جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چگونه با استفاده از هوش مصنوعی کدهای QR زیبا و متفاوت بسازیم؟ [آموزش تصویری]

آموزش ساخت کدهای QR زیبا و متفاوت با هوش مصنوعی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در حالیکه ساخت کدهای QR سیاه و سفید کلاسیک کاری نسبتاً راحت است اما بدون شک از منظر زیبایی‌شناسی، نمی‌توان این سبک را به عنوان طرحی «زیبا» و «جذاب» به شمار آورد و این مسئله می‌تواند برای مخاطبان کمی خسته‌کننده باشد. از سوی دیگر ایجاد تغییرات بدون درهم‌ریزی طرح کلی کد QR برای طراحان نیز کمی دشوار است. با این حال، خوشبختانه، اکنون طراحان می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی، کدهای QR «منحصربه‌فرد»، «جذاب» و «زیبا» را تولید کرده و توجه مخاطبان خود را برانگیزند. در این مطلب به آموزش نحوه ساخت کدهای QR با استفاده از هوش مصنوعی خواهیم پرداخت. با اِروتِک همراه باشید.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در ساخت کدهای QR

پیش از فراگیر شدن هوش مصنوعی، طراحان تنها قادر به تغییر رنگ کدهای QR از ترکیب خسته‌کننده سیاه و سفید به یک ترکیب رنگی دیگر یا اضافه کردن یک نماد مانند «آرم تجاری برند» به آن‌ها بودند. اکنون اما در هنگام مقایسه ترفندهای به‌کارگرفته‌شده از سوی طراحان برای اعمال تغییرات در ظاهر کدهای QR با راهکارهای جدید و جذاب ارائه‌شده از سوی هوش مصنوعی مولد مدرن، آن ترفندها بسیار پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسند! با این حال یکی از نکات جذاب این روش، عدم ورود هوش مصنوعی به دنیای خلاقانه انسانی هنرمندان بوده و به‌نظر می‌رسد این سبک از هوش مصنوعی به‌صورت مستقل و در یک دنیای هنری کوچک فعالیت خود را انجام می‌دهد. به عنوان مثال با نگاهی به تصاویر زیر، صرف نظر از اینکه چه موضعی در رابطه با تصاویر تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی دارید، نمی‌توانید انکار کنید که این کدهای QR تولیدشده با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی «nhciao» و «HOLUPREDICTIONS» زیبا هستند!

با این حال مزایای کدهای QR تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی تنها به «زیبایی» و «خلاقیت به‌کارگرفته‌شده در طراحی آن‌ها» محدود نشده و این کدهای QR در واقع عملکردی مشابه با کدهای QR معمولی را ارائه می‌دهند! اگر به این گفته باور ندارید، می‌توانید هر یک از این کدها را با گوشی خود اسکن کرده و عملکرد صحیح آن‌ها را به چشم خود ببینید!

همچنین جذاب‌ترین بخش این رویکرد عدم نیاز به دانش فنی برای تولید این سبک از کدهای QR بوده و در اغلب موارد کاربران می‌توانند مشابه با فرآیند ساخت یک کد QR معمولی در مرورگر و تنها با تایپ یک پیام متنی و لمس دکمه Enter، به آسانی کد QR منحصربه‌فرد خود را بسازند! بنابراین اگر برای بروشور یا پوستر بعدی خود به کد QR نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ساخت آن از این روش بهره بگیرید.

چگونه با استفاده از هوش مصنوعی کدهای QR زیبا و متفاوت بسازیم؟ [آموزش تصویری]

نحوه ساخت کدهای QR با استفاده از هوش مصنوعی

پلت‌فرم Replicate به کاربران اجازه می‌دهد تمامی مدل‌های هوش مصنوعی را در مرورگر خود به آسانی اجرا کنند. در حالیکه برای ساخت کدهای QR می‌توان از مدل‌های متنوع هوش مصنوعی بهره گرفت، اما بدون شک هوش مصنوعی ایلوژن (Illusion AI/ توسعه‌یافته‌شده بر اساس مدل کد QR Monster Labs) قدرتمندترین هوش مصنوعی برای ساخت کدهای QR منحصربه‌فرد و زیبا است.

برای ساخت کدهای QR با استفاده از هوش مصنوعی Illusion، در ابتدا به وب‌سایت Replicate و بخش «Illusion AI» بروید. سپس بر روی گزینه «Sign in with GitHub» کلیک کرده و در این بخش، یک حساب کاربری گیت‌هاب بسازید. پس از ساخت حساب کاربری، مجدداً صفحه اصلی Replicate را باز کنید و بر روی گزینه «Sign into GitHub» کلیک کرده و به Replicate برای دسترسی به حساب گیت‌هاب مجوز دهید (بر روی دکمه Authorize کلیک کنید). با این حال در صورتیکه از پیش یک حساب کاربری گیت‌هاب دارید، می‌توانید در ابتدای ورود به Replicate، اطلاعات حساب کاربری خود را در بخش «Sign in» وارد کرده و عملیات ورود خود را تکمیل کنید.

نکته:
در برخی از مواقع پلت‌فرم Replicate  امکان اجراء مدل، بدون نیاز به ورود به سیستم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این صورت، می‌توانید به جای پیمودن مراحل فوق، بر روی دکمه «Boot + Run» کلیک کرده و مدل هوش مصنوعی را بدون واردشدن به سیستم اجراء کنید.

پس از ورود به حساب کاربری به‌صورت خودکار به صفحه Illusion ارجاع داده خواهید شد. در این صفحه و در بخش «prompt» درخواست یا دستور متنی خود را تایپ کرده و پیوند (لینک) مورد نظر خود برای ساخت کد QR را در قسمت «QR Code Content» الصاق کنید. در گام بعدی به پایین صفحه اسکرول کرده و در بخش «Image File» پیوندی که به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد را حذف کنید. سپس بر روی دکمه «Enter» کیبورد ضربه زده یا بر روی دکمه «Run» موجود در صفحه کلیک کرده و در عرض چند ثانیه کد QR منحصربه‌فرد خود را تحویل بگیرید. توصیه می‌شود پس از دریافت کد QR، در چندین نوبت و با چند دستگاه مختلف آن را اسکن و آزمایش کرده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید.

چگونه با استفاده از هوش مصنوعی کدهای QR زیبا و متفاوت بسازیم؟ [آموزش تصویری]

شخصی‌سازی و بهبود کد QR تولیدشده توسط هوش مصنوعی

با این حال از آنجایی که در برخی از مواقع ممکن است هوش مصنوعی با دقت بسیار بالا کد QR موردنظر شما را تولید نکند، لازم است برخی از پارامترهای درخواستی خود را تغییر داده و از این طریق به بهترین خروجی موردنظر خود دست یابید. برای اعمال این دسته از تغییرات، در اولین گام می‌توانید از دستورات «منفی» استفاده کرده و مواردی که تمایل دارید آن‌ها را از خروجی خود حذف کنید را ذکر کنید. در این روش می‌توانید با استفاده از کلماتی مانند «low quality/ کیفیت پایین»، «blurry/ تار» یا «distorted/ ناسازگار» بخش‌های کم‌کیفیت، محو یا ناسازگار با دستور اصلی را از تصویر کد QR حذف کنید.

در مرحله بعد، می‌توانید تنظیمات موردنظر خود را بر روی گزینه «num_inference_steps» اعمال کنید. در حالت کلی تمامی مدل‌های هوش مصنوعی فرآیند ساخت یک تصویر را با یک تعداد اولیه از پیکسل‌ها شروع کرده و با تکرار تعداد مشخصی از گام‌ها (مراحل) اعوجاج‌ها و نویزهای موجود در تصویر را اصلاح کرده تا در نهایت یک تصویر واضح و منسجم را به کاربر ارائه دهند. در حالیکه منطقی است که با افزایش تعداد گام‌ها خروجی نهایی تصویر جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتری را داشته باشد اما با گذر از یک حدنصاب، با افزایش تعداد گام‌ها کیفیت تصویر به‌صورت قابل توجهی بهبود نیافته و تنها به زمان پردازش افزوده می‌شود! در حالیکه در حالت پیش‌فرض این تعداد از گام‌ها یا «num_inference_steps» بر روی عدد «40» قرار داشته، اما می‌توانید آن را در بازه اعداد «30 تا 50» جابه‌جا کرده و به خروجی ایده‌آل خود دست یابید.

شاخص بعدی که می‌توانید از طریق آن کد QR موردنظر خود را تنظیم کنید، شاخص «guidance_scale» است. در این گزینه می‌توانید محدودیت هوش مصنوعی برای پیروی از دستور اولیه خود را تعیین کرده و با کاهش عدد این شاخص دست هوش مصنوعی را در اعمال خلاقیت باز قرار داده یا با افزایش آن، هوش مصنوعی را به پیروی 100 درصدی از دستور اولیه ملزم سازید. در حالیکه مقدار پیش‌فرض این شاخص «7.5» است اما می‌توانید بسته به نیاز خود، این مقدار را به عددی در بازه «4 تا 8» تغییر داده و خروجی موردنظر خود را از آن دریافت کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم در گام بعدی خود به تنظیمات پیش‌فرض شاخص «seed» دست نزنید. در مراحل بعدی، با شاخص‌های «width» و «height» مواجه می‌شوید. این شاخص‌ها به ترتیب بیانگر «عرض» و «ارتفاع» تصویر کد QR هستند و شما می‌توانید بسته به ابعاد موردنظر خود آن‌ها را تغییر داده و از این طریق میزان وضوح تصویر خروجی را نیز تنظیم کنید.

شاخص «num_outputs» به تعداد خروجی‌های نهایی اشاره دارد. مقدار این شاخص به‌صورت پیش‌فرض بر روی عدد «1» قرار دارد که می‌توان با قراردهی آن بر روی عدد «4» به 4 کد QR مختلف پس از یک نوبت اجراء دستور دست یافت.

همچنین می‌توانید با بارگذاری یک الگو (مانند یک مارپیچ) در تب «image» به یک شکل پیچیده اما قابل تشخیص از آن تصویر ایجادشده از هوش مصنوعی دست یابید. با این حال برای ساخت کدهای QR باید این بخش را «خالی» بگذارید.

نمونه‌ای از مارپیچ ایجادشده بر روی تصویر (فاقد کد QR)

شاخص «controlnet_condition_scale» یکی از شاخص‌هایی است که نسبت به سایر شاخص‌ها لازم است با آن بیشتر دست و پنجه نرم کنید. این شاخص بر روی «شباهت» خروجی نهایی به کد QR کلاسیک و قابل تشخیص تمرکز دارد. از این رو هرچه مقدار این شاخص بیشتر باشد، خروجی شما به یک کد QR کلاسیک شباهت بیشتری داشته و هر چه مقدار آن کمتر باشد، کد QR خروجی نهایی نهفته‌تر و تصویر کلی هنری‌تری تولید می‌شود. مقدار این شاخص در حالت پیش‌فرض بر روی عدد «1» قرار داشته و اعداد کوچک‌تر از عدد «1»، خروجی نهایی زیبا اما غیرقابل اسکن (که عملاً بی‌فایده خواهد بود!) و اعداد بزرگ‌تر از عدد «2» خروجی مشابه با یک کد QR سیاه و سفید کلاسیک را ارائه می‌دهند. از این رو توصیه می‌شود مقدار این شاخص را بر روی عددی در بازه «1 تا 2» و ترجیحاً بر روی عدد «1.37» قرار دهید.

چگونه با استفاده از هوش مصنوعی کدهای QR زیبا و متفاوت بسازیم؟ [آموزش تصویری]

شاخص «border» مسئولیت «پهنا و شدت وضوح» حاشیه‌ها و لبه‌های خروجی نهایی را برعهده داشته و مقدار پیش‌فرض «1» برای آن در نظر گرفته شده است. در صورتیکه این شاخص بر روی عددی بیشتر از «4» تنظیم شود، لبه‌های خروجی نهایی به‌صورت کاملاً واضح و در صورت تنظیم بر روی عدد «0» حاشیه‌ها و لبه‌ها کاملاً پنهان شده و کد QR در سرتاسر ابعاد در نظر گرفته‌شده پخش می‌شوند.

در تصویر زیر می‌توانید تصویر خروجی نهایی کد QR تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی Illusion و تنظیمات مذکور را مشاهده نمایید:

چگونه با استفاده از هوش مصنوعی کدهای QR زیبا و متفاوت بسازیم؟ [آموزش تصویری]

کلام پایانی

در نهایت بی‌راه است اگر بگوییم تمامی کدهای تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی Illusion (خصوصاً تصاویر تولیدشده با تنظیماتی غیر از تنظیمات مذکور)، خروجی نهایی کاربردی را به شما تحویل خواهند داد! با این حال در صورت انتخاب تنظیمات و پیکربندی مناسب، می‌توان اذعان کرد که اغلب خروجی‌ها کاربردی خواهند بود. در نهایت توصیه می‌کنیم پس از دریافت کد QR موردنظر خود آن را «دستگاه‌های متفاوت» و در شرایط مختلف نظیر «نورها و فواصل» مختلف اسکن کنید، چرا که به عنوان مثال در برخی از مواقع در صورت نزدیک بودن بیش از حد دوربین دستگاه به کد QR (خصوصاً کدهایی که با تنظیمات پیش‌فرض تولید شده‌اند)، لینک وب‌سایت مرجع باز نشده و کد عملاً بلااستفاده خواهد بود.

علاوه بر این، برخی از اپلیکیشن‌های اصلی دوربین گوشی‌های اندرویدی (مانند گوشی‌های گلکسی سامسونگ) توانایی خوانش این کدهای QR هنری را ندارند. با این حال در صورت دانلود یک اپلیکیشن اسکنر مجزاء از فروشگاه پلی استور (Play Store) این دسته از گوشی‌های اندرویدی نیز قادر به دریافت کدهای QR تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی خواهند بود. این در حالی است که گوشی‌های آیفون در خواندن این سبک از کدهای QR به مراتب عملکرد بهتری را نسبت به گوشی‌های اندرویدی از خود به نمایش می‌گذارند.

چگونه با استفاده از هوش مصنوعی کدهای QR زیبا و متفاوت بسازیم؟ [آموزش تصویری]

علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم مقدار شاخص «border» را بر روی عدد «3» یا «4» گذاشته تا از ترکیب بیش از حد کدهای QR با تصویر پس‌زمینه جلوگیری کرده و از این طریق خوانایی هر چه بهتر کد QR خود را تضمین کنید. همچنین در صورت به‌کارگیری از کدهای URL کوتاه‌شده (برای لینک کد QR به وب‌سایت مورد نظر) می‌توانید از پیچیدگی بیش از حد کد QR جلوگیری کرده و نتیجه نهایی بهتری را به دست آورید.

در نهایت لازم است بدانید که برخی از دستورات متنی خاص مانند پیام‌های حاوی ساختارهای بصری کاملاً واضح و معین (مثلاً انواع معماری، اشکال انتزاعی یا سایر اشکال ماشینی) در ساخت کدهای QR واضح و باکیفیت، خروجی نهایی بهتری را به شما ارائه خواهند داد.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *