Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بلو اوریجین با یک قرارداد 3.4 میلیارد دلاری در ماموریت فرود مجدد انسان بر روی ماه مشارکت خواهد کرد

بلو اوریجین با یک قرارداد 3.4 میلیارد دلاری در ماموریت فرود مجدد انسان بر روی ماه مشارکت خواهد کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دو سال پس از شکست از کمپانی اسپیس ایکس و مالک آن ایلان ماسک، اکنون کمپانی بلواوریجین متعلق به جف بزوس برنده یک مناقصه ناسا برای توسعه سیستم فرود انسان بر روی ماه در پروژه آرتمیس شده است.

آرتمیس، که از روی یکی از خدایان یونان و خواهر دوقلوی آپولو نامگذاری شده، نام ماموریت جدید ناسا است که در آن قرار است برای اولین بار پس از ماموریت آپولو 17 در سال 1972، انسان مجدداً به ماه سفر کند.

ناسا قصد دارد با ماموریت آرتمیس به چندین هدف خود دست پیدا کند. ماموریت آرتمیس 2 (Artemis II) که برای سال 2024 برنامه ریزی شده قرار است فضانوردان را به مدار ماه ببرد و پس از آن در ماموریت آرتمیس 3 (Artemis III) و ماموریت‌های بعد از آن که از سال 2024 شروع خواهد شد با سرنشین بوده و انتظار می‌رود در آن‌ها اولین زن و اولین فرد رنگین پوست بر روی ماه فرود آیند.

به عنوان بخشی از قرارداد 3.4 میلیارد دلاری با ناسا، بلو اوریجین قرار است کاوشگر Blue Moon خود را طراحی کرده و آن را آزمایش کند تا نیازهای سیستم فرود انسان در ماموریت آرتمیس 5 (Artemis V) را برآورده سازد.

بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید:

امروز ما مشتاقیم که اعلام کنیم بلو اوریجین به عنوان دومین تامین کننده ناسا سیستم فرود را برای قرار دادن فضانوردان بر روی سطح ماه خواهد ساخت. ما در عصر طلایی پروازهای فضایی هستیم که با شرکای تجاری و بین المللی ناسا امکان پذیر شده است. ما با همدیگر در حال سرمایه گذاری بر روی زیرساخت‌هایی هستیم که راه را برای فرود اولین فضانورد بر روی مریخ هموار می سازد.

انتظار می‌رود مشارکت با نهادهای خصوصی و بین المللی، بدون اینکه در اهداف ناسا برای سفرهای مستمر به ماه خللی وارد سازد، هزینه‌ای که از جیب مالیات دهندگان پرداخت می‌شود را کاهش دهد.

همچنین مطالعه کنید
یک جرم کیهانی جدید و عجیب و غریب، مغناطیسی ترین ستاره جهان است!

فرود بر روی ماه

بلو اوریجین پیش از این در مناقصه طراحی یک سیستم فرود برای ماموریت‌های آرتمیس 3 و 4 از کمپانی ایلان ماسک یعنی اسپیس ایکس شکست خورده بود. بلو اوریجین سیستم فرودی را توسعه خواهد داد که الزامات مشابهی را برآورده می‌سازد و علاوه بر آن از تعداد خدمه بیشتر، مدت زمان طولانی‌تر ماموریت و انتقال بارهای سنگین‌تر به ماه پشتیبانی خواهد نمود.

لیزا واتسون مورگان، مدیر برنامه سیستم فرود انسان در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا می‌گوید:

داشتن دو طرح متفاوت فرودگر ماه با رویکردهایی متمایز برای برآورده کردن نیازهای ناسا، سفرهای منظم و مستمر به ماه را تضمین خواهد کرد.

جف بزوس پس از کناره‌گیری از مدیرعاملی آمازون تمرکز خود را بر روی بلو اوریجین گذاشته است و به گفته خود او این “مهمترین کاری” است که انجام می‌دهد.

بلو اوریجین به همراه شرکای بین‌المللی خود، سوخت کاوشگر ماه یعنی اکسیژن مایع هیدروژن مایع (LOX-LH2) را تامین خواهند کرد؛ این سوخت کارایی بسیار بالایی داشته و باید در دمای بسیار کم نگهداری شود.

برای برآورده کردن این شرایط، بلو اوریجین خنک کننده‌های خورشیدی منفی 253 درجه‌ای خود را توسعه می‌دهد تا از مزایای سوخت اکسیژن مایع هیدروژن مایع بهره‌مند شود.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>