Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ابرکامپیوتر جدید Deep South بیش از 2000 برابر از مغز انسان پیشی می‌گیرد!

ابرکامپیوتر جدید Deep South بیش از 2000 برابر از مغز انسان پیشی می‌گیرد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با وجود پیشرفت مداوم فناوری، مغز انسان از نظر قدرت پردازش همچنان پیشتاز است. این ساختار بیولوژیکی شگفت‌انگیز، عملکرد متفاوتی دارد و از سرعت انجام بیش از ۱۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه بهره می‌برد. محققان برای پیشی گرفتن از این سطح عملکرد، محاسبات نورومورفیک را با الهام از ساختار مغز بررسی کرده‌اند.

ابرکامپیوتر Deep South که به‌رهبری مرکز بین‌المللی سیستم‌های عصبی استرالیا توسعه یافته است، در ماه جاری میلادی (آوریل ۲۰۲۴) رونمایی خواهد شد. این دستگاه انقلابی، دارای سرعت پردازش ۲۲۸ تریلیون عملیات در ثانیه است که بیش از ۲٬۰۰۰ برابر از مغز انسان پیشی می‌گیرد.

اگرچه در حال حاضر اطلاعات کمی درباره‌ی این ابرکامپیوتر در دسترس قرار دارد، کارشناسان بر این باورند که Deep South از کل بدن انسان تقلید می‌کند، نه فقط مغز! برخلاف سایر لوازم الکترونیکی مشابه، این ابرکامپیوتر فرآیند ذخیره‌سازی داده‌ها و انجام عملیات را با یکدیگر ادغام کرده و کارایی مغز را منعکس می‌کند. درخشان‌ترین ویژگی مغز انسان در میلیاردها سلول عصبی به‌هم‌پیوسته‌ی آن نهفته است که با حداقل مصرف انرژی کار می‌کنند و تریلیون‌ها تعامل را ممکن می‌سازند. علی‌رغم دستاورد چشمگیر Deep South، این ابرکامپیوتر به فضا و انرژی بیشتری نیاز دارد.

با این حال، زیربنای این فناوری نویدبخش است. عمر باتری یک هفته‌ای گوشی‌ها یا تراشه‌های قدرتمند دستگاه‌های کوچک را در نظر بگیرید، این ابرکامپیوتر نیز پتانسیل بالایی دارد. فراتر از قدرت آن، بهبود پردازش داده‌ها هم می‌تواند زمینه‌های مختلفی را متحول کند، از پشتیبانی از دستگاه‌های مراقبت ویژه‌ی بیمارستانی گرفته تا مدل‌های سفارشی‌شده‌ی هوش مصنوعی، همه‌وهمه از چنین فناوری خاصی بهره خواهند برد.

همچنین مطالعه کنید
ممکن است شرکت‌های تولیدکننده گوشی مجبور شوند دوباره به باتری‌های قابل‌تعویض توسط کاربر روی بیاورند!

شگفتی واقعی ابرکامپیوتر Deep South در مزایای غیرمنتظره‌ی آن به چشم می‌آید و مطالعه‌ی مغز برای ساخت کامپیوترهای هوشمندتر به درک عمیق‌تری از خود مغز انسان منجر شده است. اکنون محققان می‌توانند بیماری‌های مغز را تجزیه و تحلیل کنند و به مشاهده‌ی نحوه‌ی واکنش مغز به دارو و پیری بپردازند.

ابرکامپیوتر Deep South به ما این امکان را می‌دهد تا مغز را مانند یک کامپیوتر مطالعه کنیم و ارتباطات بین سلول‌های عصبی را تحلیل کرده و علت اصلی مشکلات عصبی را مشخص نماییم. این فناوری حتی می‌تواند در تجسم فرآیند یادگیری با مشاهده‌ی نحوه‌ی تقسیم وظایف یک مدل ابرکامپیوتر مؤثر ظاهر شود. اگرچه کشف تمامی اسرار مغز ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما نمی‌توان پتانسیل Deep South را انکار کرد. موفقیت چنین پروژه‌ای این ظرفیت را دارد که راه را برای ساخت یک مغز دیجیتال هموار کند و درهایی را برای غلبه بر بیماری‌های غیرقابل درمان بگشاید.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>