Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

گلکسی S24 اولترا چگونه می‌تواند آیفون 15 پرو مکس را شکست دهد؟

گلکسی S24 اولترا چگونه می‌تواند آیفون 15 پرو مکس را شکست دهد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

هر سال، دو غول بزرگ دنیای فناوری یعنی “اپل” و “سامسونگ” تلاش می‌کنند تا گوی رقابت را از دیگری بربایند و نوآوری‌های جدید را روی گوشی‌های پرچمدار خود پیاده‌سازی کنند. با این حال در آمار فروش، گوشی‌های آیفون اپل به شدت از گوشی‌های سری S گلکسی سامسونگ جلوتر هستند و تنها در مدت کوتاهی پس از عرضه، در صدر لیست پرفروش‌ترین گوشی‌ها در سراسر جهان قرار می‌گیرند. در حال حاضر گوشی آیفون 15 پرو مکس به عنوان جدیدترین و پیشرفته‌ترین مدل از گوشی‌های آیفون برند اپل محسوب می‌شود. با استناد به جدول زمانی عرضه محصولات سامسونگ، به نظر می‌رسد که گوشی گلکسی S24 اولترا قرار است در اوایل سال 2024 میلادی به رقابت سخت و نفس‌گیری با گوشی آیفون 15 پرو مکس اپل بپردازد.

گلکسی S24 اولترا چگونه می‌تواند آیفون 15 پرو مکس را شکست دهد؟

لازم به ذکر است که به دلیل عرضه زود هنگام گوشی آیفون 15 پرو مکس نسبت به گوشی گلکسی S24 اولترا و فرصت چندین ماهه سامسونگ برای بهبود قابلیت‌های این گوشی، به نظر می‌رسد که در حال حاضر برگ برنده در دستان سامسونگ قرار داشته باشد. اما سامسونگ با ارائه چه قابلیت‌هایی در گوشی گلکسی S24 اولترا خود قادر است تا آیفون 15 پرو مکس را شکست دهد؟ برای پاسخ به این سوال با اِروتِک همراه باشید.

گلکسی S24 اولترا چگونه می‌تواند آیفون 15 پرو مکس را شکست دهد؟

1. تنظیمات دوربین بهینه تر

سامسونگ برای سیستم دوربین چشمگیر گلکسی S23 اولترا شایسته تقدیر است. در این دستگاه بهبودهای چشمگیری در زمینه‌های مختلفی مانند “کیفیت ضبط ویدیو، عملکرد در نور کم، دامنه دینامیکی” به چشم می‌خورد. علاوه بر این سامسونگ با گنجاندن یک دوربین خارق‌العاده 200 مگاپیکسلی توانست بر موفقیت‌های خود، پایان بی‌نظیری را رقم بزند.

گلکسی S24 اولترا چگونه می‌تواند آیفون 15 پرو مکس را شکست دهد؟

با این حال، علی‌رغم تمامی پیشرفت‌ها، هنوز هم برخی از مشکلات قدیمی در تنظیمات دوربین گوشی‌های سامسونگ پابرجا هستند. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین مشکلات، مسئله “ناهماهنگی در رنگ و کنتراست” میان عکس‌های ثبت شده توسط لنزهای اصلی، فوق‌عریض (اولترا واید) و تله‌فوتو است که این مسئله منجر به ارائه عکس‌هایی متناقض می‌شود. علاوه بر این، در هنگام جا‌به‌جایی میان حالات مختلف بزرگنمایی کمی لرزش مشاهده می‌شود که این مسئله در رابطه با گوشی‌های آیفون صادق نیست.

“تاخیر شاتر” یکی دیگر از مشکلات در تنظیمات دوربین گوشی‌های سامسونگ است. این مسئله، خصوصاً در هنگام ثبت تصاویر با وضوح بالا یا سوژه‌های در حال حرکت با سرعت بالا، تاری ناخواسته تصاویر را به همراه دارد. در مقابل، به سبب سرعت بالاتر عکس‌برداری در گوشی‌های آیفون لرزش دوربین به حداقل رسانده شده است و برای رسیدن به نتیجه دلخواه، نیازی به ثبت چندین تصویر از یک سوژه وجود ندارد.

علاوه بر این، در برخی از اوقات، گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی سامسونگ در “پردازش تصویر” کمی زیاده‌روی می‌کنند و نتیجه نهایی عکس‌های ثبت‌شده تاحدودی غیرطبیعی به نظر می‌رسند. در حالی که در اغلب موارد افکت‌های عکس با رضایت کاربران مواجه می‌شوند و قادرند تا عکس‌های زیبایی را برای به اشتراک‌گذاری تحویل کاربر دهند، اما برخی از اوقات پردازش تصویر نتیجه موردعلاقه کاربر را به او تحویل نمی‌دهد و باعث ناامیدی او می‌شود. در نتیجه در هنگام ثبت یک عکس، کاربر قادر نیست نتیجه نهایی عکس را پیش‌بینی کند و متوجه شود که آیا به نتیجه دلخواه خود می‌رسد یا خیر!

2. بهبود راندمان نرم افزاری

در واقع، علی‌رغم تعبیه باتری در ابعاد کوچک‌تر (در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند)، گوشی‌های آیفون عمر باتری طولانی‌تری را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، با وجود ظرفیت رم کمتر، این محصولات در نگه‌داری برنامه‌های متعدد در حافظه رم، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند. این مزایا تا حد قابل‌توجهی به میزان بهره‌وری نرم افزاری و کارایی بی‌بدیل سیستم عامل آیفون (iOS) نسبت داده می‌شوند.

رقابت سامسونگ و اپل بر سر گوشی‌های پرچم دار

به طور کلی، سیستم عامل اندروید (در مقایسه با iOS) برای ارائه عملکرد به قدرت بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، اغلب سازندگان گوشی‌های هوشمند (مانند سامسونگ یا وان پلاس) از پوسته‌های سفارشی‌سازی شده مانند “رابط کاربری One UI” یا “رابط کاربری OxygenOS” به منظور متمایز‌سازی گوشی‌های اندرویدی خود از یک‌دیگر بهره می‌گیرند. این مسئله بر میزان کارایی گوشی تاثیر مستقیمی می‌گذارد و به صورت بالقوه، کاهش عملکرد باتری را با خود به همراه می‌آورد.

رقابت سامسونگ و اپل بر سر گوشی‌های پرچم دار

در مقایسه، سیستم عامل اختصاصی اپل (iOS) به مراتب بهینه‌تر عمل می‌کند و حداقل مصرف انرژی را برای کاربران خود تضمین می‌کند. برای رقابت طولانی مدت با اپل، بهتر است که سامسونگ ضمن افزایش دادن ظرفیت رم و به‌کارگیری از باتری‌های بزرگ‌تر، بر میزان بهره‌وری نرم‌افزاری گوشی‌های خود نیز بیفزاید.

3. استفاده از قاب های تیتانیومی قوی‌تر

استفاده از قاب تیتانیومی درجه 5، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گوشی‌های سری پرو آیفون 15 محسوب می‌شود. این قاب تیتانیومی در مقایسه با قاب‌های فولادی ضد زنگی که در مدل‌های قبلی آیفون پرو استفاده می‌شد، وزن کمتر اما استحکام بیشتری را با خود به همراه دارد. به‌طور کلی، تیتانیوم (نسبت به وزن خود) دارای بالاترین درجه استحکام در میان سایر فلزات خالص است. این فلز، تقریباً 45% از فولاد سبک‌تر است اما از لحاظ استحکام، به مانند فولاد قوی است.

لازم به ذکر است که فولاد ضدزنگ، فلزی مستحکم‌تر اما به مراتب سنگین‌تر از آلومینیومی است که سامسونگ در گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی خود از آن بهره می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر تیتانیوم خالص، سبک‌تر و به سختی فولاد ضد زنگ است. فولاد ضد زنگ نیز به نسبت آلومینیوم، مستحکم‌تر و سنگین‌تر است. 

علاوه بر این، تیتانیوم در برابر فرسایش و خوردگی بسیار مقاوم است و نقطه ذوب بالاتری نسبت به فولاد ضد زنگ و آلومینیوم دارد. در محیط های شدیداً فرسایشی، این مزیت، مقاومت هر چه بیشتر تیتانیوم را تضمین می‌کند. برای حفظ میدان رقابت، سامسونگ نیاز دارد در گوشی‌های سری گلکسی S24 (یا حداقل گلکسی S24 اولترا) به استفاده از قاب‌های تیتانیومی روی بیاورد.

همچنین مطالعه کنید
بررسی پیکسل 6 پرو؛ شخصی‌ترین و کامل‌ترین گوشی‌ هوشمند گوگل

فراموش نکنید:

بخش قابل توجهی از سطح گوشی‌های پرچمدار از شیشه ساخته شده است. از این رو، به کارگیری از شیشه‌های قوی‌تر در هر دو قاب (جلو و پشت) گوشی تاثیر بسیار چشمگیری بر دوام کلی گوشی ایفاء می‌کند و این مسئله در مقایسه با قاب قوی گوشی، از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است.

4. استفاده از تراشه کارآمد‌تر

به طور کلی، سامسونگ بخشی از تراشه‌های گوشی‌های خود را از شرکت کوالکام و بخش دیگر را از طریق شرکت داخلی خود (اگزینوس) تامین می‌کند. از این رو و از آنجایی که تراشه‌های کوالکام منحصراً برای گوشی‌های گلکسی طراحی نشده‌اند، انتخاب تراشه‌های کوالکام فایده خاصی را برای سامسونگ به همراه نخواهند داشت. از طرفی دیگر تراشه‌های اگزینوس، نسبت به تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام، عملکرد بسیار ضعیف‌تری از خود به نمایش می‌گذارند! به نظر می‌رسد که سامسونگ در این بخش با یک بن‌بست بسیار بزرگ مواجه شده است.

از سوی دیگر، تراشه‌های گوشی‌های آیفون به صورت انحصاری و توسط کمپانی طراحی می‌شوند. از این رو، اپل قادر است این دسته‌ها از تراشه‌ها را تنها برای گوشی‌های آیفون بهینه‌سازی نماید. علاوه بر این، کمپانی صنایع نیم‌رسانای تایوان (TSMC) مسئولیت تولید تراشه‌های اپل سیلیکون (Apple Silicon) را بر عهده دارد. این در حالی است که تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام و اگزینوس، از ابتداء روی کار آمدن، توسط کارخانه ریخته‌گری متعلق به برند سامسونگ به تولید رسیده‌اند. به عبارت ساده‌تر، در حال حاضر هر دو نوع از تراشه‌های سامسونگ، از لحاظ ساختاری به پای طراحی‌های به کارگرفته شده در تراشه‌های TSMC نمی‌رسند.

به نظر می‌رسد که سامسونگ برای جلوگیری از روی آوردن کاربران به گوشی‌های آیفون، تنها 2 راه‌حل را پیش پای خود می‌بیند:

  • استفاده از تراشه‌های قدرتمند گوشی‌های سری پیشین (تولید شده توسط کمپانی TSMC) مانند “اسنپدراگون 8 نسل 2” به کار گرفته شده در گوشی گلکسی S23 اولترا
  • ارتقاء کارخانه ریخته‌گری در راستای افزایش انطباق‌پذیری تولید تراشه با فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC

سامسونگ با اتخاذ هر یک از دو رویکرد بالا علاوه بر بهبود عمر باتری گوشی‌های پرچم‌دار و بستر مناسبی برای اجرای بازی‌های موبایلی با کیفیتی بالا و مشابه با تجربه بازی در کنسول‌های بازی (مانند PS5) را برای این سری از گوشی‌های خود فراهم می‌کند.

5. پشتیبانی از توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث

از آنجایی که در هر سال، شرکت اپل تنها تعداد محدودی از مدل‌های آیفون (سری اصلی آیفون شامل 4 یا 5 گوشی و در برخی اوقات سری‌های SE) را به بازار عرضه می‌کند، بهینه‌سازی برنامه‌ها و بازی‌های منحصر به فرد برای گوشی‌های آیفون برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث بسیار آسان‌تر می‌شود. با این حال، این وضعیت برای گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید، کمی متفاوت است.

رقابت سامسونگ و اپل بر سر گوشی‌های پرچم دار

از آنجایی که در طی یک سال شرکت‌های اندرویدی فراوانی، چندین مدل از گوشی‌های خود را معرفی می‌کنند، توسعه‌دهندگان در اغلب مواقع تنها یک راه‌حل (که ممکن است بهینه‌سازی نشده باشد) را برای تمامی گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ارائه می‌دهند. برای رقابت با آیفون لازم است که سامسونگ از توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث بیشتری به منظور بهینه‌سازی برنامه‌ها و بازی‌های محبوب برای گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی خود، دعوت به همکاری کند. این رویکرد می‌تواند بر تجربه کلی کاربر تاثیرگذار باشد و به طور بالقوه به سیستم‌عامل اندروید (نسبت به iOS) مزیت رقابتی مناسبی را اعطاء کند.

رقابت سامسونگ و اپل بر سر گوشی‌های پرچم دار

6. ارتقاء دستیار‌های هوش مصنوعی

در حالی که ارتقاء قطعات سخت‌افزاری و “بهبود دوربین‌ها یا افزایش قدرت و عمر باتری” در گوشی‌های هوشمند از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند، اما در نهایت “تجربه کلی کاربر و سهولت استفاده از یک گوشی” به عنوان عوامل تعیین کننده موفقیت آن گوشی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، گوگل در گوشی‌های پیکسل خود با ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند: “Call Screen ،Magic Eraser ،Hold for Me و Photo Unblur” توانسته است توجه کاربران را به گوشی‌های هوشمند خود جلب نماید.

رقابت سامسونگ و اپل بر سر گوشی‌های پرچم دار

علاوه بر این، اپل با ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند “Voice Isolation” که مسئولیت حذف نویز پس‌زمینه در طول تماس‌های تلفنی را بر عهده دارد یا قابلیت “Personal Voice” که برای افرادی که در خطر از دست دادن قدرت تکلم خود هستند، صدایی مشابه با صدای کاربر را ایجاد می‌کند، به صحنه رقابت آمده است.

در حالی که گوشی‌های سامسونگ قابلیت‌های فراوانی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند، اما این کمپانی در زمینه ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که به طور موثر به رفع مشکلات روزمره زندگی کاربران می‌پردازند، کمی عقب‌تر از سایر رقبای خود است. از بین بردن این شکاف عمیق و معرفی قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی متعدد می‌تواند بر تجربه کلی کاربر بهبود ببخشد و در نتیجه گوشی‌های گلکسی را در معرض بازار رقابتی‌تر قرار دهد.

در نهایت آیا گلکسی S24 اولترا، آیفون 15 پرو مکس را شکست می‌دهد؟

به طور کلی، مدل‌های اولترا گوشی‌های گلکسی به عنوان پیشرفته‌ترین گوشی‌های سامسونگ به شمار می‌آیند. در صورتی که سامسونگ پای ارتقاء و قابلیت‌های مذکور را به گوشی گلکسی S24 اولترا باز کند، بدون شک قادر است‌با رقیب اصلی خود (اپل) به رقابت بپردازد.

با این حال، با توجه به شایعات مطرح شده به نظر می‌رسد که گوشی گلکسی S24 اولترا انتخاب بسیار شایسته‌ای برای طرفداران گوشی‌های اندرویدی خواهد بود. در نهایت، “زمان” تعیین کننده این مسئله است و به نظر می‌رسد که باید تا زمان رونمایی از گوشی‌های سری گلکسی S24 یا تاییدیه‌های رسمی سامسونگ منتظر بمانیم!

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>