Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

از موتور فوتونیک (Photonic Engine) گوشی‌های سری آیفون 14 چه می‌دانید؟

از موتور فوتونیک گوشی‌های سری آیفون 14 چه می‌دانید؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اپل با سری آیفون 14 یک ویژگی جدید عکاسی به نام موتور فوتونیک (Photonic Engine) را معرفی کرد. در اینجا نحوه کار این موتور و تاثیر آن بر روی تجربه کاربری سری جدید آیفون‌ها را توضیح خواهیم داد. با اروتک همراه باشید.

عکاسی محاسباتی (Computational Photography):

اگر به عکاسی با گوشی هوشمند علاقه‌مند هستید، احتمالاً تاکنون اصطلاح عکاسی محاسباتی (Computational Photography) به گوشتان خورده است. این اصطلاح اساساً بیانگر استفاده از الگوریتم‌ها و نرم‌افزارها برای کمک به ثبت عکس‌های بهتر از طریق دوربین‌های کوچک گوشی‌های هوشمند است. به این ترتیب آیفون شما می‌تواند بدون اینکه به اندازه یک دوربین DSLR یا بدون آینه، بزرگ و قوی باشد، عکس‌های خارق‌العاده‌ای بگیرد.

موتور فوتونیک اپل یک تکنیک عکاسی محاسباتی است که در پشت‌صحنه، تصویر ثبت‌شده توسط گوشی‌های آیفون را پردازش و اصلاح می‌کند تا کیفیت عکس‌های ثبت‌شده در شرایط نوری “متوسط ​​به کم” را بهبود بخشد. این قابلیت به آیفون کمک می‌کند وفاداری بهتر به رنگ‌های واقعی، جزئیات بیشتر و روشنایی بالاتر را در عکس‌ها ارائه دهد.

از موتور فوتونیک (Photonic Engine) گوشی‌های سری آیفون 14 چه می‌دانید؟

طبق گفته اپل، می‌توانید انتظار داشته باشید که در عکس‌های ثبت‌شده از دوربین‌های مختلف آیفون، عملکردی دو برابر بیشتر را در “نور متوسط ​​تا کم” مشاهده کنید. با این حال، تاثیر این قابلیت، بسته به دوربین‌های خاص متفاوت است. به عنوان مثال، اپل می‌گوید دوربین فوق‌عریض آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس تا 3 برابر بهبود خواهد یافت. در مقابل، تصاویر در دوربین فوق عریض آیفون 14 یا 14 پلاس، تنها 2 برابر بهتر می‌شوند.

موتور فوتونیک چگونه کار می‌کند؟

اپل می‌گوید موتور فوتونیک کیفیت عکس‌های گرفته‌شده از همه دوربین‌های آیفون را با استفاده از فناوری Deep Fusion، در مراحل اولیه و قبل از فشرده‌سازی تصاویر در فرآیند تصویربرداری (برخلاف آیفون‌های نسل قبلی)، به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. Deep Fusion نیز یک تکنیک عکاسی محاسباتی است که اپل در iOS 13.2 برای سری آیفون 11 معرفی کرد. از آن زمان این ویژگی در تمام آیفون‌های جدیدتر (به جز نسل دوم آیفون SE) ظاهر شده است.

Deep Fusion از 9 عکس گرفته‌شده با سطوح مختلف نوردهی استفاده کرده و آنها را برای تولید بهترین عکس ممکن، ترکیب می‌کند. در طول پردازش، این فناوری به‌صورت پیکسل به پیکسل برای همه میلیون‌ها پیکسل اعمال می‌شود تا بهترین عناصر از هر یک از 9 عکس را برای استفاده در عکس نهایی انتخاب کند. این فرآیند به آیفون کمک می‌کند نویز را کاهش داده و جزئیات را بهبود بخشد.

همچنین مطالعه کنید
انتشار به‌روزرسانی گوشی نوکیا 3.4 به سیستم عامل اندروید 11

از موتور فوتونیک (Photonic Engine) گوشی‌های سری آیفون 14 چه می‌دانید؟

اکنون با فعال کردن Deep Fusion در مراحل اولیه ثبت تصویر، اپل ادعا می‌کند که می‌تواند بافت‌های ظریف را حفظ کرده، رنگ بهتری ارائه دهد و جزئیات بیشتری را حفظ کند. بنابراین شما اساساً همه چیزهایی را که Deep Fusion در آیفون‌های نسل قبلی و موارد دیگر فعال کرده بود، دریافت می‌کنید.

کدام آیفون‌ها دارای موتور فوتونیک هستند؟

موتور فوتونیک فقط در سری آیفون 14 موجود است که شامل آیفون 14، آیفون 14 پلاس، آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس می‌شود. احتمالاً در مدل‌های آینده آیفون، این قابلیت به شکل فعلی یا ارتقایافته در دسترس خواهد بود، اما متأسفانه با آیفون‌های قدیمی‌تر سازگار نیست. دلیل این امر احتمالاً تغییر سخت‌افزار دوربین سری آیفون 14 نسبت به سری آیفون 13 است.

نحوه استفاده از موتور فوتونیک:

برخلاف حالت شب و ویژگی‌های مشابهی که می‌توانید با یک جابجایی در آیفون خود فعال یا غیرفعال کنید، موتور فوتونیک در پس‌زمینه کار می‌کند و زمانی که آیفون فکر می‌کند نیاز باشد، به‌طور خودکار از آن استفاده می‌شود. این بدان معناست که نمی‌توانید این قابلیت را به‌صورت دستی در گوشی خود فعال یا غیرفعال کنید. اما اگر در محیطی با نور نه چندان روشن، عکس می‌گیرید که برای حالت شب به اندازه کافی تاریک نیست، موتور فوتونیک به احتمال زیاد برای بهبود عکس شما وارد عمل می‌شود.

آیا هنوز هم نیاز است از حالت شب و HDR هوشمند استفاده کنیم؟

موتور فوتونیک قرار نیست جایگزین حالت شب یا HDR هوشمند در آیفون شود. بنابراین همچنان می‌توانید این دو ویژگی عکاسی محاسباتی را به‌صورت دستی فعال کنید یا به آیفون اجازه دهید هنگامی که یک محیط کم‌نور یا روشن را تشخیص می‌دهد، به‌طور خودکار آنها را فعال کند. آیفون شما به‌طور خودکار روشنایی یک محیط را قضاوت می‌کند و سپس از موتور فوتونیک، حالت شب یا HDR هوشمند استفاده می‌کند.

بهبود عکاسی در نور کم؟

ثبت عکس‌های عالی در شرایط نوری کم، بسیار چالش‌برانگیز است، به‌خصوص برای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند. بنابراین دیدن نوآوری مداوم اپل برای بهبود عکس‌های ثبت‌شده از آیفون، به‌خصوص در شرایط نوری نه چندان ایده‌آل، بسیار امیدوارکننده است.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>