کمپانی خودروسازی ماروتی سوزوکی (Maruti Suzuki) قصد دارد وسایل نقلیه هوشمند نسل بعدی خود را به تراشههای جدید کوالکام مجهز سازد. در حالیکه این همکاری تاکنون توسط هیچیک از دو کمپانی بهصورت رسمی تأیید نشده است، اما احتمال میرود این همکاری بر محور دو تراشه جدید «اسنپدراگون کاکپیت الیت» و «اسنپدراگون راید الیت» کوالکام شکل بگیرد.
مشابه با سایر چیپستهای جدید سری اسنپدراگون کوالکام، این تراشهها بر پایه پردازنده مرکزی (CPU) Oryon توسعه یافتهاند و به پردازنده گرافیکی جدید Adreno و واحد پردازش عصبی (NPU) مجهز میباشند. با این حال این دو تراشه از منظر عملکرد، کمی نسبت به یکدیگر متمایز بوده و «اسنپدراگون کاکپیت الیت» مسئولیت وظایف مرتبط با سیستم اطلاعات- سرگرمی خودرو و «اسنپدراگون راید الیت» وظایف مرتبط با عملکرد خودرو، از جمله سیستمهای خودران و بخش ایمنی را بر عهده دارد. با این حال هر دو پلتفرم قادرند ضمن همکاری با یکدیگر، تجربه سفر آسان و ایمن را برای کاربران خود رقم زده و قابلیتهای صوتی و بصری بسیار پیشرفتهای را نیز در اختیار آنها قرار دهند.
روز گذشته نیز سوزوکی از جدیدترین خودروی الکتریکی خود، ای ویتارا (e-Vitara)، رونمایی کرد. در حالیکه این کمپانی تاکنون جزئیات بیشتری در رابطه با سختافزارهای تعبیهشده بر روی این خودرو (بهصورت انحصاری تراشههای اخیر کوالکام) را ارائه نداده است، اما انتظار میرود با ورود این خودرو به بازارهای «هند، ژاپن و کشورهای اروپایی» در بهار سال 2025 میلادی سوزوکی مشخصات بیشتری از این خودرو را در اختیار علاقهمندان قرار دهد. در تصاویر زیر میتوانید طراحی بیرونی و داخلی خودرو ای ویتارا را مشاهده فرمایید:
به نظر میرسد پلتفرمهای جدید کوالکام بهشدت مورد استقبال خودروسازان هندی قرار گرفتهاند، چراکه تاکنون کمپانیهای خودروسازی ماهیندرا (Mahindra & Mahindra) و تاتا موتورز (Tata Motors) همکاری خود با کوالکام را بهصورت رسمی اعلام کرده و از قصد خود برای تعبیه این دو تراشه در خودروهایی نظیر «ماهیندرا اِسکورپیو ان (Mahindra Scorpio-N)، ماهیندرا XUV700 و تاتا کِرو ایوی (Tata Curvv.ev)» خبر دادهاند.
منبع: Arenaev