Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟

گلکسی A54 سامسونگ یا شیائومی پوکو F5؛ کدام گوشی را بخریم؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

معرفی

اگرچه تجزیه و تحلیل گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار و بررسی ویژگی‌های فنی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی آن‌ها همیشه هیجان‌انگیز است، اما حقیقت این است که با توجه به مشکلات اقتصادی، در نهایت اغلب مردم به انتخاب و خرید دستگاه‌های ارزان‌قیمت‌تر روی می‌آورند. از این رو، می‌توان گفت که رقابت اصلی برند‌های مشهور با یک‌دیگر در این میدان رقم می‌خورد و جنگ اصلی آنان بر سر فروش هر‌چه بیشتر گوشی‌های میان‌رده در بازار‌های جهانی است. عمده این رقابت‌ها، بر سر گوشی‌های قرار گرفته شده در محدوده قیمتی حدود 15 میلیون تومان صورت می‌گیرند و اینجا مکانی است که گوشی‌های گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5، رو در روی یک‌دیگر قرار می‌گیرند.

در بررسی اولیه، به نظر می‌رسد که این دو گوشی هوشمند، عملکرد مناسبی را از خود بر‌جای می‌گذارند و هر کدام از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند. علاوه بر این، هر دو گوشی هوشمند به‌طور گسترده و در سطح بازارهای جهانی، در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

اگر‌چه، در حالت کلی، به نظر می‌رسد که سامسونگ به دلایل مختلف (مانند شهرت بیشتر برند) دل کاربران را برده باشد و در نظر‌سنجی‌ها کمی محبوب‌تر از گوشی شیائومی پوکو F5 است، اما این پایان کار نیست و ما در این مطلب قصد داریم تا با بررسی همه‌جانبه هر دو گوشی، به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هر یک از این دو محصول اشاره داشته باشیم و موشکافانه تمامی نقاط قوت و ضعف آن‌ها را به شما معرفی کنیم. با اِروتِک در بررسی و مقایسه ویژگی‌های گوشی‌های گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5 همراه باشید.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
شیائومی پوکو F5 (سمت راست) و گلکسی A54 سامسونگ (سمت چپ)

مشخصات ظاهری

این دو گوشی، از نظر اندازه تقریبا با یک‌دیگر شباهت دارند، اگرچه گوشی شیائومی پوکو F5 از برتری جزئی نسبت به گوشی گلکسی A54 برخوردار است. گوشی شیائومی پوکو F5 دارای یک صفحه‌نمایش 6.67 اینچی با نسبت تصویر 20:9 می‌باشد، این در حالی است که گلکسی A54 از صفحه‌نمایشی 6.4 اینچی با نسبت تصویر 19.5:9 بهره می‌برد. با این وجود، پوکو F5 شیائومی با طول 161.1 میلی‌متری خود تنها کمی بلندتر از گوشی گلکسی A54 با طول 158.2 میلی‌متری می‌باشد.

با این حال، گلکسی A54، نسبت به پوکو F5، کمی عریض‌تر و ضخیم‌تر است. گلکسی A54 در مقایسه با گوشی پوکو F5 با عرض 75 میلی‌متری، دارای عرضی 76.7 میلی‌متری است و ضخامت 8.2 میلی‌متری آن در مقایسه با ضخامت گوشی پوکو F5 که 7.9 میلی‌متر است، کمی بیشتر است. شایان ذکر است که ظرفیت باتری هر دو گوشی، یکسان است و هر دو از یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند.

علی‌رغم بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش پوکو F5، این گوشی به‌طرز قابل توجهی سبک‌تر از گلکسی A54 است و وزن 181 گرمی پوکو F5 در برابر وزن 202 گرمی گلکسی A54 سامسونگ قرار می‌گیرد. یکی از دلایل احتمالی تفاوت وزن فاحش این دو گوشی، به کار‌گیری از محافظ گوریلا گلس 5 در قاب پشتی گلکسی A54 (نسبت به جنس پلاستیکی پنل پشتی پوکو F5) است. گفتنی است گوشی پوکو F5 نیز از محافظ صفحه نمایشگر گوریلا گلس 5 بهره می‌برد. علاوه بر این، قاب (فریم) میانی هر دو گوشی، از جنس پلاستیک می‌باشد.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
مقایسه وزن و ابعاد گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5

گواهینامه‌ها و مشخصات کلیدی

همان طور که می‌دانید، گواهینامه‌های رده IP بیانگر مقاومت دستگاه‌های الکترونیکی در برابر “آب، آلودگی و گرد و غبار” می‌باشند. در هر یک از گواهینامه‌های IP یک عدد دو رقمی به چشم می‌خورد که عدد قرار گرفته در دهگان (سمت چپ) از میزان مقاومت دستگاه در برابر “نفوذ آلودگی و گرد و غبار” حکایت دارد. این عدد می‌تواند در بازه ارقام 0 تا 6 تعیین شود که با مشاهده عدد 0 در دهگان، عدم مقاومت دستگاه در برابر عوامل مذکور بیان می‌شود. در مقابل، در هنگام رؤیت عدد 6 در قسمت دهگان گواهی IP، می‌توان استنباط کرد که در صورت قرار‌گیری دستگاه در برابر فشار، دستگاه مذکور همچنان قادر به مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار می‌باشد. عدد یکان (سمت راست) گواهی IP نیز میزان مقاومت دستگاه در برابر “آب” را بیان می‌کند و این عدد بسته به استاندارد مد نظر برند مورد نظر می‌تواند عددی از بازه 0 تا 9 را در خود جای دهد.

با استناد به اطلاعات منتشر‌شده، گوشی گلکسی A54 دارای امتیاز IP67 است، این در حالی است که گوشی پوکو F5 توانسته تا رتبه بسیار پایه IP53 را به خود اختصاص دهد. از این رو، می‌توان اذعان داشت که در این حیطه، گوشی سامسونگ گلکسی A54 نسبت به گوشی پوکو F5 از برتری نسبی برخوردار است.

لازم به ذکر است که سامسونگ گلکسی A54 از حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش که اغلب در گوشی‌های مدرن‌تر به چشم می‌خورد، بهره می‌برد. این در حالی است که در طراحی پوکو F5 از یک حسگر اثر انگشت خازنی معمولی که درون دکمه پاور (روشن و خاموش کردن گوشی) قرار دارد، به کار‌گرفته شده است. علاوه بر این، مانند سایر گوشی‌های شیائومی، گوشی پوکو F5 نیز از یک بلستر IR (فرستنده مادون قرمزی که گوشی را به یک ریموت کنترل برای سایر دستگاه‌ها تبدیل می‌کند) بهره می‌برد، که این ویژگی در گوشی گلکسی A54 به چشم نمی‌خورد.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟

صفحه نمایشگر گوشی‌های سامسونگ گلکسی A54 و شیائومی پوکو F5

همان‌طور که پیش‌تر نیز مطرح شد، صفحات نمایشگر این دو گوشی، اندکی با یک‌دیگر تفاوت دارند و صفحه‌نمایش گلکسی A54 کمی جمع و جور‌تر از پوکو F5 می‌باشد. با این حال، هر دو گوشی از وضوح تصویر مشابه و مناسب “+FullHD” در نمایشگر خود بهره می‌برند. علاوه بر این، هر دو دستگاه از نظر روشنایی، عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشتند و توانستند تا در آزمایش صورت گرفته، به حداکثر روشنایی 1000 نیت برسند. این میزان از روشنایی، قابلیت استفاده آسان و بدون مشکل از هر دو گوشی، در شرایط نوری بسیار روشن در فضای باز را فراهم می‌سازد.

حداکثر میزان روشنایی تاثیر زیادی بر قابلیت پخش HDR دارد، از این رو، لازم به ذکر است که هر دو گوشی، قادر به پشتیبانی از HDR روی نمایشگر خود هستند. همچنین، پوکو F5 علاوه بر استانداردهای HDR10 و +HDR10 که توسط هر دو دستگاه پشتیبانی می‌شوند، از قابلیت دالبی ویژن (Dolby Vision) نیز پشتیبانی می‌کند و این مسئله به عنوان یک مزیت جزئی در شیائومی پوکو F5‌ نسبت به گلکسی A54، در نظر گرفته می‌شود.

سامسونگ همواره توانسته است تا شهرت خود را در زمینه “دقت و باز‌تولید رنگ در صفحه‌نمایشگر” حفظ نماید. گلکسی A54 نیز از این قاعده مستثنی نیست و قادر است تا عملکرد بسیار خوبی را در “فضا و مدل رنگی sRGB” از خود به نمایش بگذارد. علاوه بر این، شایان ذکر است که پوکو F5 از نظر دقت در رنگ‌ها، فاصله چندانی از گلکسی A54 ندارد. پنل 12 بیتی این گوشی از برند پوکو با به حداقل رساندن “کالر بندینگ” در تصاویر سخت، از مزیتی نسبی در مقایسه با پنل 8 بیتی گوشی سامسونگ گلکسی A54 برخوردار است. ضمناً، هر دو گوشی از حداکثر نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند و با به‌کار‌گیری از قابلیت “تغییر نرخ به‌روز‌رسانی خودکار” به متعادل‌سازی هر‌چه بهتر “عمر مفید و قدرت استقامت” باتری می‌پردازند.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
ممقایسه نمایشگر گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5:

جزئیات باتری

همان‌طور که پیش‌تر نیز مطرح شد، هر دو گوشی گلکسی A54 و شیائومی پوکو F5 از ظرفیت باتری یکسان 5000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند. در خصوص عمر باتری، در آزمایشات صورت گرفته، هر دو باتری از لحاظ استقامت، عملکردی مشابهی را از خود ارائه دادند و در این آزمایشات تنها برخی تفاوت‌های نه‌چندان مهم به چشم خوردند. به عنوان مثال، باتری گلکسی A54، در بخش مرور وب با استفاده از وای‌فای، عملکرد بهتری را نسبت به پوکو F5 از خود به نمایش گذاشت. با این حال، همان‌طور که گفته شد، این تفاوت‌ها بسیار نا‌چیز هستند و در عملکرد کلی، هر دو گوشی از دوام باتری یکسانی برخوردار می‌باشند.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
مقایسه باتری گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5

این در حالی است ویژگی “سرعت شارژ” با “عمر باتری” شباهتی ندارد و در نبرد میان این دو گوشی، در نهایت تنها یک برنده وجود خواهد داشت. شاید بتوان سرعت شارژ دو گوشی گلکسی A54 و شیائومی پوکو F5 را به عنوان یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان این دو گوشی؛ در نظر گرفت. در حالی که شیائومی پوکو F5 با راه‌حل شارژ سریع 67 واتی خود یکه‌تازی می‌کند، گلکسی A54 تنها به شارژ پاور دلیوری (PD+PPS) با قدرت 25 وات، محدود شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تفاوت در نرخ و سرعت شارژ بسیار مشهود است و در مدت زمان مشابه 30 دقیقه‌ای، گلکسی A54 به شارژ 56% و پوکو F5‌ به شارژ 83% دست می‌یابند. شارژ کامل سامسونگ گلکسی A54 به بیش از 1 ساعت زمان نیاز دارد و شارژ کامل شیائومی پوکو F5 در کمتر از 50 دقیقه صورت می‌پذیرد! شایان ذکر است که پوکو F5 به همراه شارژر سریع 67 واتی و گلکسی A54 بدون شارژر به فروش می‌رسند!

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
مقایسه سرعت شارژ گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5

جزئیات بلند‌گو

در طراحی هر دو گوشی، از بلندگو‌های استریو بهره گرفته شده است. گلکسی A54 از بلندگوی گوشی مخصوص شنیدن مکالمات به عنوان یک کانال ثانویه در قسمت جلویی گوشی به منظور راه‌اندازی مجموعه‌ای از تنظیمات هیبریدی و ارائه صدای استریو استفاده می‌کند. این در حالی است که پوکو F5، علاوه بر بلندگوی پایینی مانند گلکسی A54 به یک گریل بلند‌گو برای خروج صدا در قسمت بالایی گوشی نیز مجهز بوده و قادر است تا صدا خروجی را با کیفیت متعادل‌تری ایجاد نماید. از نظر بلندی صدا، پوکو F5 عملکرد بهتری را نسبت به گلکسی A54 از خود به نمایش گذاشت و توانست تا در آزمایشات امتیاز “بسیار خوب” را نسبت به امتیاز “خوب” سامسونگ گلکسی A54 کسب نماید.

از نظر کیفیت صدا، تفاوت چندانی میان این دو گوشی احساس نشد. هر دو گوشی، حداقل اعوجاج را در نت‌های بلند از خود نشان می‌دهند، بیس ندارند و به طور کلی، میانه‌ها و ملودی آوازی (وکال‌) تمیزی را به گوش کاربران می‌رسانند. در این بخش، شاید بتوان به دلیل تعبیه جک هدفون 3.5 میلی‌متری در گوشی شیائومی پوکو F5 و فقدان وجود این جک در گوشی گلکلسی A54، مزیت جزئی دیگری را برای این گوشی از برند پوکو در نظر گرفت.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
مقایسه بلندوگوهای گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5

عملکرد کلی

سامسونگ در ساخت گوشی گلکسی A54 از چیپست اگزینوس 1380 خود بهره گرفته است. این چیپست بر اساس فرآیند 5 نانو‌متری ساخته شده و دارای پیکربندی پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای می‌باشد. در این پیکر‌بندی تراشه اگزینوس 1380 از 4 عدد هسته Cortex-A78 با سرعت 2.4 گیگا‌هرتزی به منظور ارائه عملکرد در عملیات‌های پیچیده و سنگین و 4 هسته Cortex-A55 با سرعت 2.0 گیگا‌هرتزی در عملکردهای معمولی ونرمال بهره گرفته شده است. علاوه بر این، از نظر GPU، در تراشه اگزینوس 1380 از پردازنده گرافیکی MP5 با نام “Mali-G68” استفاده شده است.

همچنین مطالعه کنید
شیائومی 14 پرو یا iQOO 12 پرو؛ رقابت نزدیک دو پرچمدار چینی!

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A54 در پیکر‌بندی پایه رم 6 گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی 128 گیگا‌بایتی به فروش می‌رسد؛ اما امکان تهیه این گوشی در پیکر‌بندی‌های زیر، نیز فراهم است:

  • رم 8 گیگا‌بایتی/فضای ذخیره‌سازی 128 گیگا‌بایتی
  • رم 6 گیگا‌بایتی/ فضای ذخیره‌سازی 256 گیگا‌بایتی
  • رم 8 گیگا‌بایتی/فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی
گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
مقایسه عملکرد گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5

شایان ذکر است که سامسونگ گلکسی A54 فضای ذخیره‌سازی قابل ارتقاء را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این دستگاه از یک اسلات کارت میکرو اس‌دی (microSD) هیبریدی بهره می‌برد که این قابلیت سخت‌افزاری، امکان انتخاب میان بین سیم کارت دوم نانو یا حافظه اضافی را برای کاربران فراهم می‌سازد. این میزان از انعطاف‌پذیری در افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، در گوشی شیائومی پوکو F5 به چشم نمی‌خورد و می‌توان اذعان داشت که در این بخش، این مسئله، تنها مزیت گوشی A54‌ نسبت به گوشی پوکو F5 به شمار می‌آید.

در حالت کلی، گوشی شیائومی پوکو F5 به واسطه بهره‌گیری از چیپستی قوی‌تر، یعنی اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2، عملکرد بهتری را نسبت به گوشی گلکسی A54 از خود بر‌جای گذاشته است. پیکر‌بندی CPU پوکو F5 یک پیکر‌بندی هشت هسته‌ای 4 نانو‌متری شامل 1 هسته “Cortex-X2 با سرعت 2.91 گیگا‌هرتزی”، 3 هسته “Cortex-A710 با سرعت 2.49 گیگا‌هرتزی” و 4 هسته “Cortex-A510 با سرعت 1.8 گیگا‌هرتزی” است. همچنین،‌ اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 مورداستفاده در پوکو F5، به یک پردازنده گرافیکی Adreno 725 مجهز می‌باشد.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
مقایسه امتیازات آنتوتو و گیک‌بنچ گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5

اگرچه، گوشی هوشمند شیائومی پوکو F5 فاقد گزینه‌های ارتقا در بخش حافظه است؛ اما، شیائومی این مسئله را با ارائه فضای ذخیره‌سازی 256 گیگا‌بایتی UFS 3.1 و رم 8 گیگا‌بایتی در پیکر‌بندی پایه خود جبران کرده است. همچنین، کاربران قادرند تا با تهیه پیکر‌بندی ممتاز (پریمیوم) این گوشی، با رم 12 گیگا‌بایتی و فضای ذخیره‌سازی 256 گیگا‌بایتی بهترین عملکرد را از گوشی پوکو F5، دریافت کنند.

در واقع، در حالی که گوشی هوشمند پوکو F5، به واسطه به‌کار‌گیری از سخت‌افزار‌های قوی‌تر، از قدرت خام بیشتری نسبت به گوشی گلکسی A54 برخوردار است؛ اما این مسئله لزوماً به معنای ضعف در قدرت عملکرد گوشی گلکسی A54‌ سامسونگ نمی‌باشد. به زبان دیگر، اگر‌چه گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A54، از نظر عملکرد CPU و GPU مطابقت چندانی با گوشی پوکو F5 ندارد؛ اما همچنان این گوشی عملکرد قابل اعتماد، رضایت‌بخش، روان و بدون مشکلی را به کاربران ارائه می‌دهد.

تنظیمات دوربین گوشی‌های گلکسی A54 و پوکو F5

از بسیاری جهات تنظیمات دوربین گلکسی A54 و شیائومی پوکو F5 از شباهت بسیاری بر‌خوردار هستند. دوربین اصلی گلکسی A54 یک “دوربین 50 مگا‌پیکسلی با اندازه 1/1.56 اینچی، گشودگی دیافراگم f/1.8، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) پیکسل‌های 1.0 میکرو‌متری و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)” است. در طراحی پوکو F5 نیز از “دوربین اصلی 64 مگا‌پیکسلی با اندازه 1/2 اینچی، گشودگی دیافراگم f/1.8، پیکسل‌های 0.7 میکرومتری و همچنین لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)” به کار‌گرفته شده است.

علاوه بر این، هر دو گوشی از دوربین فوق‌عریض اختصاصی با فوکوس ثابت بهره می‌برند. سامسونگ گلکسی A54 دارای سنسور فوق‌عریض 12 مگا‌پیکسلی و شیائومی پوکو F5 دارای سنسور فوق‌عریض 8 مگا‌پیکسلی است. ضمناً، در تنظیمات دوربین هر دو گوشی، از دوربین ماکرو اختصاصی در قسمت پشتی استفاده شده است و گلکسی A54‌ از یک دوربین ماکرو 5 مگا‌پیکسلی و گوشی پوکو F5 از دوربین ماکرو 2 مگا‌پیکسلی بهره می‌برند.

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی گلکسی A54 در روز (با تنظیمات 0.6x • 1x • 2x) را مشاهده می‌کنید:

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی شیائومی پوکو F5 در روز (با تنظیمات 0.6x • 1x • 2x) را مشاهده می‌کنید:

از نظر تنظیمات دوربین‌های سلفی در این دو گوشی، سامسونگ گلکسی A54 دارای یک سنسور 32 مگا‌پیکسلی برتر با قابلیت فیلم‌برداری 4K می‌باشد. این در حالی است که پوکو F5 از یک سنسور 16 مگا‌پیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 1080p بهره می‌برد. با این حال، لازم به ذکر است که هیچ یک از دوربین‌های سلفی این دو گوشی، فوکوس خودکار ندارند. با وجود تفاوت در وضوح تصویر سلفی، هر دو گوشی در ثبت تصاویر سلفی، بسیار رقابتی عمل می‌کنند.

هر دو گوشی سامسونگ گلکسی A54 و پوکو F5، در ثبت عکس‌هایی با بزرگ‌نمایی (زوم) 2 برابری که با برش از دوربین اصلی به دست می‌آیند؛ عملکردی عالی را از خود بر‌جای می‌گذارند. این ویژگی، قابلیت ثبت بدون افت کیفیت عکس‌های بزرگنمایی شده، را برای کاربران فراهم می‌سازد. علاوه بر این، هر دو دستگاه در ضبط ویدیو در روز عملکرد خوبی دارند و کیفیت ویدیویی عالی را ارائه می‌دهند.

