کامپیوتر بیلینک U59 پرو (Beelink U59 Pro) ۱۶ گیگابایت رم و ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را همراه با پردازنده‌ی N100 اینتل (که از نظر عملکرد تقریباً معادل یک پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی Core i3 از سال ۲۰۱۹ است) با قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تر با پردازنده‌ی مرکزی N95 (که معادل پردازنده‌ی Core i3 پایین‌رده‌ای بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است) نیز از این دستگاه در دسترس قرار گرفته اما این مدل، نصف دستگاه اصلی رم و حافظه‌ی داخلی دارد.

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که علاقه به اسمبل و جمع کردن کامپیوتر خودشان را دارند، امکان انجام چنین کاری برای مینی کامپیوترها نیز فراهم شده و می‌توانید مینی کامپیوتر خود را بسازید! این کار البته نیازمند کمی دانش فنی است اما می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود و در نهایت به دستگاهی دست پیدا کنید که مطابق نیازهایتان باشد و به خوبی یک کامپیوتر ازپیش‌ساخته‌شده، از پس درخواست‌های شما بربیاید.

آیا مینی کامپیوترها می‌توانند جایگزین کامپیوترهای رومیزی شوند؟

مینی کامپیوترها در صورت انتخاب کیس مناسب می‌توانند کاملاً جایگزین یک کامپیوتر رومیزی بزرگ و جاگیر شوند. به طور مثال، مینی کامپیوترهای «ThinkStation P3 Tiny» لنوو را در نظر بگیرید؛ می‌توانید این مینی کامپیوتر را به یک پردازنده‌ی Core i9-13900 vPro اینتل، ۶۴ گیگابایت رم، ۴ ترابایت حافظه‌ی داخلی و یک کارت گرافیک NVidia T1000 با ۸ گیگابایت VRAM مجهز کنید که از این مینی کامپیوتر یک دستگاه قدرتمند برای اجرای انواع و اقسام بازی‌ها و کارهای سنگین دیگر می‌سازد.

همچنین مطالعه کنید
مینی کامپیوتر جدید Minisforum در جیب جا می‌شود!

محصولات مک مینی کمپانی اپل که احتمالاً معروف‌ترین مدل‌های مینی کامپیوترها نیز محسوب می‌شوند، از توانایی بالایی برخوردار هستند و می‌توانید یک پردازنده‌ی M2 Pro با ۱۲ هسته، ۳۲ گیگابایت رم و ۸ ترابایت حافظه‌ی داخلی را در داخل کیس این مینی کامپیوترها قرار دهید. این مینی کامپیوترهای اپل به ارزش خرید بالایشان مشهورند و اگر نمایشگر را فاکتور بگیریم، نسبت به کامپیوترهای iMac مرسوم کمبود دیگری ندارند.

آیا مینی کامپیوتر ها ارزش خرید دارند؟

هر دو مینی کامپیوتر ذکرشده، نسبت به دستگاه بیلینک U59 بسیار بزرگ‌تر هستند و قیمت بسیار بیشتری هم دارند. برای مینی کامپیوتر P3 Tiny لنوو که مجهز به بهترین قطعات ممکن شده باید ۲۲۵۰ دلار هزینه کنید و برای مک مینی نیز برچسب قیمتی ۴۴۹۹ دلار در نظر گرفته شده است. با این حال، هر دو دستگاه هنوز از نظر اندازه در دسته‌بندی «مینی کامپیوترها» قرار می‌گیرند.

علاوه بر این دستگاه‌ها، کامپیوترهای رومیزی کوچکی مانند سری Micro-ATX و Mini-ITX نیز وجود دارند که نسبت به کیس‌های معمولی کوچک‌تر طراحی شده‌اند اما همچنان در مقایسه با مدل‌های لنوو و اپل که بالاتر اشاره شد، بزرگ‌تر هستند. این نوع کیس‌‎ها نیز دارای نقاط مثبت و منفی خاص خودشان‌اند اما نزد بازیکنان و پی‌سی گیمرها، به‌خصوص آن‌هایی که می‌خواهند فضای کمتری از میز خودشان را اشغال کنند، محبوبیت بالایی دارند.

مینی کامپیوترها، حتی آن‌هایی که زیاد کوچک به حساب نمی‌آیند، در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی مرسوم از نظر اندازه دارای مزیت قابل توجهی هستند و جای بسیار کمتری را نسبت به کامپیوترهای معمولی، چه از نظر عمودی و چه از نظر افقی، اشغال می‌کنند. اما تمام مزیت‌های مینی کامپیوترها به این موضوع خلاصه نمی‌شود و این دستگاه‌ها توانایی رقابت با کامپیوترهای قابل حمل را نیز دارند.

آیا مینی کامپیوترها می‌توانند جایگزین لپ‌تاپ‌ها شوند؟

در صورتی که به نمایشگر، باتری، موس و صفحه‌کلیدی که همراه با لپ‌تاپ در دسترس قرار می‌گیرد نیازی نداشته باشید، یک مینی کامپیوتر قطعاً می‌تواند جایگزین یک لپ‌تاپ شود. سناریویی را در نظر بگیرید که در آن قصد استفاده از یک کامپیوتر ثابت را در خانه و محل کار خود دارید. اگر به لوازم‌های موردنیاز در هر دو مکان دسترسی داشته باشید، در این سناریو یک مینی کامپیوتر شبیه به یک کامپیوتر قابل حمل عمل می‌کند و تنها کافی است که کیس آن را با خود جابه‌جا کنید. برخی از مدل‌های مینی کامپیوترها به‌قدری کوچک طراحی شده‌اند که حتی می‌توانید آن‌ها را در جیب خود قرار دهید!

نکته‌ی مثبت دیگری که در برخی از مینی کامپیوترها به چشم می‌خورد، وزن کمتر این دستگاه‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌ها است. اگر لپ‌تاپ‌های قدرتمندتری که مخصوص گیمینگ یا کار سنگین هستند را نیز در نظر بگیریم، این تفاوت وزنی بسیار بیشتر قابل لمس خواهد بود و سبک‌وزنی مینی کامپیوترها، همتای لایق توجهی از آن‌ها می‌سازد. در این موارد، شاید حتی وسوسه شوید که مانیتور قابل حمل خوبی تهیه کنید و همراه با یک کیبورد و موس بی‌سیم، به‌صورت سیار از مینی کامپیوتر خود بهره ببرید.

آیا مینی کامپیوتر ها ارزش خرید دارند؟

قطعاً نکات مثبت مخصوصی برای لپ‌تاپ‌ها نسبت به مینی کامپیوترها نیز وجود دارد و به طور مثال، با لپ‌تاپ‌ها دیگر نگران سایر لوازم کامپیوتر خود نیستید یا از باتری لپ‌تاپ بهره‌مند می‌شوید و نیازی به اتصال دائمی به برق ندارید. در نهایت، باید بر اساس نیازها و خواسته‌های خود بین یک لپ‌تاپ یا مینی کامپیوتر، گزینه‌ای که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

مینی کامپیوترها مناسب چه افرادی هستند؟

از مینی کامپیوترها می‌توان در هر موقعیتی که نیاز به کامپیوتر رده‌بالایی ندارد، استفاده کرد. همان‌طور که بالاتر به آن اشاره شد، برخی از مدل‌های مینی کامپیوترها به‌قدری قدرتمند هستند که از پس کارهای سنگین نیز برمی‌آیند و دلایل متعددی برای خرید یک مینی کامپیوتر به عنوان دستگاه بعدی وجود دارد.

اگر به دنبال کامپیوتر رومیزی جدیدی هستید که کارهای ساده‌ی خود را با آن انجام دهید، خرید مینی کامپیوتر انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود. اگر هم در حال حاضر کامپیوتر قدیمی و ضعیفی دارید و می‌خواهید سراغ کامپیوتر بهتری بروید و از پس اجرای بازی‌های سبک بربیایید، مینی کامپیوتر باز انتخاب بهتری نسبت به خرید کامپیوترهای رومیزی گران‌قیمت خواهد بود. شاید هم قصد دارید که برای فرزندان و کودکان خود کامپیوتر ارزانی تهیه کنید؟ باز مینی کامپیوتر انتخاب خوبی است! حتی اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچکی را راه‌اندازید و دنبال دو یا سه کامپیوتر برای آن می‌گردید، تهیه‌ی مینی کامپیوترها نه‌تنها هزینه‌های شما را کاهش خواهد داد، که جای کمتری از دفتر کارتان هم اشغال خواهد کرد!

به طور خلاصه، مینی کامپیوترها تنها در دو حالت انتخاب خوبی برای شما به حساب نمی‌آیند؛ وقتی که نیاز مبرم به کارت گرافیک جداگانه دارید یا نمایشگر داخلی برای شما غیرقابل جایگزین است. در حالت اول پیشنهاد می‌شود که کامپیوتر رومیزی بخرید، در حالت دوم نیز باید دنبال لپ‌تاپ بگردید.

اندازه‌ی دستگاه تنها یکی از جنبه‌هایی است که هنگام خرید یک کامپیوتر رومیزی جدید باید به آن توجه داشته باشید. با این حال، مینی کامپیوترها با توانایی و انعطاف‌پذیری خود می‌توانند شما را غافلگیر کنند.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>