از زمان راهاندازی چت بات بینگ (چتبات هوش مصنوعی کمپانی مایکروسافت)، نام این چتبات در بسیاری از عناوین خبری به چشم میخورد. متاسفانه تمامی این عناوین خبری، اخبار مثبتی در رابطه با این چتبات را برای کاربران به همراه نداشتهاند و چتبات هوش مصنوعی بینگ با انتقادات فراوانی نیز مواجه شده است. اکنون، در یک خبر عجیب دیگر، به نظر میرسد که این چتبات کاربران را به وبسایتهای آلوده به بدافزارهای خطرناک هدایت میکند! این دسته از بدافزارها قادرند تا ضمن آسیب رساندن به کامپیوترهای شخصی کاربران، چالشها و رخنههای امنیتی بیشماری را در کامپیوترهای آنان ایجاد نمایند.
برای نخستین بار، این مسئله توسط شرکت آنتی ویروس “MalwareBytes” کشف و در یک پست وبلاگی مطرح شد. به گفته MalwareBytes، چت بات بینگ به جای فیلتر کردن تبلیغات آلوده به بدافزار، با نمایش آنها، کاربران را به سمت وبسایتهای مخرب هدایت میکند.
به طور کلی چت بات بینگ (به مانند تمامی چتباتهای هوش مصنوعی دیگر) اطلاعات، وبسایتها و برنامههای جستجو شده در مکالمات خود با کاربر را در اختیار وی قرار میدهد. در برخی از موارد، پاسخهای ارائه شده توسط این چتبات هوش مصنوعی با یک پیوند (لینک) همراه میباشد. از زمان انتشار اولیه چتبات هوش مصنوعی بینگ، کمپانی مایکروسافت (مانند گوگل) برای کسب درآمد بیشتر، به لینکهای تبلیغاتی (نسبت به نتایج واقعی جستجو) اولویت بالاتری را اختصاص داده است. در نتیجه این چتبات در پاسخهای خود با قائل شدن اولویتی بالاتر برای این دسته از لینکها، آنها را در اختیار کاربران قرار میدهد.
با این حال، این اولیتبندی خاص مایکروسافت میتواند خطرات فراوانی را برای کاربران چت بات بینگ به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از هکرها با خریداری آسان محل یک تبلیغ از مایکروسافت و با ارائه اطلاعاتی فریبنده و ظاهراً مشروع، وبسایتهای آلوده به بدافزار خود را در چتبات هوش مصنوعی بینگ تبلیغ میکنند. این مسئله، به صورت بالقوه، کاربران ساده و ناآگاه را به دام وبسایتهای دربردارنده بدافزارها و جاسوسافزارهای خطرناک میاندازد.
شرکت MalwareBytes در پست وبلاگی خود از طریقه صورتگیری این سوءاستفاده پردهبرداری کرد. به عنوان مثال، یک کاربر از چت بات بینگ درخواست میکند تا لینک دانلود یک نرمافزار محبوب اسکن آدرس IP که به اجراء شدن توسط ادمین سیستم نیازمند است، را به او تحویل دهد.
در این شرایط، چتبات هوش مصنوعی بینگ، یک لینک را به کاربر نمایش میدهد، اما این لینک به نمایش گذاشته شده، در واقع یک لینک شناور دربردارنده دو لینک که یکی از آنها “آگهی مخرب” و دیگری “لینک سایت اصلی نرمافزار” است، میباشد. از آنجایی که لینک تبلیغاتی به نسبت لینک سایت اصلی، در اولویت بالاتری قرار گرفته است، در صورت عدم توجه کاربر به لینکهای به نمایش گذاشته شده و اطلاع نداشتن از آدرس وبسایت اصلی نرمافزار، کاربر روی لینک تبلیغاتی کلیک کرده و در نتیجه به سمت یک وبسایت فریبدهنده آلوده به بدافزار هدایت میشود.
پس از بررسی دقیقتر این حادثه، شرکت MalwareBytes متوجه شد که وبسایت تقلبی، کاربران را به یک آدرس وب دیگر که دارای URL مشابه با آدرس وبسایت رسمی نرمافزار است، ارجاع میدهد. سپس، دومین وبسایت جعلی، با وادار کردن کاربران به دانلود برخی از بدافزارها، بستر آسیبرسانی و رخنه به کامپیوترهای شخصی کاربران را فراهم میسازد.
این حادثه، نمایانگر کمکاری و عدم توجه کافی مایکروسافت به محافظت از کاربران خود در برابر تبلیغات مخرب قرار داده شده در داخل چت بات بینگ است. از این رو، توصیه میشود تا در هنگام کلیک کردن روی لینکهای ارائه شده توسط چتبات هوش مصنوعی بینگ احتیاط بیشتری را به خرج دهید.
علاوه بر این، شما میتوانید تا با استفاده از یک موتور جستجوی استاندارد و نصب مسدود کنندههای تبلیغات (Ad Blocker) از نمایش تبلیغات مخرب در کامپیوتر خود جلوگیری کرده و مرور وب ایمنتری را تجربه نمایید.
منبع: DigitalTrends