Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا گوشی اندرویدی شما به آنتی ویروس نیاز دارد؟

آیا گوشی اندرویدی شما به آنتی ویروس نیاز دارد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اندروید محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان است و حتی از سیستم‌عامل‌های ویندوز و iOS نیز کاربران بیش‌تری دارد. همین محبوبیت گسترده‌ی اندروید باعث شده که این سیستم‌عامل در معرض خطر حملات مخرب گوناگونی قرار بگیرد. اما آیا حتماً برای گوشی اندرویدی خود نیاز به آنتی ویروس داریم تا از این حملات در امان بمانیم؟

این سوال برای بسیاری از کاربرهای گوشی‌های اندرویدی بارها مطرح می‌گردد و مبنای آن نگرانی منطقی و واقعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اهمیت این موضوع زمانی قابل لمس‌تر می‌شود که به سایر سیستم‌عامل‌ها توجه داشته باشیم. به طور مثال، نصب آنتی ویروس‌ بر روی سیستم‌عامل ویندوز امری مرسوم و پرتکرار محسوب می‌شود. خوشبختانه خود مایکروسافت نیز توانسته ابزارهای بهتری جهت مبارزه با بدافزارهای ویندوز را در اختیار کاربران قرار دهد. آنتی ویروس سیستم‌عامل مایکروسافت از ویندوز ۸ به بعد در دسترس کاربران می‌باشد و نیاز آن‌ها به آنتی ویروس را تا حد زیادی پوشش می‌دهد. اما کاربران اندروید در این زمینه چه گزینه‌هایی دارند و چگونه محافظت می‌شوند؟ با اِروتِک همراه باشید تا در ادامه‌ی این متن به معرفی برخی از راه‌هایی که اندروید از شما و گوشی هوشمندتان مراقبت می‌کند بپردازیم.

سرویس گوگل پلی پروتکت (Google Play Protect)

آیا گوشی اندرویدی شما به آنتی ویروس نیاز دارد؟

بزرگ‌ترین لایه‌ی امنیتی پیش‌فرض اندروید، سرویس گوگل پلی پروتکت (Google Play Protect) است. با اینکه کاربرد سرویس پلی پروتکت تنها به محافظت از بدافزارها خلاصه نمی‌شود، اما یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های آن اسکن هرگونه بدافزار به حساب می‌آید.

تمامی دستگاه‌های اندرویدی که از فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) بهره می‌برند، دارای سرویس گوگل پلی پروتکت نیز هستند. شاید پیام “هیچ برنامه‌ی مخربی پیدا نشد” (No Harmful Apps Found) را پیش از این در بالای بخش مدیریت برنامه‌ها و بازی‌های خود در فروشگاه گوگل پلی دیده باشید. این پیام دقیقاً به سرویس گوگل پلی پروتکت اشاره دارد. به عبارت دیگر، پلی پروتکت از ایمن بودن تمامی برنامه‌هایی که از طریق فروشگاه گوگل پلی دانلود می‌نمایید، اطمینان حاصل می‌کند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که سرویس گوگل پلی پروتکت تنها محدود به فروشگاه گوگل پلی نیست. این سرویس بر تمام برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی اندرویدی شما نظارت دارد و حتی برنامه‌هایی که از طریق دیگری غیر از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرده باشید هم توسط سرویس پلی پروتکت اسکن و بررسی می‌شوند. دانلود برنامه‌های اندروید از هر منبع دیگری غیر از فروشگاه گوگل پلی هم‌چنان خطرات خاص خودش را ممکن است به‌همراه داشته باشد، اما نظارت پلی پروتکت بر این برنامه‌ها اطمینان‌خاطر بیش‌تری به کاربران اندرویدی خواهد داد.

در کنار بررسی و اسکن برنامه‌های مختلفی که بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کرده‌اید، پلی پروتکت هنگامی که با مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) وب‌گردی انجام می‌دهید هم می‌تواند از شما محافظت کند. مشابه نسخه‌ی رایانه‌های شخصی گوگل کروم، اگر با نسخه‌ی اندروید این مرورگر نیز به سایت مشکوک و مخربی سر بزنید، گوگل کروم اندروید به شما در مورد آن هشدار می‌دهد و به صفحه‌ی امن برمی‌گردید.

به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه

آیا گوشی اندرویدی شما به آنتی ویروس نیاز دارد؟

مورد قابل توجه‌ی دیگری که از دستگاه اندرویدی شما مقابل ویروس‌ها محافظت می‌کند، به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه‌ی این سیستم‌عامل است. این به‌روزرسانی‌های کوچک با اینکه معمولاً قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به گوشی هوشمند شما اضافه نمی‌کنند، اما بسیار حائز اهمیت هستند.

همچنین مطالعه کنید
چگونه فایل های زیپ (فشرده) را در آیفون و آیپد باز کنیم؟

نقاط آسیب‌پذیر سیستم‌عامل‌ها دائماً توسط افراد مختلف مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و اگر گوشی اندرویدی خود را تنها سالی یک‌بار به‌روزرسانی می‌کردید، این نقاط آسیب‌پذیر روی هم جمع می‌شد و ایمنی دستگاه را به خطر می‌انداخت. دلیل اهمیت بسیار زیاد به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه هم دقیقاً همین موضوع است. بنابراین، باید به شکل مداوم به دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه ادامه دهید تا اکثر نقاط آسیب‌پذیر سیستم‌عامل شما پوشش یابند.

متاسفانه تمامی دستگاه‌های اندرویدی این به‌روزرسانی‌های امنیتی را با جدول زمانی ثابت و معینی دریافت نمی‌کنند. کمپانی گوگل به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید را هر ماه منتشر می‌نماید و این وظیفه برعهده‌ی شرکای گوگل (کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، وان‌پلاس و…) گذاشته شده است تا به تایید مواردی که توسط گوگل حل شده‌اند بپردازند و اصلاحات خاص خودشان را به آن اضافه کنند. بعد از طی شدن این پروسه، تازه نوبت انتشار این به‌روزرسانی‌های امنیتی برای گوشی‌های اندرویدی مختلف می‌رسد.

اگر دنبال امن‌ترین گوشی اندرویدی ممکن می‌گردید، بهترین گزینه‌ای که در بازار پیدا خواهید کرد گوشی‌های پیکسل گوگل یا سری گلکسی سامسونگ است. هر دو کمپانی گوگل و سامسونگ در زمینه‌ی انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی و ارائه‌ی اصلاحات نرم‌افزاری مختلف، قابل اعتمادترین تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شوند.

آیا گوشی اندرویدی من حتماً به آنتی ویروس نیاز دارد؟

در این متن به برخی از ابزارهایی که اندروید جهت تامین امنیت گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کردیم، اما آیا این ابزارها به تنهایی کافی هستند؟ در پاسخ باید به‌صراحت گفت که این ابزارها برای قشر بزرگی از جامعه کفایت می‌کنند و لزوماً نیازی به نصب آنتی ویروس متفرقه‌ای نیست.

همان قانونی که برای سیستم‌عامل‌های دیگر صادق است، برای دستگاه‌های اندرویدی نیز صدق می‌کند؛ برنامه‌های خود را از منبع رسمی دریافت کنید! با رعایت این نکته، کافی است که به سایت‌های مشکوک سر نزنید و بر روی لینک‌های ناشناس ایمیل‌هایتان کلیک نکنید تا سرویس گوگل پلی پروتکت در سایر زمینه‌ها ایمنی دستگاه شما را تضمین کند.

از طرف دیگر اما اگر دستگاه اندرویدی شما از فروشگاه گوگل پلی بهره نمی‌برد یا برنامه‌های خود را از منابعی خارج از گوگل پلی دانلود کرده باشید، شاید در نهایت به استفاده از برنامه‌ی آنتی ویروس جداگانه‌ای نیاز پیدا کنید. این موضوع برای کاربرانی که از نسخه‌های قدیمی یا منسوخ‌شده‌ی اندروید استفاده می‌کنند نیز صادق است و شاید مجبور به نصب آنتی ویروس شوند. در این حالت، پیشنهاد می‌کنیم از برنامه‌های آنتی ویروس معتبری مانند بیت‌دیفندر (Bitdefender) یا نورتون ۳۶۰ (Norton 360) کمک بگیرید.

برداشت اصلی که از موضوعات بررسی شده در این متن می‌توان داشت این است که در صورت استفاده‌ی مسئولانه از گوشی اندرویدی، نیازی به آنتی ویروس هم پیدا نخواهید کرد. اگر برنامه‌ی فروشگاه گوگل پلی را در میان برنامه‌های دستگاه اندرویدی خود مشاهده می‌کنید و رفتار مسئولانه‌ای بابت نصب برنامه‌های جدید و بازدید سایت‌ها و پیوندهای مختلف دارید، ایمنی دستگاه شما تا حد زیادی تضمین شده است.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>