در نهایت می‌توان گفت که هر دو گوشی، در ثبت عکس‌هایی با “کیفیت عالی، جزئیات خوب و رنگ‌های زنده” در نور روز، موفق عمل می‌کنند و در عکاسی در هنگام شب و در شرایط نوری چالش‌برانگیز نیز عملکرد درخشانی را از خود نشان می‌دهند. در مجموع، از آن‌جایی که هر دو گوشی از تنظیمات دوربین نسبتاً یکسانی برخوردارند؛ می‌توان گفت که هیچ یک از گوشی‌ها در بخش دوربین، کاربران خود را ناامید نخواهند کرد.

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی گلکسی A54 در هنگام شب (با تنظیمات 0.6x • 1x • 2x) را مشاهده می‌کنید:

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی شیائومی پوکو F5 در هنگام شب (با تنظیمات 0.6x • 1x • 2x) را مشاهده می‌کنید:

نظر نهایی

از آن‌جایی که هر دو گوشی سامسونگ گلکسی A54 و شیائومی پوکو F5 جنبه‌های مختلفی را در اولویت خود قرار می‌دهند، تشخیص این مسئله که کدام گوشی بهتر است، امری بسیار دشوار به نظر می‌آید. به طور کلی، سامسونگ بر کیفیت ساخت و محافظت از گوشی در برابر عوامل نفوذی و مخرب تمرکز داشته است؛ اما این مسئله به این معنا نیست که گوشی پوکو F5، ساختاری ضعیف دارد. سامسونگ با محافظ گوریلا گلس 5 در هر دو سمت گوشی و به‌کار‌گیری از استاندارد IP67، برای کاربران بی‌احتیاط، آرامش خاطر بیشتری را به ارمغان می‌آورد. اگر شما هم در محافظت از گوشی خود کمی بی احتیاطی می‌کنید، به دلیل دوام و ویژگی‌های محافظتی گوشی گلکسی A54، توصیه می‌شود که این گوشی را انتخاب کنید.

علاوه بر این، سامسونگ گلکسی A54، به دلیل قابلیت‌های “ارتقاء فضای ذخیره‌سازی، دوربین اصلی با‌کیفیت‌تر و ضبط ویدیو‌های 4K در دوربین سلفی” از برتری نسبی در مقابل شیائومی پوکو F5، برخوردار است.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
گلکسی A54 سامسونگ

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در طراحی پوکو F5، شیائومی، تمرکز اصلی خود را بر قسمت سخت‌افزاری و مقرون به صرفه بودن گوشی قرار داده است. اگرچه، این گوشی به‌طور قابل توجهی بهتر از گلکسی A54 نیست، اما نمایشگر آن با پشتیبانی از مدل‌های رنگی و دالبی ویژن (Dolby Vision) در این قسمت برتری نسبی را به خود اختصاص می‌دهد. از نظر عملکرد، شیائومی پوکو F5 با اختلاف زیادی از گوشی سامسونگ گلکسی A54 برتری دارد و تجربه کاربری روان و قابل اطمینان‌تری را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، در حالی که هر دو گوشی از دوام باتری مشابهی برخوردارند؛ اما پوکو F5 از مزیت شارژ بسیار سریع‌تری نسبت به گوشی گلکسی A54 برخوردار است و قادر است تا راحتی بیشتری را برای کاربرانی که به شارژ سریع در گوشی خود اتکاء دارند فراهم کند.

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟
شیائومی پوکو F5

نگاه کلی به ویژگی‌های گوشی گلکسی A54 و پوکو F5

مشخصات سامسونگ گلکسی A54 شیائومی پوکو F5
ابعاد 8.2 × 76.6 × 158.2 میلی‌متر 7.9 × 75 × 161.1 میلی‌متر
صفحه‌نمایش
  • فناوری: سوپر آمولد (Super AMOLED)
  • ابعاد: 6.4 اینچ
  • رزولوشن: 2340 × 1080 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 120 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 403
  • حداکثر روشنایی: 1000 نیت
  • فناوری: آمولد (AMOLED)
  • ابعاد: 6.67 اینچ
  • رزولوشن: 2400 × 1080 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 120 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 395
  • حداکثر روشنایی: 1000 نیت
پردازنده اگزینوس 1380 5 نانو‌متری اسنپدراگون +7 نسل دوم کوالکوم
رم 6 یا 8 گیگا‌بایت 8 یا 12 گیگا‌بایت
حافظه 128 یا 256 گیگا‌بایت 256 گیگا‌بایت
تعداد پیکر‌بندی موجود 8 2
باتری
  • ظرفیت: 5000 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ: 25 وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 63 دقیقه
  • ماندگاری شارژ: 119 ساعت
  • ظرفیت: 5000 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ: 67 وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 47 دقیقه
  • ماندگاری شارژ: 118 ساعت
بلند‌گو
  • بلندی صدا (LUFS) : 26.6-
  • عملکرد بلند‌گو: خوب
  • بلندی صدا (LUFS) : 24.3-
  • عملکرد بلند‌گو: بسیار خوب
دوربین
  • اصلی: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.88
  • فوق‌عریض: 12 مگا‌پیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • سلفی: 32 مگاپیکسلی با رزولوشن 4K
  • دارای OIS و PDAF در دوربین اصلی
  • اصلی: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.88
  • فوق‌عریض: 8 مگا‌پیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • سلفی: 16 مگاپیکسلی با رزولوشن 1080p
  • دارای OIS و PDAF در دوربین اصلی
اسلات کارت میکرو اس‌دی (microSDXC) ندارد
رنگ‌بندی مشکی، سبز لیمویی، یاسی و سفید مشکی، آبی و سفید
جک هدفون ندارد جک 3.5 میلی‌متری 24 بیت/192 کیلو‌هرتز
استاندارد IP IP67 (1 تا 30 دقیقه) IP53
نتایج بنچ‌مارک
  • آنتوتو: 506,678
  • گیک‌بنچ 6 (تک هسته‌ای): 1,008
  • گیک‌بنچ 6 (چند هسته‌ای): 2,797
  • آنتوتو: 931,174
  • گیک‌بنچ 6 (تک هسته‌ای): 1,639
  • گیک‌بنچ 6 (چند هسته‌ای): 4,348
عملکرد کلی روان/خوب روان/بسیار خوب
نسخه اندروید اندروید 13 اندروید 13
رابط کاربری One UI 5.1 MIUI 14 پوکو
قیمت پیکر‌بندی پایه 16 تا 17 میلیون تومان 16 تا 17 میلیون تومان

در نهایت، انتخاب خرید میان گوشی‌های سامسونگ گلکسی A54 و شیائومی پوکو F5 به شدت به ترجیحات و اولویت‌های شخصی شما بستگی دارد. هر دو دستگاه کیفیت بسیار مناسبی را در ازاء هزینه پرداختی ارائه داده و دارای نقاط قوت خاص خود هستند. برای اخذ یک تصمیم آگاهانه، توصیه می‌کنیم تا عواملی مانند: “کیفیت دوربین، ویژگی‌های نمایشگر، عملکرد و قابلیت شارژ” را در نظر داشته باشید. مطمئن باشید که هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی دارند و بعید به نظر می‌رسد که شما را ناامید کنند.

مزایای گوشی سامسونگ گلکسی A54

  1. محافظ گوریلا گلس 5 در دو سمت گوشی و بهره‌مندی از استاندارد IP67
  2. قابلیت ارتقاء حافظه از طریق اسلات microSD
  3. قابلیت فیلم‌برداری 4K در دوربین سلفی
  4. مدرن بودن حسگر اثر انگشت تعبیه شده در زیر نمایشگر
  5. پشتیبانی طولانی نرم‌افزاری سامسونگ و به‌روز‌رسانی به موقع

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟

مزایای گوشی شیائومی پوکو F5

  1. وزن بدنه سبک‌تر
  2. صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی با پشتیبانی از دالبی ویژن و مدل رنگی 12 بیتی
  3. قابلیت شارژ سریع 67 واتی با استفاده از شارژر قرار گرفته شده در جعبه گوشی
  4. بهره‌مندی از تنظیمات استریو بهتر، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و فرستنده مادون‌قرمز IR
  5. عملکرد کلی بسیار مناسب پردازنده در تمامی زمینه‌ها/امور

گلکسی A54 سامسونگ و شیائومی پوکو F5: کدام یک برنده این جنگ است؟

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>