دادگاه، بازاریابی "خنثی از نظر اقلیمی" برای اپل واچ سری ۱۰ را متوقف کرد!

دادگاه، بازاریابی “خنثی از نظر اقلیمی” برای اپل واچ سری ۱۰ را متوقف کرد!

اشتراک‌گذاری:

جدیدترین ساعت هوشمند اپل در آلمان با مشکلی جدی روبه‌رو شده است. دادگاهی در این کشور، ادعاهای شرکت مبنی بر اینکه اپل واچ سری ۱۰ “خنثی از نظر اقلیمی” است، را رد کرده است. این تصمیم، برندسازی سبز اپل را زیر سؤال می‌برد و پرسش‌هایی را در مورد استفاده گسترده از “کاهش کربن” (Carbon Offsets) در صنعت فناوری ایجاد می‌کند.

به گزارش رویترز، دادگاهی در فرانکفورت از ماه آینده، اپل را از تبلیغ اپل واچ سری ۱۰ به عنوان محصولی “خنثی از نظر کربن” در آلمان منع کرده است. اپل این ساعت ۴۰۰ دلاری را به عنوان پایدارترین محصول خود تبلیغ کرده و به استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید، بسته‌بندی بازیافتی یا از منابع پایدار، و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل استفاده از حمل‌ونقل زمینی و دریایی اشاره می‌کند.

بر اساس محاسبات اپل، این دستگاه در طول عمر خود ۸.۳ کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که این شرکت مدعی است با استفاده از گواهی‌های کربنی مرتبط با مزارع اکالیپتوس در پاراگوئه، آن را جبران خواهد کرد.

اما گروه‌های محیط زیستی این رویکرد را به چالش کشیدند و گفتند که این مزارع تک‌کشت‌هایی هستند که نیاز آبی بالایی دارند و تنها تا سال ۲۰۲۹ اجاره شده‌اند، که این موضوع شک و تردیدهایی را در مورد توانایی بلندمدت آن‌ها در جذب کربن ایجاد می‌کند. دادگاه با این دیدگاه موافقت کرد و این عمل را گمراه‌کننده و اساساً “ریاکاری زیست‌محیطی” (Greenwashing) خواند.

اپل در پاسخ اعلام کرد که این تصمیم “تا حد زیادی” رویکردش به خنثی بودن کربن را تأیید می‌کند، هرچند مشخص نکرده است که آیا قصد تجدیدنظرخواهی دارد یا خیر.

برای اپل، این حکم می‌تواند یک عقب‌نشینی در تعهد گسترده‌تر این شرکت برای رسیدن به خنثی بودن کامل کربن تا سال ۲۰۳۰ باشد. این پرونده نشان‌دهنده افزایش بدبینی نسبت به ادعاهای پایداری مبتنی بر کاهش کربن است که بسیاری معتقدند مزایای زیست‌محیطی پایداری به همراه ندارند. در آلمان، اپل اکنون باید بازاریابی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که به جای تکیه سنگین بر کاهش کربن، بر تلاش‌های ملموس مانند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد بازیافتی تأکید کند.

اپل واچ سری ۱۰ خود همچنان جذابیت‌های زیادی دارد، از جمله بدنه تیتانیومی، نمایشگر با مساحت ۱۲۲۰ میلی‌متر مربع و ردیابی سلامت با دقت چشمگیر. اما در یکی از بزرگترین بازارهای اروپایی اپل، این فقط سخت‌افزار نیست که زیر ذره‌بین قرار گرفته، بلکه وعده‌های زیست‌محیطی این شرکت نیز مورد توجه است.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *