Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

کشف ارتباط بین درد و بدخوابی در تحقیقات جدید دانشمندان هاروارد

کشف ارتباط بین درد و بدخوابی در تحقیقات جدید دانشمندان هاروارد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که بعد از خوابیدن در حالت نامناسب و چرخش‌های مداوم در طول خواب، با کمردرد بیدار شوید و دیگر تا شب بعدی نتوانید به خواب شیرین خود برگردید. دانشمندان هاروارد به‌تازگی در این رابطه موفق به کشف ارتباطی بین درد و بدخوابی شده و راه بالقوه‌ای برای شکستن این چرخه و حل مشکلات مرتبط با رابطه‌ی درد و خواب را پیدا کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تحقیقات با اِروتِک در ادامه‌ی این متن همراه باشید.

میلیون‌ها نفر با دردهای مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، موضوعی که می‌تواند آن‌ها را از انجام برخی از فعالیت‌های زندگی روزمره باز دارد. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که تحت تأثیر این مسئله قرار می‌گیرد، خواب است، چرا که هرگونه دردی به تجربه‌ی یک خواب مفید و یکپارچه آسیب می‌رساند. موردی که وضعیت را حتی بدتر می‌کند، افزایش حساسیت افراد به درد در اثر کمبود خواب است که چرخه‌ی بی‌پایان ناخوشایند و دردناکی را شکل خواهد داد.

کشف ارتباط بین درد و بدخوابی در تحقیقات جدید دانشمندان هاروارد

در جریان مطالعه‌ی جدیدی که دانشمندان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و هاروارد برای درک بهتر ارتباط بین این دو انجام دادند، یک عامل جدید شناسایی شده است که درد و بدخوابی را به یکدیگر مرتبط می‌کند و این کشف جدید، اولین گام در مسیر توسعه‌ی درمانی برای آن به حساب می‌آید. این‌طور که به نظر می‌رسد، عامل اصلی بروز چنین اتفاقی در واقع یک ناقل عصبی به نام «NADA» است.

نوروترنسمیترها یا همان ناقل‌های عصبی موادی شیمیایی هستند که توسط نورون‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر آزاد می‌شوند و انتقال‌دهنده‌ی عصبی NADA نیز گیرنده‌ی کانابینوئید نوع اول در مغز را هدف قرار می‌دهد. به نظر می‌آید که این گیرنده در کنترل درک و حس درد نقش دارد و همچنین توسط برخی از گونه‌های ماری‌جوآنا مورد هدف قرار می‌گیرد، موضوعی که توانایی تسکین درد ماری‌جوآنا را بهتر توضیح می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید
دانشمندان سلاح مخفی کودکان برای مقابله با کرونا را کشف کردند!

محققان در آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام دادند، فهمیدند که اختلال مزمن خواب یا بدخوابی باعث کاهش سطح ناقل عصبی NADA در مغز می‌شود. این اتفاق لزوماً به معنای افزایش سطح درد موجود در بدن نیست، اما به نظر می‌رسد که کاهش NADA منجر به افزایش سطح درک افراد و بیش از پیش حس شدن درد نسبت به روز قبلی خواهد شد.

شیقیان شن، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، در این رابطه توضیح داد:

«درد در انسان‌ها یک تجربه‌ی بسیار ذهنی است. بعد از کم‌خوابی، حتی اگر هیچ تحریک اغراق‌آمیزی هم در کار نباشد، ما همچنان درد را حس می‌کنیم. این یعنی چیزی درونی در حال کنترل درد است، مثل ترموستات اتاق که دما را کنترل می‌کند!»

این تیم تحقیقاتی ممکن است موفق به پیدا کردن راهی برای کم کردن این ترموستات شده باشند! وقتی محققان به موش‌هایی که مدت زیادی نخوابیده بودند، مقدار بیشتری ناقل عصبی NADA دادند، مشاهده شد که میزان حس کردن درد در این موش‌ها پایین آمده است. این آزمایش نشان می‎‌دهد که توسعه‌ی داروهایی که قادر به افزایش سطح NADA در بدن هستند، می‌تواند به تسکین درد منجر شود و چرخه‌ی شکل‌گرفته میان درد و بدخوابی را بشکند و به آن پایان دهد.

شایان ذکر است که این تحقیق هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد و آزمایش‌های بیشتری جهت بررسی این موضوع لازم است تا مشخص شود که آیا همان تأثیر در انسان‌ها نیز مشاهده خواهد شد یا خیر.

منبع: NewAtlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>