دههها پس از اینکه نینتندو بازیهای دستی را با دستگاههایی مانند گیمبوی (Gameboy) محبوب کرد، کنسولهای قابل حمل در دهه 2020 با اقبالی جدید روبهرو شدند. این بار، نینتندو با رقابتی شدید از سوی پلتفرمی مواجه است که انتظارش را در یک دستگاه دستی ندارید: ویندوز کامل، از همان نوعی که روی بهترین برندهای لپتاپ گیمینگ و کامپیوترهای شخصی ردهبالا اجرا میشود. دستگاههایی مانند لنوو لیجن گو (Lenovo Legion Go) و ایسوس راگ ایکسباکس الای ایکس (Asus ROG Xbox Ally X) که اخیراً معرفی شده، در هسته خود چیزی بیش از لپتاپهای ویندوزی با کنترلهای گیمپد و نمایشگرهای کوچک نیستند.
ویندوز پلتفرم اصلی برای بازیهای رایانهای است، به خصوص اگر میخواهید بیشترین تعداد بازیها را روی یک صفحه قابل حمل اجرا کنید. اما اگرچه مایکروسافت به سمت فرمفاکتورهای کوچکتر گرایش پیدا کرده، ویندوز هرگز برای آنها طراحی نشده بود. این یک سیستمعامل عمومی با عملکرد قابل توجه و قابلیتهای بومی کمی برای بازی است. البته، به نظر میرسد مایکروسافت از این مشکلات آگاه است و میخواهد آنها را با تجربه ایکسباکس (Xbox) آینده برای دستگاههای دستی برطرف کند. اما چه مایکروسافت بتواند چند فریم بیشتر از این بهروزرسانیها به دست آورد یا نه، ویندوز هرگز یک سیستمعامل “بازی-اول” نخواهد بود. با همه این اوصاف، چرا سیستمعامل ویندوز برای کنسولهای بازی دستی ایدهآل نیست؟! برای بررسی این موضوع با اِروتِک همراه باشید.
تا همین اواخر، مصرفکنندگان نمیتوانستند مستقیماً سیستمعاملهای کنسولهای بازی دستی را مقایسه کنند. با این حال، با تلاش شدید وَلو (Valve) بر روی استیماواس (SteamOS) مبتنی بر لینوکس خود و باز کردن آن به روی دستگاههای دستی جدید، اکنون راحتتر از همیشه میتوان دید که سیستمعامل قدیمی مایکروسافت چقدر در برخی از مشکلات بزرگ مربوط به بازیهای دستی مقصر است. در ادامه توضیح میدهیم که چرا ویندوز سیستمعامل ایدهآلی برای کنسولهای بازی دستی نیست و چرا این موضوع در واقع یک پیشنهاد هیجانانگیز برای آینده است.
ویندوز سنگینی خود را در دستگاههای ظریفتر نشان میدهد!
سالهاست که شناختهشدهترین کنسول بازی دستی به جز نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)، استیم دک (Steam Deck) ولو بوده است. اگرچه پلتفرم استیم تقریباً مترادف با بازیهای ویندوزی است، اما استیم دک نسخه سفارشی لینوکس ولو، یعنی استیماواس را اجرا میکند. اما تا همین اواخر بود که استیماواس راه خود را به سایر دستگاهها باز کرد و امکان مقایسههای رودررو بین پلتفرم ولو و ویندوز را فراهم آورد. لنوو لیجن گو اس (Lenovo Legion Go S)، که قبلاً فقط به عنوان یک دستگاه ویندوزی در دسترس بود، اخیراً یک نسخه استیماواس را نیز عرضه کرد. وقتی هر دو در آزمایشها به چالش کشیده شدند، نتایج غیرمنتظره بود.
استیماواس، چون مبتنی بر لینوکس است، تنها میتواند تعداد کمی از بازیها را به صورت بومی اجرا کند. بقیه بازیها از طریق یک لایه شبیهسازی به نام پروتون (Proton) اجرا میشوند. به طور کلی انتظار دارید که یک بازی شبیهسازیشده بدتر از یک بازی بومی اجرا شود، اما در این مورد عکس آن اتفاق افتاد. در آزمایشهای آرس تکنیکا (Ars Technica)، استیماواس در تقریباً تمام عناوین آزمایششده عملکرد بهطور قابل توجهی بالاتری را ارائه داد و برخی بازیها را از وضعیت غیرقابل بازی به وضعیتی کاملاً قابل قبول تبدیل کرد. یوتیوبر Dave2D نتایج مشابهی را پیدا کرد و آنها را در ویدیویی با عنوان “مشکل همیشه ویندوز بود” منتشر کرد. نتیجهگیری واضح این است که ویندوز — به خصوص در دستگاههای دستی — اغلب مصرفکننده منابع زیادی است که در راه خود قرار میگیرد و به بازیها اجازه نمیدهد بهترین عملکرد خود را داشته باشند. اما آینده بازیهای رایانهای قابل حمل به لطف استیماواس و سایر پروژههای لینوکسی همچنان روشن است.
استیماواس و سایر راهحلهای لینوکسی میتوانند آینده بازیهای رایانهای دستی باشند!
استیم دک (Steam Deck) و استیم دک اولد (Steam Deck OLED) ممکن است محبوبترین دستگاههای استیماواس باشند، اما خود سیستمعامل بیش از یک دهه است که در حال توسعه است. در سال 2013، گیب نیول (Gabe Newell)، بنیانگذار شرکت، اعلام کرد که “لینوکس و متن باز آینده بازی هستند.” از نظر او، بوروکراسی شرکتی در مایکروسافت ویندوز را از پتانسیلش باز میداشت، در حالیکه لینوکس از چنین محدودیتهایی آزاد بود. وَلو در عمل حرف خود را ثابت کرد. تعداد کمی از کنسولهای ستتاپ باکس به نام استیم ماشینز (Steam Machines) در سال 2015 با نسخه اولیه استیماواس وارد بازار شدند، اما این تلاش کوتاه مدت بود.
استیم دک این سرنوشت را تغییر داد. اشتیاق برای یک رقیب تواناتر برای نینتندو سوییچ اصلی زمانیکه ولو آن را در سال 2021 معرفی کرد، آشکار بود و در سال اول فروش خود حدود 1.6 میلیون واحد فروخت. استیم دک احتمالاً اولین تجربه بسیاری از صاحبان خود با بازیهای رایانهای روی لینوکس بود و به طرز لذتبخشی عاری از برخی اصطکاکهایی بود که ویندوز در بازی ایجاد میکند. با عرضه نسخه استیماواس آن دستگاه، سایر دستگاههای دارای استیماواس — یا شاید حتی نسخه دیگری از لینوکس متمرکز بر بازی — به احتمال زیاد به زودی از آن پیروی خواهند کرد. آینده بازیهای رایانهای دستی هرچه بیشتر شبیه استیم دک به نظر میرسد، و وَلو حتی دستورالعملهای نصب را برای سایر دستگاههای دستی مبتنی بر ایامدی (AMD) منتشر کرده است، اگرچه تنها از ایسوس راگ الای (Asus ROG Ally) به صورت نام برده شده است.
با توجه به مزایای عملکردی و رویکرد گیمینگ-محور استیماواس، آیا فکر میکنید مایکروسافت در آینده مجبور به بازنگری جدی در نحوه عملکرد ویندوز برای دستگاههای دستی خواهد شد؟
منبع: Slashgear