Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

شناسایی نور ستاره‌ها در اطراف کهکشان‌های اولیه با اختروش‌های درخشان توسط جیمز وب

شناسایی نور ستاره‌ها و اختروش‌های درخشان در اطراف کهکشان‌های اولیه توسط جیمز وب

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اخترشناسان موفق شدند برای اولین بار یک کهکشان میزبان با اختروش را در کیهان اولیه، یعنی زمانی که سن جهان ده درصد حال حاضر بود شناسایی کنند. اختروش یک جسم فوق العاده درخشان است که از یک سیاهچاله پرجرم فعال، انرژی می‌گیرد. اختروش‌ها گازهای ستاره‌ای را با سرعت بالایی مصرف می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود که از کهکشان میزبانشان نیز بیشتر بدرخشند.

از زمان کشف اختروش‌ها در دهه 1950، دانشمندان تلاش کرده‌اند تا کهکشان‌های میزبان آن‌ها را بررسی کنند و بالاخره اخترشناسان با لطف حساسیت و برد بالای تلسکوپ جیمزوب به این نقطه عطف رسیده‌اند.

یک تیم بین المللی از اخترشناسان، از جمله اخترشناسانی از موسسه ماکس پلانک، این تحقیقات را انجام داده‌اند.

کنود جانکه (Knud Jahnke) از موسسه ماکس پلانک که یکی از نویسندگان مطالعه است گفت:

25 سال پیش، برای ما خارق العاده بود که می‌توانستیم با تلسکوپ‌های بزرگ زمینی، کهکشان‌های میزبان از 3 میلیارد سال قبل را رصد کنیم. تلسکوپ هابل به ما اجازه داد تا دوران اوج رشد سیاهچاله‌ها در 10 میلیارد سال قبل را کاوش کنیم. اکنون می‌توانیم با تلسکوپ جیمز وب کهکشان‌هایی که اولین سیاهچاله‌های ابرپرجرم در آن‌ها پدید آمده‌اند را مشاهده کنیم.

اختروش‌های مورد بحث J2236+0032 و J2255+0251 نام‌گذاری شده‌اند. خوشبختانه درخشش آن‌ها بیش از حد زیاد نیست و همین به دانشمندان اجازه می‌دهد تا با جیمز وب کهکشان‌های اطراف آن‌ها را بررسی کنند.

همچنین مطالعه کنید
دانشمندان در حال ایجاد یک نور مصنوعی در آسمان هستند!

طبق انتشار رسمی، این کهکشان‌های میزبان، زمانی که تیم محققان درخشش اختروش‌ها را با دقت مدلسازی و حذف کردند، قابل مشاهده شدند. این کار، دورترین نور یک ستاره از یک کهکشان میزبان اختروش را آشکار کرد.

این اختروش‌ها برای اولین بار در سال‌های 2015 و 2017 توسط تلسکوپ زمینی سوبارو که توسط رصدخانه ملی ژاپن در هاوایی اداره می‌شود، کشف شدند. قدمت این دو اختروش به زمانی بر می‌گردد که جهان به ترتیب 870 و 880 میلیون سال سن داشته است.

محققان توانستند جرم تقریبی کهکشان‌های اولیه و همچنین سیاهچاله‌هایی را که به اختروش‌ها انرژی می‌دادند را محاسبه کنند.

اختروش

جرم این کهکشان‌ها به ترتیب 130 و 30 میلیارد برابر خورشید است. برای مقایسه، جرم ستاره‌ای کهکشان راه شیری تقریبا 60 میلیارد برابر خورشید است.

بر اساس بیانیه منتشرشده، جرم سیاهچاله‌ها 1.4 میلیارد و 200 میلیون برابر خورشید تخمین زده شده است. برای مقایسه، جرم سیاهچاله کهکشان ما تقریبا 4 میلیون برابر خورشید است.

تیم محققان می‌گویند این یافته‌های جدید نشان می‌دهند که اختروش‌های اولیه و کهکشانهای میزبان آنها بسیار شبیه به کهکشان‌های فعلی جهان هستند.

در ادامه بیانیه همچنین گفته شده:

برای کهکشان‌های امروزی، یک رابطه مستقیم بین جرم سیاهچاله‌های عظیم کهکشان و کل جرم ستاره‌های کهکشان وجود دارد. اختروش‌های اولیه‌ای که اخترشناسان کشف کرده‌اند نیز همین رابطه را نشان می‌دهند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>