Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

یک جرم کیهانی جدید و عجیب و غریب، مغناطیسی ترین ستاره جهان است!

یک جرم کیهانی جدید و عجیب و غریب، مغناطیسی ترین ستاره جهان است!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دانشمندان به‌تازگی مغناطیسی ترین ستاره جهان را کشف کردند. این ستاره که با نام HD 45166 شناخته می‌شود، دارای نشانه‌های طیفی منحصربه‌فرد و غنی از هلیوم است که به منشا غیرعادی آن اشاره می‌کند. علاوه بر ثبت رکورد جدید، ممکن است این ستاره، در حقیقت اولین مرحله در چرخه زندگی یک مگنتار (مَگنِت‌اَختَر؛ یک نوع عجیب از ستاره نوترونی) را نشان دهد.

ستارگان نوترونی متراکم ترین اجرام آسمانی شناخته شده در جهان هستند که جرم خورشید را در توپی که پهنای آن بیشتر از یک شهر معمولی بیشتر نیست، جمع می‌کنند. نسخه‌های بسیار مغناطیسی آنها (معروف به مگنتارها) دارای برخی از قوی‌ترین میدان های مغناطیسی شناخته شده در جهان هستند. ستارگان نوترونی و مگنتارها در پی انفجارهای عظیم ابرنواختری تشکیل می‌شوند، زمانی که مواد باقیمانده از یک ستاره مرده به یک جسم بسیار متراکم و داغ، متراکم می‌شود.

اما اخترشناسان هنوز در تلاشند تا دریابند که چه شرایطی مگنتارها را در مقابل ستاره‌های نوترونی معمولی، تولید می‌کند. مطالعه جدید که در 17 اوت در مجله Science منتشر شد، می‌تواند این روند را روشن کند.

یک جرم کیهانی جدید و عجیب و غریب، مغناطیسی ترین ستاره جهان است!

HD 45166 که در فاصله 3000 سال نوری از زمین در صورت فلکی تک‌شاخ (Monoceros) قرار دارد، بیش از یک قرن است که دانشمندان را متحیر کرده است. این ستاره مانند یک نوع جرم ستاره ای بسیار درخشان به نام ستاره ولف-رایت رفتار می‌کند، با این تفاوت که کوچکتر، کم نورتر و دارای غلظت غیرعادی هلیوم بالایی است. با این حال، هیچ‌کس تا به حال یک فرضیه رضایت‌بخش برای توضیح امضای طیفی عجیب آن ارائه نکرده بود.

همچنین مطالعه کنید
دانشمندان: تمدن‌های پیشرفته بیگانه ممکن است به دلیل سن خورشید با ما ارتباط برقرار نکرده باشند!

تومر شنار، ستاره شناس دانشگاه آمستردام و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید، در بیانیه ای گفت:

به یاد می آورم که هنگام خواندن متون، لحظه ای با خود فکر کرم “اگر این ستاره مغناطیسی باشد چه؟”

با استفاده از داده‌های چندین رصدخانه زمینی، شنار و تیمش دریافتند که HD 45166 بسیار مغناطیسی است؛ چیزی 43000 برابر بیشتر از خورشید! محققان گمان می‌کنند که برخلاف اکثر ستاره‌های پرجرم هلیومی که از ابرغول‌های قرمز تکامل می‌یابند، HD 45166 در طی ادغام بین دو ستاره کوچک‌تر شکل گرفته است. آنها همچنین بر این باورند که در چند میلیون سال، این ستاره به یک ابرنواختر معمولی منفجر می‌‌شود و دوباره به عنوان یک مگنتار شکل می‌گیرد.

یک جرم کیهانی جدید و عجیب و غریب، مغناطیسی ترین ستاره جهان است!

آندره نیکلاس چن، ستاره شناس در آزمایشگاه ملی تحقیقات نجوم نوری مادون قرمز بنیاد ملی علوم و یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه ای گفت:

این یک سناریوی بسیار خاص است. این نتایج، این سوال را مطرح می کند که چه تعداد مگنتار از سیستم های مشابه و چه تعداد از انواع دیگر سیستم ها می‌آیند.

در همین حال، این پیش-مگنتار، نوع جدیدی از جرم‌های ستاره‌ای را نشان می‌دهد که قبلاً دیده نشده بود؛ یک ستاره هلیومی مغناطیسی عظیم.

منبع: Livescience

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>