اپل به خاطر عرضه محصولات برجسته بسیار مشهور است. این موضوع از زمان اولین آیفون که به عنوان عامل اصلی فراگیر شدن گوشیهای هوشمند شناخته میشود، تا به امروز با عرضه سری ممتاز آیفون ۱۷ (بدون در نظر گرفتن مشکل “اسکرچگیت (Scratchgate): تغییر رنگ قاب گوشی) ادامه داشته است. این شهرت در مورد اکثر محصولات غیر از گوشی هوشمند اپل نیز صادق است، از جمله خط تولید مکبوکها، آیپدها، ایراپادزها و موارد دیگر. حتی دستگاههای منحصربهفردی در تاریخ اپل وجود دارند که بسیاری از وجود آنها بیخبرند، مانند آیفون اصلی سال ۱۹۹۸ که قرار بود نهایت تلفنهای رومیزی باشد.
با این حال، هرچه میدرخشد طلا نیست! نمونههای زیادی وجود دارد، که چندین مورد از آنها در زیر فهرست شدهاند. در بسیاری از موارد، مشتریان تا مدتها بعد در چرخه عمر محصول از این نقصها مطلع نمیشوند، همانطور که در مورد آیفون ۱۴ و کاهش سریع سلامت باتری آن پس از تنها یک سال، یا مشکل معروف «آنتنگیت» (Antennagate) که در آن آیفون ۴ تنها با نگه داشتن اشتباه، سیگنال خود را از دست میداد، این اتفاق افتاد.
وقتی چنین محصولاتی وجود دارند، مردم سریعاً آنها را مشخص کرده و دربارهشان صحبت میکنند. اغلب میتوانید با توجه به نحوه صحبت کاربران، متوجه شوید که آیا یک محصول بد است یا خیر. بنابراین، در اینجا تعدادی از محصولات اپل را معرفی میکنیم که کاربران به دلایل مختلف از آنها ناراضی بودند. با اِروتِک همراه باشید.
۱. کیبورد پروانهای (butterfly keyboard) در مکبوکهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹!
اپل کیبورد پروانهای را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد و در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت، زیرا طرفداران بیشتر نگران کاهش قابلتوجه پورتها در مدلهای بعدی مکبوک بودند. با این حال، با گذشت زمان و گنجانده شدن این کیبورد در مکبوکهای بیشتر، یک الگو شروع به پدیدار شدن کرد. این کیبوردها خیلی زودتر از حد معمول یک کیبورد با طراحی سنتی خراب شده و منجر به تعمیرات گران قیمت میشدند. کاربران انواع روشهای تعمیر از جمله استفاده از هوای فشرده تا تمیزکاری وسواسگونه را امتحان کردند، اما به نظر میرسید هیچ چیز کمک نمیکند!
شبکههای اجتماعی به تدریج با پستهایی درباره کیبوردهای پروانهای شکسته شده پر شد و این فناوری به سرعت شهرت گستردهای برای غیرقابل اعتماد بودن پیدا کرد. اوضاع آنقدر بد شد که برخی متخصصان توصیه به استفاده از کیبورد پروانهای را به دلیل ماهیت شکننده آن، بهطور کامل متوقف کردند. داستان تقریباً همیشه یکسان بود: حتی افرادی که کیبوردهای خود را کاملاً تمیز نگه میداشتند نیز در نهایت یکی از کلیدهایشان میشکست و نیاز به تعمیر پیدا میکرد. در برخی موارد، مردم سعی میکردند کیبوردهای خود را تمیز کنند و با این کار باعث شکسته شدن آن میشدند که این مشکل را دوچندان میکرد.
اپل در نهایت مجبور به رسیدگی به یک شکایت جمعی در مورد این مشکل شد که نتیجه آن پرداخت ۵۰ میلیون دلار به کاربران متضرر بود. این شرکت بالاخره در سال ۲۰۲۰ با عرضه مجیک کیبورد (Magic Keyboard) که به سبک سنتیتر و قابل اعتمادتر سوئیچ قیچی (scissor switch) بازگشته بود، استفاده از این کیبورد را متوقف کرد و این همان چیزی است که دستگاههای کنونی اپل هنوز از آن استفاده میکنند. اپل تا پایان سال ۲۰۲۴ به تعمیر کیبوردهای پروانهای ادامه داد و پس از آن این برنامه را به پایان رساند!
۲. نقشههای اپل (Apple Maps) در زمان عرضه!
گوگل مپس (Google Maps) تقریباً دو دهه است که یک ستون اصلی در حوزه مسیریابی بوده و جشن ۲۰ سالگی خود را در فوریه ۲۰۲۵ برگزار کرد. اپل میخواست در این زمینه رقابت کند و در نهایت با عرضه نقشههای اپل در سال ۲۰۱۲ این کار را انجام داد. ایده بسیار ساده بود: یک جایگزین برای گوگل مپس به کاربران iOS ارائه دهد که اپل بتواند آن را مستقیماً با سیری (Siri) و سایر برنامهها یکپارچه کند، کاری که اپل به گوگل مپس اجازه انجام آن را نمیداد. ۱۳ سال از آن زمان گذشته است، بنابراین ممکن است برخی افراد به یاد نیاورند، اما چند سال اول نقشههای اپل واقعاً بد بودند.
به جای عصبانیت کامل، اکثر کاربران صرفاً از ساخت میم در مورد اینکه چقدر این برنامه بد است و به اشتراک گذاشتن داستانهایی درباره دستورالعملهای مسیریابی مسخرهای که برنامه به آنها میداد، لذت میبردند. کاربران شبکههای اجتماعی اغلب نقشههای اپل را به عنوان یکی از بدترین محصولات تاریخ اپل ذکر میکنند، عمدتاً به دلیل اشکالات عجیب مسیریابی که کاربر را به مکانی غیر از مقصد مورد نظرش میفرستاد. نقشههای اپل هنوز هم فاصله زیادی تا عالی شدن دارند، اما بسیار بهتر از یک دهه پیش هستند. اپل حتی ویژگیهای واقعاً مفیدی را به این برنامه اضافه کرده است.
۳. آیفون ۶!
همانطور که قبلاً گفته شد، همه محصولات اپل از ابتدا بد نبودند و آیفون ۶ و آیفون ۷ دو نمونه عالی از این موضوع هستند. در ابتدا، این گوشیها همه آن چیزی بودند که از یک آیفون جدید انتظار داشتید. آنها بزرگتر، قویتر، سریعتر بودند و عملکرد دوربین عالی داشتند. آیفون ۷ حتی مقاومت در برابر آب را اضافه کرد، یک ویژگی جدید برای خط تولید آیفون. مشکل بزرگ تا زمان عرضه iOS 10.2.1، یک بهروزرسانی که قرار بود مشکل خاموش شدن ناگهانی را حل کند، رخ نداد. این بهروزرسانی مشکل را حل کرد…اما به قیمت کند کردن آیفون ۶!
کاربران در شبکههای اجتماعی تقریباً بلافاصله متوجه این موضوع شدند و بحثهای زیادی را با این تئوری که اپل عمداً سرعت دستگاههای خود را کم میکند، آغاز کردند. این بحثها باعث شد بسیاری از آنها برای رفع مشکل به فروشگاههای اپل مراجعه کنند. کارمندان بخش پشتیبانی Genius Bar نیز در مورد این موضوع در شبکههای اجتماعی پست میگذاشتند. اپل در نهایت اعتراف کرد که برای حفظ باتریهای در حال فرسایش، سرعت گوشیهای قدیمیتر را کاهش میدهد، اما از آنجاییکه شرکت این موضوع را صراحتاً به کاربران نگفته بود، در نهایت با چندین شکایت قضایی مواجه شد که اکثر آنها را اپل باخت.
بیشتر درامهای فوق تا بیش از یک سال پس از عرضه گوشی اتفاق نیفتاد. اما قبل از آن، کاربران شبکههای اجتماعی قبلاً بسیار عصبانی بودند از اینکه آیفون ۶ به راحتی خم میشد. این بدان معناست که آیفون ۶ نهتنها یک بازیگر اصلی در «بِندگیت» (bendgate) بود، بلکه در «باتریگیت» (batterygate) نیز نقش داشت، که هر دوی اینها در آن زمان موضوعات بحث بسیار بزرگی در شبکههای اجتماعی بودند!
۴. آیپد (نسل سوم)!
از نظر سختافزاری، کاربران شبکههای اجتماعی به وضوح اعلام کردهاند که آیپد نسل سوم جزء بدترین دستگاههایی بود که اپل تاکنون ساخته است. در زمان عرضه، آیپد جدید چیزهای زیادی برای هیجانزده شدن ارائه میداد. مشخصات بهتری داشت، عمر باتری عالی بود و مانند اکثر محصولات اپل، به سادگی کار میکرد. با این حال، نشانههای ضعف تقریباً بلافاصله شروع به ظاهر شدن کردند. آیپد برخی از پیشرفتهای بزرگی را که سایر محصولات اپل از آنها بهرهمند بودند، نادیده گرفت. برای شروع، دقیقاً شبیه به آیپد نسل دوم به نظر میرسید و هنوز از شارژر قدیمی ۳۰ پین اپل به جای پورت لایتنینگ (Lightning) جدید استفاده میکرد. ماجرا به اینجا ختم نشد.
با ورود تبلت به بازار، کاربران شروع به اشاره به این نکته کردند که آیپد نسل سوم نمیتواند با خواستههای معمول کاربران همگام باشد. این دستگاه دارای صفحه نمایش رتینا (Retina display) جدید اپل بود و به نظر میرسید سختافزار زیر بدنه برای اجرای تمام آن پیکسلها کافی نیست. حتی با این وجود، دستگاه برای حدود نیم سال بهطور کلی با استقبال خوبی مواجه شد.
سپس، تنها هشت ماه بعد، اپل آیپد نسل چهارم را عرضه کرد که به نظر میرسید همه آن چیزی است که آیپد نسل سوم باید میبود. این دستگاه پورت لایتنینگ جدید، سختافزار داخلی ارتقا یافته برای مدیریت صفحه نمایش رتینا و اساساً تمام مشکلات نسل قبلی را برطرف کرده بود.
۵. سیری (Siri)
در میان تمام محصولات اپل که در شبکههای اجتماعی مورد انتقاد شدید قرار گرفتهاند، تعداد کمی طول عمر و ثبات سیری را داشتهاند. اپل سیری را در سال ۲۰۰۷ در اپ استور (App Store) عرضه کرد و در طول سالها، این شرکت کوپرتینویی انواع بهبودها و ویژگیها را به آن اضافه کرده است. سیری با معرفی هوش اپل (Apple Intelligence) دوباره قرار است تغییر کند، هرچند که این قابلیت تا سال ۲۰۲۶ عرضه نخواهد شد. با این حال، در طول ۱۸ سال گذشته، سیری سهم خود را از شکستها و اشکالات دیده است و اگر به اندازه کافی در شبکههای اجتماعی جستجو کنید، میتوانید آنها را تقریباً مانند یک نقشه راه مشاهده کنید.
بیشتر شکایات درباره سیری از فردی به فرد دیگر یکسان است. یک وظیفه یا دستور خاص وجود دارد که سیری برای مدت طولانی نمیتواند آن را به طور مداوم انجام دهد و این موضوع مردم را آزار میدهد. فرقی نمیکند در مورد کدام نسخه از iOS، یا کدام نسل از آیفون صحبت کنید. تعداد داستانهایی که در مورد اشتباه فهمیدن دستور توسط سیری یا ناتوانی در انجام کارهایی که سایر دستیارهای مجازی میتوانند انجام دهند، بسیار زیاد است.
با این حال، تقریباً همه شرکتهای بزرگ در حال روی آوردن به هوش مصنوعی به جای نسل قبلی دستیارها هستند. این شامل جایگزینی دستیار گوگل با جمینای (Gemini) است، و به زودی اپل نیز سیری را با هوش اپل همراه با برخی ویژگیهای اضافی برای هوشمندتر کردن آن تقویت خواهد کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این تغییر، نظر مردم را بهبود میبخشد یا خیر!
منبع: Slashgear