جستجو
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

با اصلاح ژن فیل، ماموت پشمالو می‌تواند دوباره به علفزارهای زمین بازگردد!

اشتراک‌گذاری:

به‌تازگی اولین ساختار سه بعدی DNA یک ماموت پشمی 52000 ساله توالی یابی شده است که امکان احیای این غول پشمالوی محبوب از گذشته باستان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. Colossal Biosciences در خط مقدم این پروژه جاه طلبانه قرار دارد و به هدف خود نزدیک شده‌اند.

با این حال، همانطور که در مجله‌ی Live Science آمده است، یک سوال مهم در گفتمان عمومی مطرح شده است؛ آیا “چرایی” پشت این تلاش واقعاً منطقی است؟ همانطور که سایمون سینک، کارشناس بازاریابی می گوید، “مردم اینکه “چرا یک کار را انجام می‌دهید را از شما می‌خرند نه خود کار شما را”! در این مورد، Colossal ادعا می‌کند که ما باید ماموت پشمالو را احیا کنیم تا سیاره و فیل در حال انقراض را نجات دهیم.

با اصلاح ژن فیل، ماموت پشمالو می‌تواند دوباره به علفزارهای زمین بازگردد!
تصویری از مطالعه منتشر شده در Cell که ماموت‌های پشمی را با فیل‌های آسیایی مقایسه می‌کند

در آستانه یکی از علمی‌ترین تلاش‌های علمی-تخیلی تاکنون!

همانطور که پیش از این هم گزارش شده بود، نمونه DNA ماموت پشمالو به‌خوبی حفظ شده و به مدت 52000 سال به‌صورت منجمد شده باقی مانده و به نظر می‌رسد با حمایت قابل توجه Colossal، یک شرکت علوم زیستی و مهندسی ژنتیک مستقر در تگزاس، این پروژه به‌طور قابل توجهی پیشرفت کرده است.

هدف آنها به خوبی تعریف شده و واضح است؛ بازگرداندن ماموت پشمالو! این تلاش علمی تاکنون توجه تعداد زیادی از رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌ است.

نمونه فسیلی 52000 ساله ای که اخیراً تجزیه و تحلیل شد، میلیون‌ها برابر بیشتر داده‌های توالی و اولین مجموعه کامل از کروموزوم ها را در اختیار دیرینه‌شناس و استاد ژنومیک تکاملی در دانشگاه استکهلم، لاو دالن که یکی از اعضای هیئت مشورتی Colossal است، قرار داد.

اما نقشه‌برداری از DNA یک ماموت پشمالو کار آسانی نبوده و شبیه به حل یک پازل با سه میلیارد قطعه بوده است! فناوری‌های پیشرفته آن‌ها را قادر می‌سازد تا با موفقیت ۲۸ کروموزوم را با جزئیات بی‌سابقه مدل‌سازی کنند، همانطور که در تحقیقات منتشر شده در اوایل سال جاری در Cell به این موضع اشاره شد.

در حال حاضر، دالن و همکارانش هنوز کل کد را نشکسته‌اند، زیرا «بعضی از رشته‌های کد تکراری هنوز چالش برانگیز هستند». با این وجود، با جمع‌آوری بیش از 60 نمونه، آنها تا حد امکان یک ژنوم کامل را جمع‌آوری کرده و ژن‌های کلیدی هوای سرد را شناسایی می‌کنند. آنها با استفاده از CRISPR یا قیچی ژنتیکی، ژن‌های یک فیل مدرن را تغییر می‌دهند، جنینی را تا حد امکان نزدیک به یک ماموت پشمالو ایجاد کرده و آن را در یک فیل جایگزین می‌کنند.

Colossal در وب‌سایت خود می‌گوید:

باشد که امور پیشاتاریخی همچون طوفانی عظیم رو به جلو حرکت کنند.

ماموت پشمالو را برای نجات سیاره بازگردانید!

در مصاحبه ای با Live Science، یک بوم شناس، «چرایی» این بازگردانی را تمایل به «پر کردن جایگاه‌های زیست محیطی» تعریف کرد. به عبارت دیگر، معرفی مجدد گونه‌های مگافون (جانداران عظیم الجثه) از دست رفته‌ای که نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم‌هایشان ایفا می‌کنند، اگر به شکوفایی آن‌ها کمک نمی‌کند، حداقل «می‌تواند به بازسازی اکوسیستم، افزایش ذخیره‌سازی کربن و کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند».

Colossal می گوید:

از دست دادن این ماموت‌های مقاوم به سرما مانع از جذب کربن در علفزارها شد. آنها قصد دارند دوباره آنها را به مناطق سرد سابق خود معرفی کنند تا این انتشارات را کاهش دهند و از یخ‌های دائمی محافظت کنند.

در حالیکه این یک ایده الهام‌بخش است که به طور چشمگیری ارائه شده است، برخی تصور می‌کنند تولید ماموت به اندازه کافی برای ایجاد یک تأثیر قابل‌توجه کمی دور از ذهن است. اینکه آیا زمین حتی می‌تواند به یک معنا «به عقب برگردد» یا اینکه ماموت حتی با آب و هوای کنونی ما به خوبی سازگار می‌شود، به‌عنوان یک سؤال مهم باقی می‌ماند.

وینسنت لینچ، زیست‌شناس تکاملی و دانشیار دانشگاه بوفالو، می گوید:

اکوسیستم از زمانی که ماموت‌ها شروع به انقراض کردند، با غیاب ماموت‌ها سازگار شده است. اگر عواقب ناخواسته‌ای رخ دهد و اتفاق بدی بیفتد چه؟

صرف‌نظر از این که آیا این یک پروژه حفاظتی قابل دوام است یا خیر، علی‌رغم جنجال‌ها و هیاهوها، Colossal بیش از هر زمان دیگری به تلاش واقعی برای احیای گونه‌ی ماموت پشمالو نزدیک شده است. احتمالاً تا سال 2028 اولین نوزاد هیبریدی را خواهیم دید. بن لام یکی از موسسان Colossal نتیجه می‌گیرد:

به احتمال زیاد قبل از آن زمان می‌توان یک گونه هیبریدی دیگر را دید.

منبع: Interestingengineering