Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

یک اپلیکیشن موبایل بدون هیچ سخت افزاری می‌تواند میزان دمای بدن را اندازه بگیرد

یک اپلیکیشن موبایل بدون هیچ سخت افزاری می‌تواند میزان دمای بدن را اندازه بگیرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از زمان شروع کرونا، مردم برای بررسی تب حساس‌تر شده‌اند. اکنون محققانی از دانشگاه واشنگتن، اپلیکیشنی را توسعه داده‌اند که می‌تواند یک موبایل معمولی را به یک تب سنج دقیق تبدیل نماید.

به طور کلی به دمای 38 درجه و بالاتر بدن تب گفته می‌شود و می‌تواند نشانه عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی باشد. برای بررسی تب، شما به یک تب سنج نیاز دارید که ممکن است به راحتی در دسترس نباشد.

دماسنج‌های جیوه‌ای قدیمی تقریبا منقرض شده‌اند و نسخه‌های دیجیتالی نیز قیمت نسبتا بالایی دارند اما اپلیکیشن FeverPhone بدون هیچ سخت افزار اضافی می‌تواند موبایل شما را به یک تب سنج تبدیل کند.

این محققان از ترمیستور (مقاومت حساس به گرما) موجود در گوشی‌های هوشمند که معمولا برای اطمینان از بی‌نقص کار کردن اجزای گوشی مخصوصاً باتری بکار می‌رود، استفاده کرده‌اند. این ترمیستورها همان ترمیستورهایی هستند که در تب سنج های پزشکی بکار می‌روند و می‌توانند با تماس با بدن، تغییرات دما را اندازه گیری نمایند.

آن‌ها متوجه شدند که این سنسورها می‌توانند انتقال حرارت بین یک فرد و موبایلش را ردیابی کنند. با استفاده از صفحه نمایش لمسی تلفن برای تماس با پوست و ترمیستورها، برای اندازی گیری دمای هوا و محاسبه میزان افزایش گرما پس از تماس با پوست، محققان آزمایشات خود را آغاز کردند.

آن‌ها ابتدا یک پیشانی گرم را با استفاده از یک کیسه پلاستیکی پر از آب گرم شبیه سازی کردند و صفحه گوشی را روی آن فشار دادند. آن‌ها از سه گوشی هوشمند گوگل پیکسل 6، گوگل پیکسل 3 و هوآوی P20 برای انجام آزمایش‌ها استفاده کردند. داده‌هایی که آن‌ها جمع آوری کردند برای آموزش یک مدل یادگیری ماشین برای تخمین دمای بدن با استفاده از ردیابی سرعت گرم شدن موبایل و استفاده از داده‌های صفحه لمسی برای محاسبه میزان گرمایی که از تماس فردی به آن وارد می‌شود، بکار گرفته شد. پس از جمع آوری داده‌های کافی، محققان می‌توانند این مدل را برای در نظر گرفتن لوازم جانبی گوشی مانند محافظ صفحه نمایش و قاب‌ها، کالیبره کنند.

همچنین مطالعه کنید
طراحی گوشی موتورولا موتو جی 13 مشخص شد

پس از انجام آزمایشات اولیه، محققان اپلیکیشن را بر روی انسان‌ها آزمایش کردند. آن‌ها 37 شرکت کننده را انتخاب کردند که 16 نفر از آن‌ها حداقل تب خفیف داشتند. پیش از آزمایش با FeverPhone، شرکت کنندگان دمای بدن خود را با تب سنج‌های دهانی اندازه گرفتند.

تب سنج

شرکت کنندگان برای 90 ثانیه صفحه گوشی را بر روی پیشانی خود قرار دادند. محققان متوجه شده بودند که 90 ثانیه زمان ایده آل برای سنجش میزان انتقال گرمای بدن به گوشی است. محققان بین قسمت‌های مختلف بدن مثل دست‌ها، گوش‌ها و زیر بغل، به این دلیل پیشانی را انتخاب کردند که در برابر دمای محیط، دمایش به نسبت کمتر تغییر می‌کند و به اندازه‌ای بزرگ است که بتوان صفحه نمایش را بر روی آن قرار داد.

آن‌ها دریافتند که FeverPhone می‌تواند دمای بدن را با متوسط خطای 0.23 درجه تشخیص دهد که این خطا از نظر پزشکی کاملا قابل قبول است.

محققان تنظیم دقیق این برنامه را برای بکارگیری در طیف وسیعی از گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند ادامه خواهند داد.

جوزف بردا (Joseph Breda)، نویسنده اصلی این تحقیقات می‌گوید:

ما با گوشی‌های هوشمند شروع کردیم زیرا آن‌ها همه جا هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها اطلاعات دریافت کرد. در حال حاضر تلاش می‌کنم تا ببینم می‌توانیم نتیجه‌ای مشابه را با ساعت‌های هوشمند بگیریم یا خیر. مزیت اسمارت واچ‌ها این است که به دلیل اندازه کوچکشان، دمای آن‌ها سریع‌تر تغییر می‌کند. تصور کنید که یک کاربر بتواند ساعت Fitbit را بر روی پیشانی خود بگذارد و پس از ده ثانیه ببیند تب دارد یا نه.

اپلیکیشن FeverPhone هنوز برای دانلود در دسترس قرار نگرفته است.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>