تقریباً جای هیچ شک و شبههای باقی نمانده است که هر دو نسخه از مکبوکهای جدید 14 و 16 اینچی سری پرو، لپتاپهایی قدرتمند به شمار میآیند. دو پردازنده M1 Pro و M1 Max که در پیکربندیهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفتهاند، جهشی محسوس نسبت به نسل پیشین خود، یعنی تراشه M1 را نشان میدهند. طبق تجربه کاربری با هر دو دستگاه، این نتیجه حاصل شد که اپل به وفاداران قدیمی خود، مکبوکی را ارائه داده که از مدتها قبل آرزوی آن را داشتهاند.
در شرایطی که هر دو سری مکبوک پرو، بازدهی بسیار فراتری از نسخههای قبلی را از خود نشان دادهاند، اما وقتی پای عملکرد آنها در گیمینگ به میان میآید، از آنچه که انتظار داشتیم ضعیفتر عمل میکنند. طبق آزمایشی که بر روی هر دو مدل 14 و 16 اینچی انجام شد، اعداد حاصل شده در نرخ فریم، کمتر از حد انتظار ظاهر شدهاند. با توجه به اینکه حداقل روی کاغذ، دو تراشه M1 Pro و M1 Max باید عملکردی بهتر از حد متوسط را ارائه دهند، نتایح بهدستآمده به طرز ناامیدکنندهای عجیب است.
برخی از متخصصین اظهار داشتهاند که امکان اجرای نرمافزار شبیهسازی Parallels برای انجام بازیهای تحت ویندوز، روی لپتاپهای اپل فراهم شده است (همانطور که در مکبوک پرو 2021 مجهز به تراشه M1 قابل استفاده است). این مطلب اشتیاق ما را دوچندان کرد تا برخی از بازیهای AAA را بر روی نسخه 16 اینچی مکبوک پرو که مجهز به تراشه M1 Max است، از طریق Parallels اجرا کنیم.
هدف از این آزمایش، قرار دادن بازیها در مجموعهای از تستهای استاندارد در زمینه عملکرد و سپس سنجش نتایج بهدستآمده است.
قبل از هرکاری، بهتر است Parallels را بیشتر بشناسیم و با کارکرد آن آشنا شویم. نرمافزار Parallels Desktop for mac (طبق عنوان رسمی) این امکان را فراهم میکند تا سختافزار، فرآیند مجازیسازی برای کامپیوترهای مک را از طریق پردازندههای اینتل و M1 انجام دهد. این برنامه حتی از قابلیت شبیهسازی معماری X86-64، برای تراشه مک نیز برخوردار است. Parallels این امکان را مهیا میکند تا کاربران برنامههایی از ویندوز که نسخه مخصوص مک از آن وجود ندارد را اجرا کنند. این برنامه همچنین برای انتقال داده از کامپیوتر به مک نیز کاربرد دارد. Parallels با بیش از 7 میلیون کاربر، یکی از محبوبترین برنامهها محسوب میشود.
متاسفانه استفاده از Parallels بر روی مکبوک 16 اینچی با تراشه M1 Max، تجربهای روان و مورد انتظار از گیمینگ را ارائه نکرد. در حقیقت هیچیک از آزمایشهای 3DMark از طریق نصب نرمافزاری اجرا نشد. بدتر آنکه نیمی از بازیهای امتحانشده حتی برای اجرا نیز بالا نیامدند.
نتیجه:
بازی | لود شدن | اجرا شدن |
Assassin’s Creed Valhalla | لود نشد | — |
Borderlands 3 | لود شد | اجرا نشد |
DiRT 5 | لود نشد | — |
Far Cry New Dawn | لود شد | اجرا شد |
Far Cry 6 | لود نشد | — |
Grand Theft Auto V | لود شد | اجرا شد |
Metro Exodus | لود شد | اجرا شد |
Red Dead Redemption 2 | لود نشد | — |
Shadow of the Tomb Raider | لود شد | اجرا نشد |
عناوینی چون Far Cry 6 , DiRT 5, Assassin’s Creed Valhalla و Red Dead Redemption 2 برای اجرا بالا نیامدند، بازیهای Borderlands 3 و Shadow of the Tomb Raider بالا آمدند اما اجرا نشدند. در این میان عناوین Far Cry New Dawn، Metro Exodus و Grand Theft Auto V قادر به لود، اجرا و بازی در سطح قابل قبولی بودند. اگرچه، نرمافزار 3DMark نتایج آزمایشها را به طور دقیق نشان نداد.
البته نمیتوان گفت که نتایج به دستآمده شوکهکننده هستند. چراکه برنامه Parallels صرفاً یک ماشین مجازی است، همچنین برنامهای اختصاصی و سفارشی نیست که به طور خاص برای اجرای بازیها طراحی شده باشد. با اینکه برخی از بازیها با این نرمافزار قابل اجرا بودند، در مجموع این روش، راهحل ایدهآلی برای گیمینگ محسوب نمیشود.
سایر نشریات و اهالی فن عقیده دارند که این مشکلات عدیده، حتی به وسیله M1 Max نیز قابل حل نیست (حداقل در حال حاضر). بر اساس تحقیق صورت گرفته، این مشکل، به مسئله سازگاری بین محصولات مایکروسافت و اپل مربوط میشود، گذشته از آن، یک دشواری همیشگی نیز در اجرای برنامهها در ماشینهای مجازی مانند Parallels وجود دارد.
پس از آنکه تقریباً یک روز کاری صرف آزمایش بازیها بر روی سیستم شد، این نتیجه به دست آمد که برخی بازیهای کامپیوتری AAA ممکن است بر روی نسخه 16 اینچی مجهز به M1 Max قابل اجرا باشند. اگرچه اینکه کدام بازی اجرا شود یا خیر، قابل پیشبینی نیست. برخی از عناوین قابل بازی کردن هستند و برخی دیگر حتی بالا نمیآیند. این عدم ثبات قطعاً مورد خوشایندی نیست و ثابت میکند که سختافزار اپل برای انجام بازیهای AAA تجربه مناسبی را رقم نمیزند. در کل این کار ارزش اتلاف وقت و سردردهای پیاپی در حین تلاش برای بازی از طریق Parallels را ندارد.
با توجه به قدرتی که پردازنده گرافیکی M1 Max تولید میکند، نتایج ناامیدکننده هستند. اما بیشتر از آنکه این مشکل معطوف به تراشه باشد، این توسعهدهنگان هستند که با عدم بهینهسازی بازیها برای سیستمعامل مک در این مسئله نقش دارند.
یکی از مشکلات اصلی بسیاری از بازیها این است که احتمالاً برای مطابقت سختافزاری با گرافیک پردازنده M1 Max طراحی نشدهاند، یا برعکس (در بازیهایی که اجرا میشوند) عاملی وجود دارد که باعث اجرای آنها میشود. برای پاسخ به این مسئله، نیاز است تا با نگاهی عمیقتر به معماری گرافیکی تراشه M1، دلایل آن را بیابیم.
در مجموع تراشه M1 Max یک قدم بزرگ رو به جلو در حوزه سختافزاری اپل محسوب میشود و از بُعد عملکرد، قادر به تولید توانی فراتر از اجرای عالی بازیها است. اما تا وقتیکه بهینهسازیهای لازم برای اجرای بازیها و ارتباط بین ناشرین آنها انجام نگیرد، مکبوکهای فعلی و آینده قادر به اجرای تجربه موفق بازی مانند دیگر دستگاهها و پلتفرمها نیستند. گفتنی است که اجرای نرمافزار Parallels برای نصب بازیهای کامپیوتری رایگان است، اما طبق آزمایشی که بررسی آن را مطالعه کردید، نباید انتظار تجربهای بینقص را داشت.
منبع: Tomsguide