جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آموزش فعال‌سازی هوش مصنوعی جمینای نانو در مرورگر گوگل کروم برای چت آفلاین!

آموزش فعال‌سازی جمینای نانو در گوگل کروم برای چت آفلاین!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

مدل زبانی جمینای نانو (Gemini Nano) گوگل به اندازه‌ای کوچک است که به‌طور کامل روی یک گوشی پیکسل 8 جا بگیرد و اجرا شود، اما همچنان کاربرد چندان چشمگیری برای این مدل زبانی گوگل ندیده‌ایم. این مدل در حال حاضر تنها برای ویژگی‌هایی مانند پاسخ هوشمند صفحه‌کلید Gboard گوگل یا خلاصه‌‌سازی مبتنی‌ بر هوش مصنوعی در برنامه‌ی Recorder مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خوشبختانه به نظر می‌رسد گوگل برنامه‌های جاه‌طلبانه‌تری برای این هوش مصنوعی در نسخه‌ی دسکتاپ آن دارد و اکنون آزمایش یکپارچه‌سازی جیمنای نانو در مرورگر کروم را آغاز کرده است. به عبارت دیگر، کاربران می‌توانند با یک مدل زبانی مدرن و بزرگ، حتی به‌صورت آفلاین، در مرورگر اینترنتی گوگل کروم گفتگو کنند!

در دسترس قرار گرفتن جمینای نانو در مرورگر کروم چند هفته پیش تأیید شد و گوگل وعده داد که به‌زودی این هوش مصنوعی را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. در نهایت، این ویژگی کمی بعدتر در نسخه‌ی ۱۲۷ کروم قناری (Canary) رؤیت شد و توسعه‌دهندگان خلاق از آن زمان تاکنون برنامه‌هایی را ساخته‌اند که قابلیت‌های این مدل را به نمایش می‌گذارد.

آموزش فعال‌سازی هوش مصنوعی جمینای نانو در مرورگر گوگل کروم برای چت آفلاین!

نحوه‌ی فعال‌‎سازی جمینای نانو در مرورگر گوگل کروم

گوگل در حال حاضر رابط کاربری جداگانه و مخصوصی برای گفتگو با جمینای نانو ارائه نکرده است. با این حال، یک کاربر توییتری به نام Lightning Joyce اخیراً یک برنامه‌ی منبع‌باز توسعه داده است که می‌توانید در این مدت و تا قبل از در دسترس قرار گرفتن نسخه‌ی اصلی از آن استفاده کنید. این برنامه از نظر ظاهری شبیه به سایر چت‌بات‌ها به نظر می‌رسد و قابلیت‌های مهم و پایه‌ای آن‌ها را ارائه می‌کند. به صفحه‌ی مخصوص گفتگو با جمینای نانو بروید، دسترسی کامپیوتر خود به اینترنت را قطع کنید و عملکرد آفلاین جمینای نانو را موردبررسی قرار دهید.

اگر به استفاده از جمینای نانو با کامپیوتر خود علاقه‌مند هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. نسخه‌ی ۱۲۸ یا نسخه‌های جدیدتر مرورگر کروم قناری (Chrome Canary) را نصب کنید.
  2. به آدرس «chrome://flags» بروید.
  3. دو گزینه‌ی «prompt-api-for-gemini-nano» و «optimization-guide-on-device-model flags» را فعال کنید.
  4. به آدرس «chrome://components» بروید و دنبال «Optimization Guide On Device Model» بگردید.
  5. منتظر بمانید تا دانلود این مدل زبانی بزرگ کامل شود. حجم جمینای نانو حدوداً ۲ گیگابایت است، پس دانلود کامل آن بستگی به سرعت اینترنت شما کمی زمان خواهد برد.

به یک برنامه‌ی تحت وب مانند «chromeai.pages.dev» بروید، اینترنت دستگاه خود را قطع کنید و اولین پیامتان را به جمینای نانو بفرستید. اگر مراحل مذکور را به‌درستی دنبال کرده باشید، این مدل زبانی بلافاصله به پیام شما جواب خواهد داد!

یکی از نکات مثبت این نسخه از جمینای نانو این است که تنها ۲ گیگابایت از حافظه‌ی ویدیویی (VRAM) کارت گرافیک شما را اشغال می‌کند، در صورتی هم که کامپیوترتان کارت گرافیک و پردازنده‌ی گرافیکی مستقلی نداشته باشد، ۲ گیگابایت از رم دستگاه اشغال خواهد شد.

منبع: AndroidAuthority

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *