Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را بهبود ببخشیم؟

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را بهبود ببخشیم؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

ممکن است گوشی هوشمند اندرویدی شما یک دستگاه قدرتمند باشد، اما حتی دستگاه‌های قدرتمند هم می‌توانند با گذشت زمان شروع به کند شدن و کاهش عملکرد خود کنند. با این حال ترفندها و نکاتی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود عملکرد گوشی هوشمند خود از آن‌ها استفاده کنید. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چگونه عملکرد و سرعت گوشی هوشمند اندرویدی خود را بهبود ببخشید؟ با اِروتِک همراه باشید.

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

1. سیستم عامل اندروید خود را به‌روز کنید

به طور کلی جدیدترین نسخه‌های موجود برای سیستم عامل اندروید، شامل بهبود عملکرد خود نسبت به گذشته هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم که همیشه گوشی خود را به‌روز نگه دارید. برای دریافت آخرین نسخه از به‌روزرسانی‌ گوشی هوشمند خود باید به بخش تنظیمات رفته و در آنجا انتشار آن را بررسی کنید.

2. گوشی هوشمند خود هر چند وقت یکبار ریستارت کنید

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

با ریستارت کردن گوشی، هر فایل یا فرآیند موقتی که ممکن است باعث کند شدن سرعت گوشی شما شود پاک خواهد شد. برای راه اندازی مجدد گوشی یا ریستارت آن، می‌توانید دکمه پاور را برای چند ثانیه نگه داشته و سپس بر روی گزینه ریستارت (Restart) ضربه بزنید.

3. مقداری از فضای ذخیره سازی گوشی خود را آزاد کنید

یکی دیگر از دلایل کاهش عملکرد گوشی‌های هوشمند، حجم بالای و اطلاعات انبوه موجود در آن‌هاست که همین مورد باعث کم شدن فضای ذخیره‌سازی می‌شود. برای حل این موضوع نیز باید هر برنامه یا فایلی را که به آن نیاز ندارید را از حافظه داخلی خود حذف کنید. برای اینکه مشاهده کنید چه مقدار فضای ذخیره سازی برایتان دردسترس است باید به بخش تنظیمات (Settings) گوشی هوشمند اندرویدی خود رفته و پس از آن از طریق گزینه مربوط به فضای ذخیره سازی (Storage)، مقدار فضای باقی مانده را بررسی کنید.

4. برنامه‌های بی استفاده را حذف کنید

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

با توجه به اینکه برنامه‌ها فضای بسیاری را از گوشی هوشمند ما درگیر می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم اگر دیگر از برنامه‌ای استفاده نمی‌کنید، آن را حذف کنید تا برای همیشه از گوشی شما پاک شود و فضای بیشتری را در اختیارتان بگذارد. برای حذف یک برنامه نیز در ابتدا باید به بخش تنظیمات (Settings) رفته و پس از آن گزینه برنامه‌ها و اعلان‌ها (Apps & notifications) را انتخاب کنید. سپس در قسمت مشاهده همه برنامه‌ها (See all apps) بر روی برنامه‌ای که قصد دارید آن را حذف کنید ضربه بزنید و در نهایت روی گزینه لغو نصب (Uninstall) کلیک کنید تا از فضای داخلی شما پاک شود.

5. کش مربوط هر برنامه را به طور جداگانه پاک کنید

اغلب برنامه‌ها این ویژگی را دارند که فایل‌های موقت را در حافظه پنهان گوشی هوشمند شما ذخیره می‌کنند. در واقع این فایل‌ها می‌توانند به مرور زمان جمع شده و سرعت گوشی شما را کاهش دهند. برای پاک کردن حافظه پنهان یک برنامه، در ابتدا باید به بخش تنظیمات (Settings) رفته و پس از آن گزینه برنامه‌ها و اعلان‌ها (Apps & notifications) را انتخاب کنید. سپس در قسمت مشاهده همه برنامه‌ها (See all apps) بر روی برنامه‌ای که قصد دارید کش آن را پاک کنید ضربه بزنید. پس از آن گزینه Storage & cache را انتخاب کرده و سرانجام برای پاک شدن کش برنامه‌ها روی گزینه Clear cache ضربه بزنید.

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

6. از برنامه های Task killer استفاده کنید

اپلیکیشن‌های Task killer به شما کمک می‌کنند برنامه‌هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند را همگی بسته و از آن‌ها خارج شوید. عملکرد این برنامه‌ها بدین صورت است که ظرفیت رم را آزاد کرده و عملکرد گوشی هوشمند شما را بهبود می‌بخشند. اپلیکیشن‌های Task killer زیادی وجود دارند که می‌تواند از هر کدام از آن‌ها به صورت دلخواه استفاده کنید.

7. انیمیشن های مورد استفاده در گوشی هوشمند خود را غیرفعال کنید

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

همانطور که اطلاع دارید انیمیشن‌ها، گوشی هوشمند شما را از نظر بصری جذاب‌تر جلوه می‌دهند. اما باید این مورد را توجه داشته باشید که آن‌ها همچنین می‌توانند سرعت گوشی شما را به مقدار بسیاری کاهش دهند. تنها راه موجود برای افزایش عملکرد گوشی اندرویدی غیرفعال کردن انیمیشن‌ها می‎‌باشد. برای غیرفعال کردن آن باید به بخش تنظیمات (Settings) رفته و پس از آن گزینه مربوط به برنامه‌نویس‌ها (Developer options) را انتخاب کنید. در ادامه به پایین صفحه بروید و گزینه‌های مربوط به مقیاس انیمیشن پنجره (Window animation scale)، مقیاس انیمیشن انتقال (Transition animation scale) و مقیاس مدت زمان متحرک (Animator duration scale) را پیدا کنید. در نهایت هر گزینه را روی بر روی مقدار 0.5x یا 0.0x قرار دهید.

8. از یک لانچر سبک استفاده کنید

در تعریف لانچر اینگونه باید گفت که در واقع پوسته‌ای است که روی رابط کاربری گوشی شما قرار می‌گیرد و برای راه‌اندازی برنامه‌ها و دسترسی به سایر ویژگی‌های گوشی خود از آن استفاده می‌کنید. به‌طور کلی امکانات شخصی‌سازی آن متنوع‌تر از چیزی است که خود گوشی در اختیار کاربران قرار می‌دهد در نتیجه نقش به سزایی در سرعت گوشی هوشمند شما دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از یک لانچر سبک استفاده کنید که عملکرد گوشی شما را با استفاده کمتر از منابع RAM و CPU بهبود ببخشد. خوشبختانه لانچرهای اندرویدی تنوع زیادی در طرح و سبک دارند، بنابراین می‌توانید یکی را که به آن علاقه‌مند هستید انتخاب کنید.

9. گوشی خود را روت کنید

روت کردن گوشی هوشمند به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر روی سیستم عامل خود داشته باشید چراکه باعث افزایش عملکرد گوشی اندرویدی شما شده و آن را بهبود می‌بخشد. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که روت کردن گوشی هوشمند می‌تواند باعث باطل شدن گارانتی آن شود و در نتیجه گوشی شما در برابر بدافزارها آسیب پذیرتر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر تصمیم دارید که گوشی خود را روت کنید، حتما قبل از آن به خوبی تحقیق کرده و دستورالعمل‌های موجود را به دقت مطالعه و دنبال کنید.

همچنین مطالعه کنید
4 نکته مهم قبل از خرید گوشی اندرویدی

10. از رام سفارشی یا همان کاستوم رام (Custom ROM) استفاده کنید

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

کاستوم رام یا همان رام سفارشی، یک نوع از رام است که توسط شخصی مانند توسعه دهنده حرفه‌ای اندروید، دستکاری‌ و اصلاح شده و می‌تواند عملکرد و ویژگی های متنوع، بهبودیافته و جدیدی را نسبت به رام اصلی گوشی ارائه کند. امروزه کاستوم رام‌های متنوعی توسطه برنامه‌نویسان نوشته شده و در دسترس کاربران است. بنابراین می‌توانید یکی را که برای شما مناسب است، انتخاب کنید.

11. فضای ذخیره سازی گوشی خود را یکپارچه سازی کنید.

یکپارچه سازی منجر به مرتب شدن مجدد فایل‌ها به‌طوریکه همگی آن‌ها در بلوک‌های به هم پیوسته‌ای ذخیره شوند، می‌شود. از این رو یکپارچه‌ سازی باعث بهبود حافظه گوشی شما شده و به افزایش سرعت آن کمک می‌کند. بدین ترتیب می‌توانیم بگوییم که این ویژگی در افزایش عملکرد گوشی اندرویدی شما نقش به سزایی دارد. برای یکپارچه سازی فضای ذخیره سازی گوشی هوشمند خود، به آسانی می‌توانید از یک برنامه شخص ثالث یا ابزار یکپارچه سازی داخلی مربوط به گوشی خود استفاده کنید.

12. حافظه گوشی هوشمند اندرویدی خود را ارتقا دهید.

اگر گوشی شما مقدار کمی رم یا فضای ذخیره سازی داخلی دارد، مطمئنا ارتقاء اینگونه قطعات همانطور که در بالا به نقش مهم آن‌ها در افزایش سرعت گوشی اشاره کردیم، تاثیر زیادیدر بهبود عملکرد آن دارد. با این حال، باید توجه داشته باشید که ممکن است این گزینه برای همه گوشی‌ها فعال نباشد.

13. گوشی خود را تعمیر یا تعویض کنید

اگر گوشی شما قدیمی یا آسیب دیده است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که آن را تعمیر یا تعویض کنید. اگر سایر نکات و آموزش‌هایی که در بالا آن‌ها را عنوان کردیم برایتان کارساز نبود، ممکن است تنها راه برای بهبود عملکرد تلفن شما همین مورد باشد.

در پایان نکات آموزشی باید عنوان کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از گوشی هوشمند اندرویدی خود تا سال‌های طولانی در آینده به خوبی استفاده کنید.

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

در اینجا چند نکته اضافی دیگری نیز برای افزایش عملکرد گوشی اندرویدی وجود دارد:

  • از حالت صرفه جویی در مصرف انرژی (power-saving mode) استفاده کنید.
  • سعی کنید گوشی خود را در هر حالتی خنک نگه دارید.
  • از اجرای همزمان برنامه‌های زیاد خودداری کنید.
  • برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید، بسته و از آن‌ها خارج شوید.
  • همیشه نرم افزارهای گوشی خود را به‌روز نگه دارید.
  • برای محافظت از حریم خصوصی خود از VPN های مورد اطمینان استفاده کنید.
  • و مهم ترین نکته این است که به طور منظم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

علاوه بر این در این قسمت چندین اشتباه رایج که موجب کاهش سرعت گوشی هوشمند اندرویدی شما می‌شود را  در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم :

  • عدم به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید گوشی
  • عدم ریستارت مرتب گوشی هوشمند
  • اجرای بیش از حد برنامه‌ها در پس زمینه
  • نصب برنامه‌های زیاد بر روی گوشی
  • نصب برنامه‌های مورد استفاده از منابع غیرمعتر
  • عدم استفاده از برنامه های Task Killer
  • عدم خنک نگه داشت گوشی
  • عدم به‌روزرسانی  نرم‌افزار‌های روی گوشی

در اینجا یکسری اشتباهات دیگری نیز وجود دراد که سرعت گوشی اندرویدی شما را کند می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را نیز مطالعه کنید:

استفاده از شارژر بی کیفیت

به طور کلی استفاده از شارژر بی‌کیفیت آسیب بسیاری به باتری گوشی شما می تواند برساند و عملکرد آن را نیز کاهش دهد. پس حتما مطمئن شوید که از شارژر سازگار با گوشی خود و برند معتبر استفاده می‌کنید.

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

قرار دادن بیش از حد ویجت‌ها در گوشی هوشمند خود

همانطور که می‌دانید ویجت‌ها برنامه‌های کوچکی هستند که می‌توانند در صفحه اصلی شما به عنوان پیش نمایشی از کل برنامه اصلی قرار بگیرند. اگرچه اینگونه ویجت‌ها مفید و کارآمد در افزایش سرعت کارهای روزانه شما هستند، اما اگر تعداد آنها زیادتر از حد شود، می‌توانند باعث مشکلاتی مانند کاهش سرعت گوشی هوشمند شما شوند. پس پیشنهاد می‌کنیم تعداد ویجت‌هایی را که قصد استفاده از آن در صفحه اصلی خود دارید را محدود کنید.

نصب برنامه‌ها از منابع نامعتبر

مطمئنا نصب برنامه‌ها از منابع نامعتبر می‌تواند برای سلامت گوشی هوشمند شما خطرآفرین باشد چراکه ممکن است این برنامه ها حاوی بدافزارهایی باشند که باعث کاهش سرعت گوشی شما نسبت به گذشته شوند و یا حتی به آن نیز آسیب برسانند. پس بهتر است برنامه‌ها را فقط از منابع قابل اعتمادی مانند فروشگاه گوگل پلی (Google Play) نصب کنید.

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

عدم حذف پیام‌ها و فایل‌های قدیمی

یکی از دیگر دلایل کاهش سرعت گوشی هوشمند اینست که پیام‌ها و فایل‌های قدیمی نگه داری می‌کنید که فضای ذخیره‌سازی گوشی شما را اشغال می‌کنند. به همین علت این مورد می‌تواند عملکرد گوشی شما را نسبتا کاهش می‌دهد. پس پیشنهاد می‌کنیم پیام‌ها و فایل‌های قدیمی را که برای آزاد کردن فضا نیازی ندارید حذف کنید.

عدم استفاده از برنامه آنتی ویروس

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، بدافزارها می‌توانند سرعت گوشی شما را کاهش دهند و حتی به آن آسیب بزنند. پس استفاده از یک برنامه آنتی ویروس معتبر برای اسکن منظم گوشی خود و حذف بدافزارهای یافت شده یکی از ضروریات برای استفاده است.

بهینه سازی تنظیمات گوشی

و سرانجام به عنوان آخرین نکته باید بگوییم که تنظیمات بسیاری بر روی گوشی شما وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. پس حتما مطمئن شوید که این تنظیمات را بهینه کرده‌اید تا بهترین عملکرد ممکن را برای گوشی خود داشته باشید. برای مثال، طبق آموزشی که در بالاتر توضیح دادیم، می‌توانید انیمیشن‌ها را غیرفعال کنید و یا تعداد برنامه‌هایی را که به‌طور خودکار راه‌اندازی می‌شوند کاهش دهید. همچنین می‌توانید حافظه پنهان را برای برنامه‌های جداگانه پاک کنید.

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

و در نهایت با اجتناب از این اشتباهات، می‌توانید به عملکرد روان گوشی هوشمند اندرویدی خود برای سال‌های آینده کمک کنید.

امیدوارم این مقاله به شما در بهبود افزایش عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود کمک کرده باشد. اگر سوال دیگری در این رابطه دارید، در قسمت نظرات پاسخگو شما هستیم.

منبع: Gizchina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>