جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

فهرست نهایی عکاس نجومی سال ۲۰۲۴ منتشر شد

فهرست نهایی عکاس نجومی سال ۲۰۲۴ منتشر شد [تصاویر]

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از شفق قطبی به شکل یک اژدها تا کهکشان راه شیری که تلسکوپ آیزاک نیوتن در اسپانیا آن را در قاب خود می‌گیرد، شانزدهمین مسابقه عکاس نجومی سال، نامزدهای نهایی خیره‌کننده خود را پیش از اعلام برندگان در 12 سپتامبر (۲۲ شهریور) منتشر کرد.

در سال 2024، حدود 3500 عکس توسط عکاسان جوان با دوربین‌های رو به آسمان در 58 کشور به این رقابت ارسال شد. اکنون از میان این فهرست نهایی، برندگان 9 رشته به اضافه دو جایزه ویژه و یک برنده کلی انتخاب خواهند شد.

ما با یک نگاه گذرا به تصاویر، لیستی کوتاه ارائه داده‌ایم که فکر می‌کنیم شانس خوبی برای کسب جایزه برتر را دارند، بنابراین این فرصت شماست تا زودتر قضاوت کنید و ببینید آیا با ما موافق هستید یا خیر.

مثل همیشه، می‌توانید تصاویر شگفت‌انگیز بیشتری را در گالری ما در انتهای صفحه ببینید. البته اگر با دیدن این تصاویر خیره‌کنند برای ورود به رقابت سال ۲۰۲۵ الهام گرفته‌اید، بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت موزه سلطنتی گرینویچ نیز سری بزنید.

لیست کوتاه بهترین تصاویر عکاسان نجومی سال 2024!

دویدن به کارینا توسط ویکاس چاندر

عکاس ویکاس چاندر گفته است:

“در شمال غرب نامیبیا، یک صحرای سوخته وجو دارد که می‌توانید صدها کیلومتر رانندگی کنید بدون اینکه با انسانی برخورد کنید، تا اینکه با یک هنرمند که به سختی در حال کار است، مواجه می‌شوید. در سراسر صحرا، تعداد زیادی مجسمه سنگی پراکنده شده‌اند که به‌طور بی‌نقصی با محیط ترکیب می‌شوند. این مجسمه‌ها “مردان تنهای کائوکلند (این منطقه‌ قبلاً به این نام شناخته می‌شد)” نامیده می‌شوند، مشخص نیست چه کسی آنها را در آنجا قرار داده و دقیقاً در کدام نقاط قرار دارند، اما جستجوی من برای عکاسی از همه آنها ادامه دارد.

“من یک عکس‌برداری طولانی از مرد سنگی در حال دویدن داشتم. سپس سه پایه برای دید واضح‌تر از آسمان حرکت داده شد. بازوی کارینا از راه شیری دنبال شد و یک مجموعه از هشت تصویر از مجسمه با تصویر پیش زمینه همراه با ابرها، مه و درخشش در افق برای ایجاد یک انتقال هموار بین زمین و آسمان ترکیب شد.”

لیست کوتاه بهترین تصاویر عکاسان نجومی سال 2024!

زبانه‌ی خورشیدی عظیم در حال حرکت توسط میگل کلارو

میگل کلارو درباره این تصویر خیره‌کننده خورشیدی که در رصدخانه آسمان تاریک آلکوا در اوورا، پرتغال گرفته است، گفت:

این یک تصویر ثابت از یک دنباله تایم لپس (عکسی که در زمان طولانی گرفته شده) است که فعالیت کروموسفر را نشان می‌دهد و یک زبانه‌ی عظیم در حال حرکت را آشکار می‌کند که در این تصویر می‌توان تغییرات جالبی در شکل آن را مشاهده کرد. این غول برای هزاران کیلومتر دور حاشیه خورشید کشیده می‌شود و چندین برابر بزرگتر از زمین است. برای مقایسه، عرض آن بزرگتر از عرض حلقه‌های زحل است.

همچنین می‌توانیم تعداد زیادی اسپیکول‌های ریز را که دسیک خورشید را احاطه کرده‌اند و یک برجستگی فوران سریع که از یک لکه خورشیدی بیرون می‌آید، مشاهده کنیم، در حالیکه خود کروموسفر حرکت کندتری را نشان می‌داد”. او افزود: “شرایط خوب بود، بنابراین توانستم یک تایم‌لپس از حدود 248 تصویر بسازم. نتیجه نهایی یک فیلم خورشیدی با وضوح بالا 4K بود که حدود یک ساعت و 20 دقیقه عکس را شامل می‌شد. تصویری که برای ارائه اینجا انتخاب کردم در ساعت 13:15 به وقت جهانی ثبت شده است.

لیست کوتاه بهترین تصاویر عکاسان نجومی سال 2024!

کسوف کامل خورشیدی توسط گوئنل بلانک

گوئنل بلانک که این تصویر هنری را در اکسماوت، استرالیا غربی گرفته است، گفت:

کسوف کامل خورشیدی یکی از زیباترین مناظری است که طبیعت می‌تواند ارائه دهد. هرکسی باید حداقل یک بار در زندگی‌اش آن را تجربه کند. در آوریل 2023، من در کل برای ثبت 62 ثانیه به استرالیا رفتم. به نظر می‌رسد این زمان کوتاه است، اما ارزش هر هزینه‌ی مالی و تلاشی که برای رسیدن به آنجا انجام شد را داشت. عکس‌ها حق این شگفتی را ادا نمی‌کنند.

با این کلاژ می‌خواستم زیبایی تاج خورشیدی را نشان دهم، اما همچنین کروموسفر صورتی، زبانه‌ها و دانه‌های بیلی [چینک‌های نور خورشید که به دلیل منظره ناهموار ماه می‌درخشند] را نیز به نمایش بگذارم”. تصویر با فتوشاپ پردازش شده است. هفت عکس برای پس‌زمینه و شش عکس دیگر برای کروموسفر و زبانه‌ها را روی هم قرار دادم.

لیست کوتاه بهترین تصاویر عکاسان نجومی سال 2024!

مارپیچ توسط پل هاورث

پل هاورث درباره تصویری که در نورفولک انگلستان گرفت، گفت:

در ماه نوامبر 2023، به ساحل اسنیتیشام رفتم که به خاطر گستره وسیع گِل‌های جزر و مدی مشهور است. این گِل‌ها همچنین پرندگان مهاجر را به تعداد شگفت‌آوری جذب می‌کنند. پیش‌زمینه من برای شب، اسکله‌ای بزرگ و خراب شده بود که در جنگ جهانی دوم ساخته شده است تا شن و ماسه استخراج شده از حفره‌های نزدیک که قرار بود در ساخت باندهای بتنی برای حمایت از بمب‌افکن‌های آمریکایی مستقر در انگلستان استفاده شود، توسط قایق منتقل می‌شد.

“تمام شب همراه با صدای شگفت‌انگیز پرندگان روی گِل‌ها بودم، آنها هرگز متوقف نمی‌شدند و صدای فوق‌العاده‌ای برای شبی با آسمان کاملاً شفاف بود. این تصویر را ‘مارپیچ’ نامگذاری کردم زیرا من عاشق کانال منحنی در گِل‌ها هستم که ستارگان دنبال‌کننده را منعکس می‌کند و بافت فوق‌العاده فلس‌دار ترک‌های گِل‌ها را دوست دارم.”

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *