Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

فراتر از بلوتوث و وای‌فای؛ تراشه Wi-R ایگزانا چگونه آینده فناوری‌های پوشیدنی را تغییر می‌دهد؟

فراتر از بلوتوث و وایفای؛ فناوری Wi-R ایگزانا چگونه آینده فناوری‌های پوشیدنی را تغییر می‌دهد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کمپانی ایگزانا (Ixana) پس از شگفت‌زده کردن جهانیان با معرفی “فناوری ارتباط بی‌سیم Wi-R” در نمایشگاه CES 2023، حالا در سال جدید با دستی پر و با ارائه قوانین تازه‌ای برای گزینه اتصال منحصر به فرد خود به نمایشگاه CES 2024 بازگشته و مورد تجلیل قرار گرفته است.

Wi-R ایگزانا یک تراشه ارتباطی انقلابی است که با عملکرد خیره‌کننده خود، تغییر فناوری‌های به‌کارگرفته‌شده در گجت‌های پوشیدنی را نوید می‌دهد. تراشه Wi-R به عنوان یک سخت‌افزار برگزیده در میان سایر سخت‌افزار و قطعات کامپیوتری محسوب می‌شود.

این تراشه قادر است در مقایسه با سایر فناوری‌های بی‌سیم تابشی رایج (مانند فناوری‌های زیر)، مصرف انرژی شبکه تن‌پوش (BAN/شبکه‌ای متشکل از چندین دستگاه محاسباتی که روی بدن یک فرد پوشانده، چسبانده یا در برخی مواقع کاشته می‌شوند) را تا “100 برابر” کاهش دهد.

  • شبکه‌های وای‌فای
  • شبکه سلولی (Cellular)
  • شبکه‌های مبتنی بر بلوتوث کم‌مصرف (BLE/نوعی فناوری مبتنی بر بلوتوث)
  • شبکه‌های مبتنی بر پروتکل زیگ‌بی (Zigbee/شبکه هوشمند کم مصرف مبتنی بر استاندارد IEEE802 در شعاع 10 تا 100 متری)
  • شبکه‌های مبتنی بر پروتکل زی‌ویو (z-wave)

تراشه YR21 Wi-R با سرعت 4 مگابیت در ثانیه، درب پتانسیل‌های جدیدی را به روی حوزه‌هایی نظیر “نظارت مداوم بر سلامت بدن”، “ارائه تجربه‌های جدید در واقعیت توسعه‌یافته (XR)” و “بهبود تعاملات بصری انسان با کامپیوترها” باز می‌کند.

اجراء آسان الگوریتم‌های پیچیده با استفاده از فناری Wi-R

به گفته مدیرعامل ایگزانا این تراشه از طریق اجراء محاسبات توزیع‌شده، به الگوریتم‌های پیچیده اجازه می‌دهد بر روی دستگاه‌های مجهز به باتری به راحتی اجرا شوند و عصری جدید از محاسبات آسان و کارامد را رقم بزنند.

به گفته نماینده غرفه ایگزانا در نمایشگاه CES 2024، فناوری Wi-R دو مزیت قابل توجه را نسبت به فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم سنتی (مبتنی بر امواج رادیویی) ارائه می‌دهد. از آنجایی که این فناوری با اتصال مستقیم سیگنال به بدن، به صورت مستقیم با بدن انسان ارتباط برقرار می‌کند، قادر است 2 شاخصه حائز اهمیت “امنیت” و “بهره‌وری انرژی” را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد. نماینده ایگزانا در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید:

فناوری Wi-R به دلیل ارتباط مستقیم با بدن انسان یک شبکه بسیار خصوصی را تشکیل می‌دهد، به این صورت که هر دستگاهی که در محدود درون “حباب بدن” قرار می‌گیرد قادر است با سایر دستگاه‌های درون شبکه به صورت یکپارچه ارتباط برقرار کنند اما دستگاه‌های خارج از حباب (شبکه) حتی توانایی شناسایی و خوانش سیگنال را نیز نخواهند داشت. از این رو، Wi-R قادر است یک کانال و مسیر ارتباطی بسیار امن را به منظور برقرارسازی ارتباطات میان دستگاه‌های داخلی شبکه خود ایجاد کند.

به ادعای کمپانی ایگزانا، این فناوری، نسبت به فناوری وای‌فای، بهره‌وری انرژی را تا 100 برابر افزایش می‌دهد که این مزیت بزرگ، عمر باتری بیشتر را برای گجت‌های پوشیدنی وعده می‌دهد. علاوه بر این، این پیشرفت چشمگیر، پیامدهای گسترده‌ای را برای “اینترنت اشیا (IoT)” و “اتصالات میان دستگاهی” را نیز به همراه خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید
تسلا از موتور چهار چرخ برقی مخصوص کودکان به‌ نام Cyberquad ATV رونمایی کرد

نماینده کمپانی ایگزانا در ادامه افزود:

فناوری Wi-R با در نظر گرفتن استاندارد‌های ایمنی طراحی شده است و سیگنالی که از طریق Wi-R به بدن انسان متصل می‌شود، در مقایسه با سایر سیگنال‌های مبتنی بر امواج رادیویی، شدت بسیار کمتری دارد و استفاده از آن کاملاً ایمن است.

یکی از مزایای دیگر فناوری Wi-R، توانایی آن در انجام و مدیریت محاسبات توزیع شده بر روی دستگاه‌های موجود در شبکه است، به این صورت که این فناوری به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به صورت موثر با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. این قابلیت بستری مناسبی را برای کاربردهای نوآورانه‌ای همچون “پخش زنده ویدیو از طریق عینک‌های واقعیت مجازی/واقعیت افزوده” فراهم می‌کند.

با این حال پیشرفت‌های کمپانی ایگزانا تنها به توسعه تراشه Wi-R فعلی محدود نمی‌شود. در حال حاضر این کمپانی بر روی نسخه 20 مگابیت بر ثانیه‌ای این تراشه به منظور ارائه عملکرد در حوزه‌هایی که به توان عملیاتی بالاتری نیاز دارند، کار می‌کند. کمپانی ایگزانا بر این باور است که فناوری Wi-R به واسطه کارایی و امنیت فوق‌العاده خود، مرزهای فناوری‌های فعلی را جا‌به‌جا خواهد کرد و انقلاب بی‌نظیری را در حوزه فناوری‌های گجت‌های پوشیدنی رقم خواهد زد.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>