Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

درمان بیماری آلزایمر

مطالعات جدید خبر از تاثیر نور درمانی در پاکسازی پروتئین های سمی آلزایمر می‌دهند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که به‌کارگیری نور درمانی حین خوابِ عمیق موش‌ها، توانایی مغز برای از بین بردن و پاک‌سازی آمیلوئید-بتا یا همان پروتئین سمی مرتبط به رشد بیماری آلزایمر را افزایش داده است. این یافته‌های جدید می‌توانند منجر به درمانی غیردارویی و غیرتهاجمی برای این بیماری شوند.

درمان بیماری آلزایمر

علی‌رغم تلاش‌های خستگی‌ناپذیر محققان، آن‌ها هنوز از طریق داروسازی قادر به پیدا کردن راهی امن و موثر جهت درمان بیماری آلزایمر (AD) نشده‌اند. به همین خاطر است که محققان برای درمان این بیماری سراغ روش‌های خارج از حوزه‌ی داروسازی رفته و به دنبال درمان آلزایمر از این طریق می‌گردند. مطالعه‌ی جدیدی در این زمینه پتانسیل نور درمانی یا فوتوتراپی (Phototherapy) در درمان آلزایمر را نشان داده است. این نتایج امیدوارکننده که طبق آزمایش‌های انجام‌گرفته بر روی موش‌ها حاصل شده، محققان را امیدوار به احتمال موثر بودن این درمان برای انسان‌ها نیز کرده است.

در این مطالعه، محققان از روش غیر دارویی فوتوبیومدولاسیون (روش نور درمانی با سطح پایین) استفاده کرده‌اند که با کمک نور‌های مادون قرمز و نزدیک به مادون قرمز، قصد تشویق و تحریک بدن جهت درمان خودش را دارد. بر اساس نتایج این آزمایشات شواهدی می‌توان پیدا کرد که از افزایش متابولیسم و ریزگردش خون در مغز در اثر استفاده از روش نور درمانی با سطح پایین (PBM) خبر می‌دهند. علاوه بر این‌ها، روش PBM در معکوس‌سازی استرس و التهاب اکسیدکننده (اکسیداتیو) نیز موثر واقع می‌شود. تحقیقات جدید نشان داده که روش نور درمانی با سطح پایین، قادر به تحریک بخش لنفاوی مغز برای از بین بردن مواد زائد و سموم است.

سیستم عروقی لنفاوی‌ای در پرده‌های مغز (شامگان یا منژها) وجود دارد و غشایی را می‌توان پیدا کرد که مغز و نخاع را پوشانده و از آن‌ها محافظت می‌کند. طبق شواهد، این عروق لنفاوی منژها (یا MLV)، پروتئین‌های آمیلوئید-بتایی که در بیماری آلزایمر موثر هستند را پاک‌سازی می‌کنند. با توجه به چیزی که تصور می‌شود، مقدار غیر عادی از این کلاف‌های پروتئینی که به شکل طبیعی به یکدیگر متصل می‌شوند تا پلاک‌های نورونی تشکیل دهند، در نهایت عملکرد سلول را مختل می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید
معیار جدیدی برای شناسایی ابتلاء به اختلال بیش فعالی کشف شد

از آن‌جایی که می‌دانیم سیستم لنفاوی مغز هنگام خواب هم‌چنان فعال است، محققان تاثیرات روش نور درمانی با سطح پایین را در زمان بیداری و خواب عمیق آزمایش کردند. این محققان پس از نابودی عروق لنفاوی منژهای موش‌های آزمایشگاهی و با تزریق آمیلوئید-بتا به هیپوکامپ آن‌ها، همان ناحیه‌ی مغز که به حافظه و یادگیری اختصاص دارد، قصد داشتند تاثیر نور درمانی بر آلزایمر را بیازمایند. این روش روزی یک‌بار و به مدت هفت روز با استفاده از LED به موش‌ها اعمال می‌شد.

محققان با اندازه‌گیری سطح آمیلوئید-بتا در هیپوکامپ پس از به‌کارگیری روش نور درمانی PBM مشاهده کردند که سطوح چه در حالت بیداری و چه در حالت خوابِ عمیق، پایین‌تر آمده اما استفاده از این روش نور درمانی در هنگام خواب منجر به کاهش سطح آمیلوئید-بتای بیشتری شده است. به بیانی دیگر، محققان با انجام این آزمایش به این نتیجه رسیدند که روش نوردرمانی با سطح پایین توانسته از آمیلوئید-بتای موجود در هیپوکامپ مغز، هنگام خواب بیشتر از زمان بیداری بکاهد.

علاوه بر این، محققان مشاهده کردند که علی‌رغم نابودی عروق لنفاوی منژها (MLV) که توانایی مغز جهت پاکسازی آمیلوئید-بتا را سرکوب می‌نماید، این توانایی پس از انجام درمان بازگشته بود و در هنگام خواب، عملکرد تاثیرگذارتری نسبت به هوشیاری از خود نشان می‌داد.

محققان اذعان داشتند:

در نتایج خود کشف کردیم که روش نوردرمانی با سطح پایین (PBM) باعث ترمیم عملکردهای لنفاوی مغز پس از آسیب‌دیدگی عروق لنفاوی منژها (MLV) می‌شود و این روش در خواب عمیق، موثرتر از بیداری است.

به گفته‌ی محققان، این روش درمان غیردارویی و غیرتهاجمی می‌تواند برای افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند یا از هرگونه بیماری مرتبط با سیستم لنفاوی مغز رنج می‌برند، قابل استفاده باشد.

“از آن‌جایی که درمان‌های دارویی بیماری آلزایمر نتوانسته‌اند موثر و ایمن واقع شوند، درمان نوری به عنوان یک راه غیرتهاجمی و ایمن، چشم‌انداز خوبی برای پیاده‌سازی آن در روش‌های بالینی درمان هرگونه بیماری مغزی مرتبط با اختلالات سیستم لنفاوی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، گلیوما، آسیب تروماتیک مغزی و خون‌ریزی داخل جمجمه را نشان می‌دهد.”

این مطالعه در مجله‌ی Frontiers of Optoelectronics منتشر شده است.

منبع: NewAtlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>