Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

۷ راهکار برای جلوگیری از اعتیاد به بازی های اندرویدی

۷ راهکار برای جلوگیری از اعتیاد به بازی های اندرویدی

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با به رسمیت شناختن رسمی «اختلال بازی» توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک اعتیاد رفتاری، حاشیه‌ها پیرامون این موضوع آرام‌آرام در حال محو شدن است. اما هنگام بحث درباره‌ی اعتیاد بازی‌های ویدیویی، معمولاً به بازی‌های کامپیوتری یا کنسولی توجه می‌شود و اعتیاد به بازی‌های موبایلی آن‌قدرها موردتوجه قرار نمی‌گیرد. مشکل اینجاست که بازی کردن با موبایل می‌تواند حتی از بازی با کنسول و کامپیوتر نیز اعتیادآورتر شود. از این رو، با اِروتِک در ادامه همراه باشید تا دلایل اعتیاد به بازی‌های موبایلی و اندرویدی را بررسی کنیم و به معرفی چند راهکار برای جلوگیری از اعتیاد به این‌گونه بازی‌ها بپردازیم.

تقصیر شما نیست، بازی‌های موبایلی طوری طراحی شده‌اند که اعتیادآور باشند!

قبل از هرچیزی باید قبول کرد که اعتیاد به بازی‌های موبایلی دغدغه‌‌ای بسیار واقعی محسوب می‌شود و در صورتی که از آن غافل شوید، می‌تواند مشکلات روانی، اجتماعی و جسمی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

در حقیقت، بازی‌های موبایلی برخلاف بازی‌های کنسولی به‌شکلی طراحی شده‏‌اند که بدون در نظر گرفتن سلامت بازیکن، برای مخاطب اعتیادآور باشند. شاید بپرسید چرا؟ برای پاسخ باید گفت که بازی‌های کنسولی را غالباً با پرداخت هزینه‌ی اولیه‌ای خریداری می‎کنید و سازنده‌ی بازی بدون توجه به مدت زمان بازی کردن شما، به درآمدزایی از بازی می‌رسد.

۷ راهکار برای جلوگیری از اعتیاد به بازی های اندرویدی

با این حال، بازی‌‎های موبایلی معمولاً رایگان هستند و این بدان معناست که تنها راه توسعه‎‌دهنده‌ی بازی برای درآمدزایی، تشویق بازیکنان به ماندن در بازی و افزایش شانس به فروش رفتن آیتم‌های بازی از طریق خریدهای درون‌برنامه‌ای یا کلیک بر روی تبلیغات خواهد بود.

این مدل کسب‌وکار به‌قدری مؤثر و سودآور است که بسیاری گیمینگ موبایل را آینده‌ی مدیوم بازی‌های ویدیویی می‌بینند. این موضوع تا جایی جلو رفته که تعداد فزاینده‌ای از بازی‌های کنسولی نیز این روزها به سمت استفاده از خریدهای درون‌برنامه‌ای می‎آیند.

اگرچه می‌توان بازی‌های موبایلی رایگانی نیز پیدا کرد که از خریدهای درون‌برنامه‌ای استفاده نمی‎کنند، اما از آن‌جایی که افراد علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌ی اولیه برای بازی‌های موبایلی خود ندارند، اکثر بازی‌های موجود در بازار از همان مدل موفق پیروی کرده و خریدهای درون‌برنامه‌ای را در بازی خود جای می‌دهند. تغییر روند فعلی بازار بازی‌های موبایلی نیز طبیعتاً از کنترل شما خارج است، اما می‌توانید عادات گیمینگ خود را تغییر دهید و از اعتیاد به این‌گونه بازی‌ها جلوگیری کنید. راهکارهایی که در ادامه ذکر می‌شوند، به شما در این مسیر کمک خواهند کرد.

۱. اعلان‌های بازی های اندرویدی را غیرفعال کنید

بخشی از دلیل تمایل شما برای برگشتن به بازی‌ها می‌تواند مربوط به اعلان‌هایی باشد که دائماً از آن‌ها دریافت می‌کنید. همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد، این اعلان‌ها اتفاقی نیست و بازی‌های موبایلی از این طریق قصد دارند تا حس فوریت را در بازیکن ایجاد کنند و شما را نگران محتوایی کنند که شاید از دست بدهید.

به‌طور مثال، شاید رویداد ویژه‌ای قرار است به‌زودی آغاز شود یا قلمرو و پادشاهی شما موردحمله قرار گرفته، شاید هم لوت‌باکسی که به‌تازگی برنده شده‌اید بعد از چندساعت انتظار باز شده است. تمامی این‌ها، استراتژی‌هایی جهت تشویق شما به بازگشت مداوم به بازی است.

بنابراین، هرچه‌قدر هم که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، غیرفعال کردن اعلان‌های بازی‎ها می‌تواند به شما در غلبه بر هوس برگشتن به بازی یاری برساند تا فقط وقت‌هایی به بازی برگردید که وقت خالی دارید و خودتان می‌خواهید.

۲. از تایمر و زمان‌سنج برنامه استفاده کنید

یکی از آسان‌ترین روش‌های جلوگیری از اعتیاد به بازی‌های موبایلی، استفاده از تایمر و زمان‌‎سنج برنامه است. بعد از تنظیم کردن تایمر، گوشی شما بر مدت زمانی که در هر بازی صرف می‌کنید نظارت دارد و به محض اتمام تایمر، برنامه را غیرفعال خواهد کرد.

برای استفاده از تایمر برنامه به تنظیمات (Settings) دستگاه خود بروید و از طریق بخش «Digital Wellbeing & parental controls» وارد بخش «Dashboard» شوید و بر روی آیکون ساعت شنی کنار برنامه‌ی موردنظر خود ضربه بزنید، تایمر بگذارید و بعد دکمه‌ی «OK» را لمس کنید.

البته، همیشه قادر هستید که تایمر را مجدداً تنظیم کنید اما اگر چندبار این کار را انجام دهید دیگر تایمر گذاشتن فایده‌ای ندارد و تأثیری در جلوگیری از اعتیاد به بازی‌های موبایلی نخواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید
الکترونیک آرتز در حال تولید بازی موبایلی "ارباب حلقه‌ها: قهرمانان خطه میانی" است

۳. بازی های اندرویدی خود را از صفحه‌ی اصلی و منوی کشویی برنامه‌ها پنهان کنید

صفحه‌ی اصلی اولین چیزی است که بعد از باز کردن گوشی خود مشاهده می‌کنید و اگر بازی‌هایتان را نیز به آن اضافه کرده باشید، طبیعتاً مقاومت در برابر آن‌‎ها بسیار سخت‌تر خواهد بود. بنابراین، برای اینکه بازی‌ها را کمی کمتر در دسترس خود قرار دهید، حذف آنها از صفحه‌ی اصلی گامی مثبت در این مسیر به حساب خواهد آمد.

اگر این هم کارساز نشد، باید بازی‌های خود را از منوی کشویی برنامه‌ها نیز مخفی کنید. شایان ذکر است که این ویژگی در دسترس تمامی دستگاه‌های اندرویدی قرار ندارد و شاید امکان انجام آن برای شما مهیا نباشد.

به هر حال، برای پنهان کردن بازی‌ها در گوشی سامسونگ به تنظیمات (Settings) رفته و وارد بخش «Home screen» شوید تا به «Hide apps» برسید. حالا، تمام بازی‌هایی موردنظر خود را انتخاب کنید و بر روی «Done» ضربه بزنید. هر بازی که از این طریق انتخاب شده باشد، دیگر در صفحه‌ی اصلی یا منوی کشویی برنامه‌هایتان پدیدار نمی‌شود.

در صورتی که می‌خواهید به بازی خود دسترسی پیدا کنید، یا باید نام آن را در صفحه‌ی برنامه‌ها جستجو کنید یا موقتاً این بازی را از حالت پنهان درآورید. این راهکار جهت ایجاد مقاومتی بین شما و بازی مدنظرتان مفید واقع می‌شود، چرا که احتمالاً نمی‌خواهید هر دفعه برای ورود به بازی چنین کارهایی را دوباره انجام دهید.

۴. آیکون برنامه را به یک تصویر معمولی تغییر دهید

در صورتی که امکان مخفی کردن بازی خود را ندارید، تغییر دادن آیکون آن به یک تصویر معمولی می‌تواند تا حدی از وسوسه‌ی شدید تجربه‌ی مجدد بازی بکاهد. این راهکار کمی غیرمتعارف است اما به‌طرز غافلگیرکننده‌ای تأثیر می‌گذارد.

ایده‌ی کلی این است که ظاهر بازی موردعلاقه‌ی خود را به‌شکلی تغییر دهید که در مقابل سایر برنامه‌های نصب‌شده بر روی گوشی شما، جلب توجه نکند.

۵. حالت تیره (Grayscale) را فعال کنید

در راستای راهکار قبلی و تغییر آیکون برنامه‌ها، سیاه‌وسفید کردن صفحه‌ی گوشی شما نیز می‌تواند از جذابیت بصری آیکون بازی بکاهد و تمایل شما برای تجربه‌ی آن بازی را کاهش دهد. برای انجام این کار، به مسیر Settings > Accessibility > Visibility enhancements > Color correction بروید و بر روی «Grayscale» ضربه بزنید تا این قابلیت برای گوشی اندرویدی شما فعال شود.

۶. بازی کردن را به پاداشی برای تکمیل یک کار تبدیل کنید

بازی‌های موبایلی اعتیادآور هستند اما می‌توانید از این موضوع به‌نفع خود استفاده کنید. به‌جای اینکه بازی را به‌عنوان فعالیت تفریحی خود در نظر بگیرید، آن را شبیه به پاداشی برای انجام کارهایتان ببینید.

به‌طور مثال، می‌توانید برای کاری که ۳ تا ۴ ساعت از شما وقت گرفته است، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه گیم‌پلی جایزه بدهید. به این ترتیب، بازی جای اینکه اعتیادآور تلقی شود، تبدیل به انگیزه‌ای برای به اتمام رساندن کارهایتان خواهد شد و کارآمدی شما را نیز افزایش خواهد داد.

۷. بازی های اندرویدی خود را به دستگاه دیگری منتقل کنید

بازی با کنسول یا کامپیوتر نیازمند دستگاه مخصوصی است و این‌گونه بازی‌ها را غالباً در داخل خانه و مکان مشخصی تجربه می‌کنند. از آن‌جایی که گوشی شما قابل حمل بوده و همیشه همراه شماست، باعث می‌شود که هرکجا که باشید، بتوانید بازی‌های موبایلی خود را به‌راحتی و بلافاصله انجام دهید. به همین خاطر، جابه‌جا کردن و انتقال تمامی بازی‌های اندرویدی خود از یک گوشی به دستگاه‌هایی مانند یک تبلت اندرویدی یا گوشی زاپاس دیگر یا حتی کنسول‌هایی که قابلیت اجرای بازی اندرویدی را دارند مثل نینتندو سوییچ، می‌تواند در این زمینه به یاری شما بیاید تا دیگر دسترسی همیشگی‌ای به بازی‌های خود نداشته باشید.

بر اعتیاد خود به بازی های اندرویدی غلبه کنید

پاک کردن بازی‌هایی که برایشان وقت زیادی گذاشته‌اید و در آن‌ها پیشرفت کرده‌اید، تصمیم چندان منطقی و واقع‌گرایانه‌ای نیست اما استفاده از راهکارهایی که در این متن به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند به شما برای غلبه بر این اعتیاد و پیدا کردن یک تعادل سالم کمک کند. با تمام این حرف‌ها و راهکارها اما در نهایت این خود شما هستید که باید کنترلر بیشتری بر روی خودتان نشان دهید تا با موفقیت از اعتیاد بیشتر به بازی‌های موبایلی موردعلاقه‌ی خود جلوگیری کنید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>