جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چرا کاربران آیفون، گوشی های خود را بیشتر از کاربران اندروید نگه می‌دارند؟

چرا کاربران آیفون، گوشی های خود را بیشتر از کاربران اندرویدی نگه می‌دارند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کاربران گوشی‌های هوشمند در انتخاب سیستم‌عامل مورد استفاده‌ی دستگاه‌های خود به دو بخش تقسیم شده‌اند؛ در یک‌طرف شاهد کاربران اندرویدی هستیم و در طرف دیگر، کاربران iOS و آیفون‌هایشان مشاهده می‌شوند. با این حال، آمارهایی که به تقسیم برابر این دو سیستم‌عامل میان کاربران اشاره دارند، به تعداد استفاده مرتبط هستند و نه میزان فروش. چرا که طبق گزارش جدید موسسه CIRP، هرساله گوشی‌های اندرویدی فروش بسیار بهتری را نسبت به گوشی‌های کمپانی اپل تجربه می‌کنند.

مبنای این گزارش، ایالات متحده‌ی آمریکا بوده است و اگر در این کشور تعداد کاربران اندروید و iOS دقیقاً به دو بخش مساوی تقسیم شده باشد اما گوشی‌های اندرویدی بیشتری نسبت به آیفون فروش برود، باید به این نتیجه‌گیری رسید که کاربران اندرویدی گوشی‌های خود را به‌مراتب بیشتر از کاربران iOS تعویض می‌کنند. گزارش جدید موسسه‌ی «CIRP» نیز به تایید همین نتیجه‌گیری پرداخته است. در ادامه با اِروتِک همراه باشید تا توضیحات بیشتری درباره‌ی دلیل این تفاوت قابل لمس ارائه دهیم.

چرا کاربران آیفون، گوشی های خود را بیشتر از کاربران اندروید نگه می‌دارند؟
آبی = کمتر از ۱ سال، نارنجی = بین ۱ تا ۲ سال، خاکستری = بین ۲ تا ۳ سال و زرد = بیش از ۳ سال

تفاوت میزان ارتقا و تعویض گوشی میان کاربران اندروید و آیفون

جدول بالا در نگاه اول کمی گیچ‌کننده به‌نظر می‌رسد پس بیایید قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنیم. بخش آبی‌رنگ اول نشان می‌دهد که ۱۰ درصد صاحبان آیفون، گوشی‌های خود را تنها برای یک‌سال یا حتی کمتر از آن نگه‌داشته‌اند تا به گوشی دیگری کوچ کنند. چنین آماری به این معنا است که حدود ۹۰ درصد کاربران آیفون، از گوشی‌هایشان برای بیش از یک‌سال نگهداری می‌کنند. در طرف مقابل اما ۲۳ درصد کاربران اندرویدی، گوشی‌های خود را کمتر از یک‌سال نگه می‌دارند. حتی اگر در محدوده‌ی یک الی دو سال هم به مقایسه‌ی این دو گروه بپردازیم، مشخص است که کاربران اندرویدی گوشی‌های هوشمند خود را بسیار سریع‌تر از کاربران iOS تعویض می‌کنند.

طبیعتاً با مشاهده‌ی چنین آماری، سوال‌های گوناگونی مطرح می‌شوند اما اصلی‌ترین سوال به چرایی این موضوع اختصاص دارد. چرا تعویض گوشی هوشمند میان کاربران اندرویدی بسیار شایع‌تر از کاربران آیفون است؟

توضیح آسانی که در گذشته برای این سوال مطرح می‌شد، به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مربوط بود. گوشی‌های کمپانی اپل گاهی اوقات تا بیش از 5 سال بعد از عرضه‌ی رسمی خود هم‌چنان به جدیدترین نسخه‌های سیستم‌عامل iOS به‌روزرسانی می‌شوند. در سوی دیگر اما گوشی‌های اندرویدی اگر تا ۲ سال بعد از عرضه توسط کمپانی تولیدکننده پشتیبانی می‌شدند هم خوش‌شانس به حساب می‌آمدند!

این موضوع اما دیگر صادق نیست. کمپانی سامسونگ، بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشی‌های هوشمند دنیا، از تمامی گوشی‌های خود تا ۴ سال پشتیبانی خواهد کرد. موضوعی که سایر تولیدکنندگان و فروشندگان گوشی‌های هوشمند بازار را به ارائه‌ی خدمات مشابه سوق داده است. به‌طور مثال، کمپانی گوگل به‌تازگی از برنامه‌ی ۷ ساله‌‌اش برای ارائه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری به سری پیکسل ۸ پرده برداشت.

فرضیه‌هایی برای توضیح دلیل این اتفاق

اولین فرضیه‌ی مطرح‌شده توسط موسسه‌ی «CIRP» به ارزان‌تر بودن گوشی‌های اندرویدی اشاره می‌کند. از آن‌جایی که قیمت گوشی‌های اندرویدی به‌طور میانگین پایین‌تر از آیفون‌ها است، اغلب کاربران اندرویدی بیشتر به تعویض گوشی خود ترغیب می‌شوند. علی‌رغم جالب توجه بودن این فرضیه، تنها با نگاهی اجمالی به لیست پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در کشور آمریکا می‌توان دید که بعضی از محبوب‌ترین گوشی‌های اندرویدی، قیمتی مشابه گوشی‌های کمپانی اپل دارند. این در حالی است که گوشی‌های تاشو هرساله محبوبیت بیشتری میان کاربران اندروید به‌دست می‌آورند و قیمت‌های بسیار بالاتری نسبت به آیفون‌ها دارند. بنابراین، اختلاف قیمتی گوشی‌های اندرویدی با آیفون‌ها نمی‌تواند دلیل اصلی این تفاوت آشکار باشد.

چرا کاربران آیفون، گوشی های خود را بیشتر از کاربران اندرویدی نگه می‌دارند؟

فرضه‌ی دیگر، دوام بهتر آیفون‌ها در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی را دلیل اصلی این اتفاق می‌داند. موردی که از همان ابتدا با توجه‌ای گذرا به جنس بدنه‌ی گوشی‌های امروزی زیر سوال می‌رود. چرا که اساساً در ساخت بدنه‌های گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها از منابع یکسانی استفاده می‌شود. در حقیقت، اگر بخواهیم دستگاه‌های پایین‌رده‌ی اندرویدی که از پلاستیک ساخته شده‌اند را هم لحاظ کنیم، اغلب گوشی‌های اندرویدی نسبت به آیفون‌ها دوام بیشتری دارند و پرت شدنشان به زمین باعث ترک خوردن قاب پشتی آن‌ها نمی‌شود.

بهترین فرضیه‌ای که موسسه‌ی «CIRP» در این‌باره مطرح کرده است، به تنوع بسیار بیشتر گزینه‌هایی که در مقابل کاربران اندرویدی قرار گرفته اشاره دارد. به بیان دیگر، از آن‌جایی که هرساله تنها تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های جدید کمپانی اپل به شکل هم‌زمان عرضه می‌شوند، کاربران آیفون در طی سال تنها یک‌بار برای ارتقای گوشی هوشمندشان تشویق می‌گردند. در طرف مقابل، کاربران اندروید نه‌تنها سالانه شاهد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند مختلفی توسط برند موردعلاقه‌ی خود هستند، که گوشی‌های جدیدی توسط کمپانی‌های رقیب نیز به بازار عرضه می‌شوند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که وجود گزینه‌های رنگارنگ‌تر و وسوسه‌های بیشتر منجر به افزایش علاقه‌ی کاربران اندرویدی به تعویض و ارتقای گوشی‌های هوشمندشان شده است.

نظر شما درباره‌ی این تفاوت آماری فاحش میان گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها چیست؟ آیا با برخی از فرضیه‌های موسسه‌ی «CIRP» موافق هستید؟ نظرات خود را با اِروتِک به اشتراک بگذارید.

منبع: AndroidAuthority

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *