Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اتاق های جدیدی در داخل هرم ساحورع مصر کشف شدند

اتاق های جدیدی در داخل هرم ساحورع مصر کشف شد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گروهی از متخصصان مصری و آلمانی از گروه مصر‌شناسی دانشگاه جولیوس-ماکسیمیلیان وورزبورگ (JMU) به رهبری دکتر محمد اسماعیل خالد، به یافته‌های مهمی در بخش داخلی هرم ساحورع دست یافتند. این تیم در حین عملیات اکتشاف، با چندین اتاق انبار که پیش‌تر کشف نشده بودند، مواجه شدند. این کشف جدید، بینش تازه‌ای را در رابطه با طراحی و معماری هرم ساحورع، در اختیار باستان‌شناسان قرار می‌دهد. در حدود 2400 سال پیش از میلاد مسیح، دومین فرعون سلسله پنجم با نام “ساحورع” به عنوان اولین پادشاهی که در ابوصیر به خاک سپرده می‌شد، در این مکان آرام گرفت.

اتاق‌های جدیدی در داخل هرم مصر باستان به کشف رسیدند

در سال 2019 میلادی، پروژه حفاظت و مرمت داخلی هرم ساحورع (ساهورا) با حمایت مالی “صندوق موقوفات آثار باستانی (AEF) و مرکز تحقیقات آمریکا در مصر (ARCE)” و با هدف حفاظت از زیربنای هرم ساحورع آغاز شد. این گروه از مصرشناسان بر “پاکسازی اتاق‌های داخلی، تقویت پایداری زیربنا داخلی هرم و پیشگیری از وقوع هرگونه فروپاشی بیشتر” تمرکز داشتند. علاوه بر این، در این فرآیند، این گروه موفق به ایمن‌سازی چمبره‌های دفن غیرقابل دسترس موجود در هرم شدند.

اتاق‌های جدیدی در داخل هرم مصر باستان به کشف رسیدند

فرضیه موفق پرینگ

در طول فرآیند مرمت و بازسازی، این تیم به کشف جالبی دست یافت. اعضاء تیم توانستند با تعیین ابعاد اصلی هرم، پلان طبقه‌ای که سرسرا در آن واقع شده و به مرور زمان دچار خرابی زیادی شده بود را کشف کنند. از آنجایی که دیوار شرقی سرسرا آسیب زیادی دیده بود و تنها گوشه شمال شرقی و بخش بسیار کوچکی از دیوار شرقی (با طول تقریباً 30 سانتی‌متر) آسیب نسبتاً کمتری دیده بودند، پس از این کشف، مرمت‌گران دیوارهای حائل جدید را با دیوارهای آسیب دیده سرسرا جایگزین کردند.

اتاق‌های جدیدی در داخل هرم مصر باستان به کشف رسیدند

علاوه بر این، این تیم با گذرگاهی کم ارتفاع که جان پرینگ (مصرشناس بریتانیایی) در سال 1836 میلادی آن را کشف کرده بود، مواجه شدند. علاوه بر این، در طی حفر قدیمی، جان پرینگ معتقد بود که این گذرگاه می‌تواند به اتاق‌های انبار منتهی شود، اما به علت مواجهه با “آوارهای سنگین، زباله‌های متعدد، پوسیدگی‌های فراوان و صعب‌العبور بودن مسیر گذرگاه” این حفر به صورت نیمه‌کاره رها شد. با این حال، در کاوش بعدی که تحت نظارت لودویگ بورچارت در سال 1907 میلادی صورت گرفت، او فرضیات پرینگ را مورد تردید قرار داد و سایر کارشناسان نیز از نظریات بورچارت حمایت کردند.

همچنین مطالعه کنید
آیا همه زنبورها نیش می زنند؟

در کشف فعلی، تیم جدید، حفاری نیمه‌کاره پرینگ را ادامه دادند و در کشف شگفت‌انگیز خود به شواهدی مبنی بر صحت مشاهدات و فرضیه اولیه او دست یافتند! در نهایت، این گروه از محققان آلمانی-مصری ضمن مرمت این مسیر، با موفقیت این گذرگاه را کشف کردند و تاکنون توانستند تا به هشت انبار باستانی این هرم دسترسی یابند. در حالی که سقف و پوشش کف این اتاقک‌ها به طرز شدیدی آسیب دیده‌اند، اما همچنان بقایای دیوارهای اولیه و بخش‌هایی از کف اتاقک‌های انبار قابل رؤیت می‌باشند.

اتاق‌های جدیدی در داخل هرم مصر باستان به کشف رسیدند

مستندات کامل و دقیق از پلان طبقه و ابعاد هر اتاق انبار، درک محققان از فضای داخلی هرم را به طور قابل توجهی تحت قرار داده است. فرآیند مرمت این اتاقک‌ها با یک رویکرد جدید و با هدف حفاظت از یکپارچگی ساختاری اتاق‌ها و همچنین آماده‌سازی این اتاقک‌ها به منظور صورت گرفتن مطالعات تکمیل‌کننده و در معرض دید عموم قرار دادن این آثار در آینده‌ای نه چندان دور، صورت پذیرفت.

اتاق‌های جدیدی در داخل هرم مصر باستان به کشف رسیدند

همگامی تکنولوژی با باستان‌شناسی

علاوه بر این، این تیم با همکاری تیم “3D Geoscan” به منظور بررسی دقیق‌تر فضای داخلی هرم، از فناوری‌های پیشرفته کمپانی GeoSLAM مانند اسکنر قابل حمل سه‌بعدی LiDAR ZEB Horizon بهره گرفتند. این تجهیزات پیشرفته، برای این گروه بستر مناسبی برای نقشه‌برداری جامع از “مناطق وسیع خارجی، راهروها و اتاق‌های باریک داخل هرم” را فراهم ساخت. علاوه بر این، این تیم توانست تا با استفاده از اسکن لیزری سه‌بعدی به صورت لحظه‌ای از پیشرفت‌های پروژه مرمت مطلع شود. به اعتقاد کارشناسان، این مسئله در نوع خود و در تاریخ بی‌نظیر به شمار می‌آید و به کشفیات آینده محققان کمک شایانی خواهد کرد.

اتاق‌های جدیدی در داخل هرم مصر باستان به کشف رسیدند

این تلاش پیشگامانه نقطه عطف مهمی در درک هرم ساحورع و اهمیت تاریخی این هرم محسوب می‌شود. علاوه بر این، انتظار می‌رود که با کشف و بازسازی انبارها، تحول در درک توسعه تاریخی ساختارهای هرمی و به چالش کشیدن الگوواره‌ها (پارادایم‌) مصرشناسی را به همراه داشته باشد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>