جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اونکالو؛ اولین محل دفن نهایی زباله های سوخت هسته‌ای در جهان در حال آماده شدن است!

اونکالو؛ اولین محل دفن نهایی زباله های سوخت هسته‌ای در جهان در حال آماده شدن است!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

فنلاند به‌زودی اولین کشور در جهان خواهد بود که برای دفن زباله‌های سوخت هسته‌ای در یک مقبره زمین‌شناسی تلاش می‌کند. این مکان طبق برنامه قرار است تا 100000 سال آینده از زباله پر شود!

این طرح، سوخت هسته‌ای مصرف‌شده را در قوطی‌های مهروموم‌شده بسته‌بندی کرده و در حدود 1312 فوت (400 متر) زیر سطح زمین، در جنگل‌های منطقه جنوب غربی فنلاند قرار می‌دهد.

این کشور قصد دارد این علملیات را در سال 2025 یا 2026 بعد عملی کند. ساخت و ساز تاسیسات لازم برای دفع زیرزمینی در حال حاضر در حال انجام است و سازندگان به‌طور مداوم در حال تجزیه و تحلیل برای رفع هرگونه حفره و اطمینان از حداکثر امنیت ممکن هستند.

اونکالو (Onkalo)، در زبان فنلاندی به معنی “حفره”، نام این تاسیسات برنامه‌ریزی شده است که زباله های سوخت هسته‌ای را برای قرن‌های آینده ذخیره خواهد کرد.

نزدیک به سه رآکتور هسته‌ای فنلاند واقع در جزیره اولکیلوئوتو و تقریباً 150 مایل (240 کیلومتر) از پایتخت این کشور، یعنی هلسینکی، فاصله دارند.

مدیریت پسماندهای هسته‌ای

هر رآکتور هسته‌ای فعال، زباله‌هایی رادیواکتیو تولید می‌کند که می‌توانند به سه دسته کلی تقسیم شوند.

  • دسته اول زباله‌های سطح پایین مانند کاغذ، پارچه، ابزار و لباس هستند که برای مدت کوتاهی رادیواکتیو باقی می‌مانند.
  • دسته دوم زباله‌های سطح متوسط ​​مانند رزین‌ها، مواد شیمیایی و اجزای راکتور هستند که می‌توانند مدت زمان بیشتری رادیواکتیو باقی بمانند.
  • دسته سوم و پرتوزاترین آنها، زباله‌های سطح بالا هستند. مواد این دسته، سوخت مصرف‌شده از نیروگاه هسته‌ای‌اند که پس از فرآوری مجدد سوخت به‌دست آمده است.

بخش کوچکی از مواد رادیواکتیو موجود در سوخت، طول عمر بسیار بالایی دارند که جداسازی آنها از طبیعت اطرافشان را ضروری می‌کند.

شرکت مسئول اونکالو می‌گوید به همین دلیل، قوطی‌های دفع نهایی طوری طراحی شده‌اند که در محل رسوب نهایی خود به اندازه کافی محکم و غیر قابل نفوذ باقی بمانند تا رادیواکتیویته سوخت مصرف‌شده به سطحی کاهش یابد که برای محیط زیست مضر نباشد.

زباله‌های سوخت هسته‌ای، یعنی دسته سوم، محصولاتی هستند که در اونکالو ذخیره می‌شوند، زیرا سطح رادیواکتیویته آن‌ها می‌تواند برای قرن‌ها برای انسان و سایر موجودات زنده خطرناک باشد.

پوزیوا، شرکتی که ساخت و ساز اونکالو را انجام می‌دهد، گفته است که این تاسیسات شامل یک “تونل دسترسی مارپیچی شکل، چهار شفت عمودی (شفت پرسنل، شفت قوطی و دو شفت تهویه)، تونل‌ها و اتاق‌های فنی” خواهد بود.

این شرکت در سال 2015 مجوز ساخت تاسیسات دفع را از دولت فنلاند دریافت کرده بود.

مخزن اونکالو در فنلاند

به گفته این شرکت، تا سال 2020، بیش از نیم میلیون متر مکعب سنگ جامد برای ساخت و ساز از محل خارج شده بود.

این کار پس از آزمایش‌ها و بررسی‌هایی قابل‌توجه انجام شد تا مشخص شود آیا این سایت برای ساخت مخزن زباله هسته‌ای مناسب است یا خیر.

گزارش سالانه پوزیوا برای سال 2023 اشاره کرده است که اجرای آزمایشی برای دفع نهایی در سال 2024 انجام خواهد شد که که شامل شبیه‌سازی دفع نهایی با مشابه‌هایی بدون تابش عناصر سوختی‌ست.

نصب سیستم نهایی در کارخانه کپسوله‌سازی رو به اتمام است.

ارزیابی ایمنی و بیانیه STUK در مورد درخواست مجوز بهره برداری برای تأسیسات دفع نهایی سوخت هسته‌ای مصرف شده در سال 2024 صادر خواهد شد.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *