جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا اسپیس ایکس فضانوردان سرگردان در فضا را نجات می‌دهد؟!

آیا اسپیس ایکس فضانوردان سرگردان در فضا را نجات می‌دهد؟!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

حضور فضانوردان سرگردان استارلاینر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با اعتراف ناسا به اینکه بازدید یک هفته‌ای آن‌ها از آزمایشگاه مداری احتمال دارد تا سال 2025 تمدید شود و آن‌ها ممکن است با فضاپیمای دراگون کمپانی اسپیس‌ایکس به خانه بازگردند، وضعیتی عجیب پیدا کرده است.

استارلاینر مایه شرمساری مداوم برای بوئینگ بوده است، زمانی که این شرکت با رشته‌ای از بلایای هوایی، تغییر پیاپی مدیریت، سقوط سهام و حتی محکومیت به جرم در حال فروپاشی است. اولین مأموریت انسانی که برای سرفرازی این غول هواپیمایی برنامه‌ریزی‌شده بود، به یک خار کیهانی در چشمشان تبدیل‌شده است!

مأموریت مذکور بلافاصله پس از بلند شدن در ساعت 19:22 به وقت ایران در 15 خرداد 1403 (5 ژوئن 2024 میلادی) از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال بر فراز موشک Atlas V با فضانوردان ناسا بری ویلمور و سونیتا ویلیامز، با مشکل جدی مواجه شد. نشت هلیوم که قبل از پرتاب شناسایی و باعث تأخیرهای متعدد در پرتاب شده بود، تصحیح نشده باقی ماند و سپس با از کار افتادن کمتر از پنج پیشران و همچنین آسیب به یک دریچه اکسیژن ادامه یافت.

استارلاینر با وجود این مشکلات به سختی به ایستگاه فضایی پیوست، اما ویلمور و ویلیامز، به قول ناسا، مدت‌ها پس از اقامت هشت‌روزه برنامه‌ریزی‌شده اولیه، سرگردان نبوده‌اند. به‌طور رسمی، بوئینگ و ناسا این را صرفاً یک اقدام احتیاطی توصیف کرده‌اند، زیرا مهندسان در زمین در تلاش برای بازآفرینی نقص‌ها و ارزیابی بهترین راه برای بازگرداندن فضانوردان به خانه بوده‌اند و مطمئناً بازگشت آن‌ها سوار بر استارلاینر خواهد بود.

البته این موضوع در طی یک کنفرانس رسانه‌ای در روز چهارشنبه، 17 مرداد 1403 (7 اوت 2024 میلادی)، که شامل کن باورسوکس، مدیر همیار اداره مأموریت عملیات فضایی، استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری، و دانا وایگل، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، تغییر کرد.

ناسا در ارائه به‌روزرسانی در مورد وضعیت استارلاینر و چگونگی تأثیر آن بر ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان داد که خوش‌بینی بوئینگ و این آژانس فضایی موضوع بسیار جدی‌تری را پنهان می‌کند. در حالی‌که آنها همچنان تلاش برای نشان دادن بهترین چهره از اوضاع دارند، اکنون این احتمال وجود دارد که ویلمور و ویلیامز تا بهمن 1403 (فوریه 2025 میلادی) در ایستگاه سرگردان نباشند.

بدتر از آن، ممکن است آن‌ها با استارلاینر برنگردند، بلکه سوار بر یک فضاپیمای اسپیس‌ایکس، دراگون، به خانه بازگردند!

مسئله به همین جا ختم نمی‌شود. این که مشکلات بوئینگ ممکن است توسط ایلان ماسک حل شود خود به‌اندازه کافی بد هست. علاوه بر این، شرایط می‌تواند حتی بدتر شده و کپسول استارلاینر رها شود.

به‌طور رسمی، ناسا در حال بررسی گزینه‌ها است، اما این گزینه‌ها به نظر می‌رسد در یک طرح محکم قرار گرفته‌اند. ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل ترافیک زیاد، با خدمه و کشتی‌های باری که مرتباً می‌آیند و می‌روند و اسکله‌هایی که از سال‌ها قبل رزرو می‌شوند، شناخته شده است. در حال حاضر یک بازدید مجدداً برنامه‌ریزی‌شده است تا استارلاینر قبل از حرکت در آبان 1403 (نوامبر 2024 میلادی) یک ماه اضافی در همین شرایط باقی بماند.

به گفته برخی منابع ناشناس در داخل ناسا، این تأخیر لازم است زیرا مهندسان ممکن است کامپیوترهای فضاپیما را دوباره برنامه‌ریزی کنند تا بتواند به‌تنهایی و مستقل از ایستگاه باز شوند و سپس دوباره وارد جو زمین شده تا مانند زباله‌های فضایی بسوزند.

تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است و به احتمال زیاد ناسا و بوئینگ امیدوارند که قبل از اینکه شرایط آن‌ها را مجبور به تصمیم‌گیری کند، یک راه‌حل فنی پیدا شود.

اینکه آیا خوش‌بینی آن‌ها نتیجه می‌دهد یا نه، باید منتظر ماند و دید!

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *