Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چند نفر در جهان گوشی هوشمند دارند؟

چند نفر در جهان گوشی هوشمند دارند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سامانه‌ی جهانی ارتباطات سیار (GSM) به‌تازگی گزارش مرتبط با اتصال اینترنت موبایل خود برای سال ۲۰۲۳ میلادی را منتشر و اعلام کرد که ۵۵ درصد جمعیت جهان، که حدود ۴.۳ میلیارد نفر را شامل می‌شود، هم‌اکنون گوشی هوشمند دارند.

طبق اطلاعات سامانه‌ی جهانی ارتباطات سیار، کاربرانی که با گوشی‌های خود به اینترنت وصل می‌شوند حدود ۴.۶ میلیارد نفر هستند و ۴ میلیارد از این افراد با گوشی هوشمند خود به سرویس‌های آنلاین دسترسی دارند.

۴.۳ میلیارد نفر در جهان صاحب گوشی هوشمند هستند

گزارش جدید GSMA از شکاف بین مناطق مختلف و توانایی دسترسی آن‌ها به اینترنت موبایل پرده برداشت. طبق این گزارش، ۶۹ درصد صاحبان گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی، شرق آسیا و اقیانوسیه از دستگاه‌های مجهز به 4G استفاده می‌کنند. این در حالی است که اغلب کاربران جنوب صحرای آفریقا هم‌چنان با 3G به اینترنت وصل می‌شوند، موردی که به وضعیت خاورمیانه و شمال آفریقا شباهت دارد و در این مناطق نیز تقریباً یک سوم کاربران موبایل هم‌چنان تنها از اینترنت 3G بهره می‌برند.

رشد استفاده از اینترنت موبایل آن‌قدرها غافل‌گیرکننده نیست اما هنوز حدود ۳.۴ میلیارد نفر در دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. طبق گزارشات سامانه‌ی جهانی ارتباطات سیار، درصد جهانی افرادی که در مناطق دارای پهنای باند و اینترنت سیار هستند اما به هر دلیلی از آن استفاده نمی‌کنند، ۳۸ درصد تخمین خورده است. این شکاف بین افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند و آن‌هایی که با وجود زندگی در مناطق دارای اینترنت، از آن بهره نمی‌گیرند، در جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی بیش از هرجای دیگر قابل مشاهده است و در این مناطق به ترتیب ۵۹ و ۵۲ درصد جمعیت هنوز آنلاین و متصل به اینترنت نیستند.

همچنین مطالعه کنید
مشخصات گوشی گلکسی A55 سامسونگ به بیرون درز کرد

برداشت جالب توجه‌ی دیگری که از گزارشات سامانه‌ی جهانی ارتباطات سیار می‌توان داشت مرتبط به این موضوع است که ۶۰۰ میلیون نفر، که ۸ درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود، هنوز با گوشی‌های خاص و با قابلیت‌های محدود به اینترنت متصل‌اند. از موانع دیگری که از رشد بیش‌تر کاربران اینترنتی گوشی‌ها جلوگیری می‌کند باید به مواردی نظیر مهارت‌های مرتبط به فضای مجازی و دنیای دیجیتال، سطح سواد، نگرانی‌های امنیتی و در دسترس نبودن محتوای مرتبط اشاره کرد. تمامی این موارد باعث شده است که این کاربران گوشی‌های هوشمند از نهایت توان دستگاه‌های خود برای دسترسی به اینترنت استفاده نکنند.

طبق گفته‌های متس گرانرید، مدیر اتحادیه‌ی GSM، عدم اتصال میلیاردها نفر در سراسر جهان به اینترنت موجب شده است که بسیاری از این افراد به خدمات ضروری دسترسی نداشته باشند و فرصت‌های درآمدزایی متعددی را از دست دهند. گفتنی است که این محدودیت‌های دسترسی به اینترنت، گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند افراد فقیر، کم سواد، مردم روستایی و زنان را هدف قرار داده است و بیش‌ترین تاثیر این اتفاق را می‌توان بر این گروه‌ها مشاهده کرد.

چنین گروه‌هایی در جامعه بیش‌تر با بحران هزینه‌های زندگی و موقعیت‌های اضطراری مرتبط با آب و هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو، مدیر اجرایی اتحادیه‌ی GSM برای شتاب بخشیدن به فراگیری ارتباط دیجیتال و تخریب موانعی که در این مسیر قرار گرفته‌اند فراخوان داده تا از گسترش بیش‌تر شکاف دیجیتالی جلوگیری شود.

منبع: GSMArena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>