جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

این خودروی عجیب با دو موتور جت رولزرویس بیش از 18,000 اسب بخار قدرت تولید می‌کند!

این خودروی عجیب با دو موتور جت رولزرویس بیش از 18,000 اسب بخار قدرت تولید می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

رایان مک‌کوئین، اولین خودروی جهان را با استفاده از دو موتور جت رولزرویس ساخته است که به نام خودروی جت جنون (Insanity Jet Car) شناخته می‌شود. این خودرو با قدرت باورنکردنی بیش از 18,000 اسب بخار حرکت می‌کند، اما داستان ساخت آن حتی باورنکردنی‌تر است!

بیشتر انسان‌ها شاید از روی غریزه همیشه به دنبال بزرگ‌ترین، قدرتمندترین و عجیب‌ترین پروژه‌های مهندسی جهان هستند. آن‌ها می‌خواهند در مورد کامیون‌های عظیم، تسلاهایی با چرخ‌های 10 فوتی و حتی خودروهایی با سرعت سرسام‌آور مطلب بخوانند یا ویدئو نگاه کنند.

این خودروی عجیب با دو موتور جت رولزرویس بیش از 18,000 اسب بخار قدرت تولید می‌کند!

اما خودروی جت جنون رایان مک‌کوئین در دسته‌ای کاملاً متفاوت قرار دارد. او که در کانادا مستقر است، به هوانوردی و خودروها علاقه‌مند بوده و به‌ شکلی زیبا این دو را در کنار هم قرار داده است.

خودروی جت جنون

از دور، اختراع مک‌کوئین شبیه یک فراری اصلاح‌شده به نظر می‌رسد. اما وقتی به آن نزدیک‌تر شوید، متوجه می‌شوید که بدنه فراری فقط ظاهر خودرو را شبیه به ماشین کرده است، در حالی که موتورهای آن دو هیولا هستند که در گذشته هواپیماها را به پرواز درمی‌آوردند.

خودرویی با بیش از 18,000 اسب بخار قدرت از دو موتور جت رولزرویس!

این دو موتور جت رولزرویس که در دهه 1950 طراحی شده‌اند، در آزمایشات جت‌های نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و حتی نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این موتورها با هم می‌توانند 14,000 پوند نیروی رانش تولید کنند و تعجبی ندارد که مک‌کوئین می‌خواهد در مسابقات درگ با سرعت بیش از 400 مایل در ساعت حرکت کند.

همسر مک‌کوئین این خودرو را خودروی جت جنون نامیده است و البته با دانستن چگونگی ساخت آن، قطعاً نام مناسبی برای آن انتخاب کرده است.

سفر دیوانه‌وار ساخت این خودرو

مک‌کوئین در 18 سالگی، کامیون جت افسانه‌ای لِس شاکلی، Shockwave را دید و به این ایده علاقه‌مند شد. اما تا 30 سالگی نتوانست دوباره آن‌ها را در حال فعالیت ببیند پس تصمیم گرفت که خودش کاری مشابه انجام دهد.

اما مشکل اینجا بود که او هیچ ایده‌ای نداشت که چگونه این کار را انجام دهد، حتی کوچک‌ترین تصوری از نحوه عملکرد موتورهای جت و قطعاً مهارت‌های لازم برای ساخت آن را هم نداشت. بعد از کمی تحقیق، او فهمید که بدنه فراری انزو به اندازه‌ای پهن است که بتواند دو موتور جت را در خود جای دهد و این نقطه آغاز کار او بود!

خودرویی با بیش از 18,000 اسب بخار قدرت از دو موتور جت رولزرویس!

طی پنج تا شش سال، او بدنه خودرو را ساخت و توانست دو موتور جت را از دوستش در کلرادو تهیه کند. وقتی این موتورها در دسترس قرار گرفتند، او شاسی و سایر اجزا را نیز خودش ساخت.

مک‌کوئین همه چیز را به تنهایی آموخت و یاد گرفت که جوشکاری کند، AutoCAD را برای طراحی آموخت و از یوتیوب برای یادگیری کار با فایبرگلاس و فیبر کربن استفاده کرد. آنچه را که نمی‌توانست در خانه یاد بگیرد، در مسابقات آموخت؛ او به تیم‌های مختلف پیوست، به صحبت‌های آن‌ها گوش داد و از اطلاعات آن‌ها برای ساخت خودروی خود استفاده کرد.

ساخت این خودرو 17 سال طول کشید و سپس شیوع کووید تمام برنامه‌های او برای بردن خودرو به پیست‌ها را به تعویق انداخت. بعد از دو سال انتظار طاقت‌فرسا، مک‌کوئین بالاخره شروع به نمایش دادن اختراع خود کرد و اکنون هدفش رسیدن به سرعت 400 مایل در ساعت با این خوردوی جنون‌آمیز است.

می‌توانید در ادامه، ویدیوی این خودروی عجیب را مشاهده کنید:

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *