Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آموزش شناسایی ردیاب های بلوتوثی ناشناس با گوشی اندرویدی

آموزش شناسایی ردیاب های بلوتوثی ناشناس با گوشی اندرویدی

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سیستم‌عامل اندروید به‌طور پیش‌فرض دارای ابزارهایی است که امکان تشخیص ردیاب‌های بلوتوثی ناشناس را فراهم می‌کند و شما را از حضور ردیاب‌های ناخواسته‌ای نظیر AirTags یا ردیاب بلوتوثی دیگری در نزدیکی‌ باخبر می‌سازد. برای آشنایی با فعال‌سازی این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی خود، با اِروتِک و ادامه‌ی این متن همراه باشید.

«ردیاب بلوتوثی» ابزاری کاربردی جهت پیدا کردن وسایل و لوازمی مانند کنترل شما، کلیدها، کیف پول و سایر موارد این‌چنینی است که احتمال گم‌شدنشان بالا تلقی می‌شود. کسب‌وکارهای کوچک نیز معمولاً از این ردیاب‌های بلوتوثی برای پیدا کردن یا پس‌گیری وسایل و اشیای گران‌قیمت و باارزشی که دزدیده شده باشد استفاده می‌کنند. علی‌رغم کاربرد بالای ردیاب‌های بلوتوثی، این دستگاه‌ها می‌توانند برای تعقیب و نظارت غیرقانونی افراد دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

خوشبختانه، گوشی اندرویدی شما امکان تشخیص ردیاب‌های بلوتوثی ناآشنا و غیرمرتبط با دستگاه شما در نزدیکی آن را دارد. در این مطلب به آموزش چگونگی فعال کردن این قابلیت جهت افزایش امنیت کاربران اندرویدی خواهیم پرداخت.

قابلیت «هشدارهای ردیاب ناشناس» (Unknown Tracker Alerts) چگونه کار می‌کند؟

در صورتی که قابلیت «هشدارهای ردیاب ناشناس (Unknown Tracker Alerts)» فعال باشد، دستگاه اندرویدی شما (که از اندروید ۶ یا نسخه‌های بالاتر استفاده می‌کند) اگر ردیاب بلوتوثی ناشناسی را تشخیص دهد (به این معنا که آن ردیاب بلوتوثی را قبلاً در دستگاه خود ثبت نکرده باشید)، شما را باخبر می‌‎سازد. پس از نمایش اعلان، بر روی آن کلیک کنید تا نقشه‌ی مکان اولیه‌ای که ردیاب بلوتوثی در نزدیکی شما ثبت شده است را ببینید. این یک ویژگی کاربردی است چراکه در مشخص کردن چگونگی جاسازی ردیاب بلوتوثی، یا حتی صاحب آن یا دلیلی که از ردیاب بلوتوثی علیه شما استفاده شده است، مفید واقع می‌گردد.

بعد از این کار، می‌توانید بر روی دکمه‌ی «پخش صدا» (Play Sound) کلیک کنید تا گوشی اندرویدی شما با پخش کردن صدای این ردیاب بلوتوثی، در پیدا کردن مکان آن به شما کمک کند. نکته‌ی مثبت دیگر، این موضوع است که صاحب اصلی ردیاب بلوتوثی هشداری بابت آن دریافت نخواهد کرد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که در زمان نگارش این متن (مهرماه سال ۱۴۰۲)، قابلیت «هشدارهای ردیاب ناشناس» (Unknown Tracker Alerts) تنها توانایی تشخیص ردیاب‌های بلوتوثی AirTag کمپانی اپل را دارد. گوگل پیش از این خبر داد که قصد اضافه کردن پشتیبانی برای سایر ردیاب‌های بلوتوثی را نیز دارد، اما هنوز تاریخ مشخصی برای آن اعلام نشده است.

چگونگی فعال‌سازی قابلیت Unknown Tracker Alerts در اندروید

اگر با روش کارکرد ردیاب‌های بلوتوثی آشنا باشید، می‌دانید که این ردیاب‌ها حکم شمشیر دولبه‌ای را دارند؛ ردیاب‌های بلوتوثی، دنبال کردن و تعقیب شما توسط افراد دیگر را به شکل کاملاً آسانی مهیا می‌سازند و این افراد می‌توانند ردیاب‌های خود را در زیر ماشین، جیب کت، کیف پول یا ساک و موارد این‌چنینی پنهان کنند. از این رو، واجب است که از فعال بودن قابلیت «هشدارهای ردیاب ناشناس» اطمینان حاصل کنید تا این ویژگی در صورت تشخیص ردیاب بلوتوثی در نزدیکی، به شما هشدار دهد.

همچنین مطالعه کنید
چگونه ویدیوهای کوتاه (شورت) یوتیوب را غیرفعال کنیم؟

برای فعال کردن این قابلیت در گوشی پیکسل خود، به مسیر تنظیمات (Settings) > امنیت و اضطراری (Safety & Emergency) > هشدارهای ردیاب ناشناس (Unknown Tracker Alerts) بروید و گزینه‌ی Allow alerts را فعال کنید. با این کار، قابلیت «هشدارهای ردیاب ناشناس» به صورت مقطعی به بررسی و اسکن اطراف شما برای تشخیص ردیاب‌های ناشناس می‌پردازد.

نحوه‌ی اسکن دستی ردیاب‌های بلوتوثی

اگر به احتمال ردیابی شدن خود توسط یک ردیاب بلوتوثی مخفی مشکوک هستید، صفحه‌ی قابلیت «هشدارهای ردیاب ناشناس» امکان اسکن دستی ردیاب‌های بلوتوثی را در اختیارتان گذاشته است. ویژگی کاربردی و با ملاحظه‌ی گوگل که خیال کاربران را بابت این موضوع بلافاصله راحت می‌کند.

برای اسکن دستی ردیاب‌های بلوتوثی به صفحه‌ی «هشدارهای ردیاب ناشناس» (Unknown Tracker Alerts) بازگردید اما این‌بار بر روی دکمه‌ی Scan now در بخش اسکن دستی (Manual scan) بزنید. در صورتی که ردیاب ناشناسی پیدا شود یا هیچ ردیابی در کار نباشد، این قابلیت به شما خبر خواهد داد.

باخبر شدن از وجود ردیاب بلوتوثی می‌تواند جان شما را نجات دهد

موارد بسیار کمی در زندگی می‌توان پیدا کرد که به اندازه‌ی ردیابی و تعقیب شدن ترسناک باشند. در بسیاری از موارد مشابه نیز قربانیان متوجه نمی‌شوند که کسی در حال ردیابی و تعقیبشان است تا زمانی که دیگر کار از کار گذشته باشد. با فعال‌سازی قابلیت Unknown Tracker Alerts در گوشی‌های اندرویدی خود، از تبدیل شدن به قربانی چنین اتفاقی جلوگیری کنید و این توصیه را با سایر دوستان و آشنایانی که از اندروید استفاده می‌کنند، به اشتراک بگذارید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>