جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اپل از تراشه‌های قدرتمند A18 و A18 پرو رونمایی کرد

اپل از تراشه‌های قدرتمند A18 و A18 پرو رونمایی کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اپل در جریان رویداد Glowtime خود از دو تراشه‌ی جدید A18 و A18 پرو رونمایی کرد. این اولین‌باری است که مدل‌های استاندارد و پلاس آیفون، با یک تراشه‌ی جدید (و نه تراشه‌ای که یک‌سال از عمر آن می‌گذرد)، راهی بازار می‌شوند. این امر احتمالاً به تلاش اپل به در دسترس قرار دادن قابلیت‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی Apple Intelligence و یکپارچه کردن ویژگی‌های نسل جدید گوشی‌های خود برمی‌گردد.

همان‌طور که از نام این دو تراشه پیداست، A18 پرو در آیفون 16 پرو و ​​16 پرو مکس مورداستفاده قرار می‌گیرد، در حالی که تراشه‌ی A18 قلب تپنده‌ی آیفون 16 و 16 پلاس است. برای آشنایی بیشتر با تراشه‌های جدید اپل، با اِروتِک همراه باشید.

تراشه‌ی A18 پرو اپل

تراشه‌ی A18 Pro بر پایه‌ی نسل دوم فرآیند تولید ۳ نانومتری ساخته شده است که به مراتب بهینه‌تر و کارآمدتر از نسل قبلی تراشه‌های اپل برای مدل‌های پرو به حساب می‌آید. A18 پرو به «سریعترین پردازنده‌ی مرکزی» در میان تمامی گوشی‌ها مجهز بوده و از ۶ هسته تشکیل شده است؛ دو هسته‌ی اصلی و و چهار هسته‌ی کم‌مصرف. این پردازنده در مجموع ۱۵ درصد از پردازنده‌ی مرکزی A17 پرو بهتر عمل می‌کند و ۲۰ درصد کم‌مصرف‌تر است.

درباره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی چیپست جدید اپل نیز باید گفت که این پردازنده از معماری در سطح دسکتاپ بهره می‌برد و می‌تواند ۲۰ درصد بهتر از نسل قبلی خود عمل کند. پردازنده‌ی گرافیکی A18 پرو اپل همچنین قادر است رهگیری پرتو (Ray Tracing) را دو برابر سریع‌تر از قبل انجام دهد. پهنای باند حافظه‌ی بهبودیافته و کَش (Cache) بزرگتر این تراشه، امکان پشتیبانی از قابلیت‌های پیشرفته‌تری را برای آن فراهم می‌کند. این موارد شامل پشتیبانی از فناوری نمایشگر پروموشن (ProMotion)، پشتیبانی از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن، سرعت بیشتر USB 3 و ضبط ویدیوی ProRes می‌شود. شایان ذکر است که آیفون‌های معمولی به چنین قابلیت‌هایی دسترسی ندارند.

علاوه‌ بر این، واحد پردازش تصویر جدید A18 پرو، عملکرد دوربین و پردازش داده‌ها را برای رمزگذاری ویدیو بهبود می‌بخشد و از این نظر دو برابر سریعتر از A17 پرو عمل می‌کند. قابلیت‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی نیز به‌لطف این تراشه‌ی قدرتمند، عملکرد بهتری خواهند داشت. A18 پرو از موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای جدید با قابلیت پردازش ۳۵ تریلیون عملیات بر ثانیه بهره می‌برد، به ۱۷ درصد پهنای باند حافظه‌ی بیشتری دسترسی دارد و طبق گفته‌های اپل، ۲ برابر سریع‌تر و کارآمدتر از مدل قبلی خود است.

تراشه‌ی A18 اپل

تراشه‌ی A18 استاندارد نیز از موتور عصبی مشابه A18 پرو استفاده می‌کند و تا حد زیادی به مدل پرو شباهت دارد. این تراشه از یک پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای بهره می‌گیرد که ۳۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی A16 بایونیک آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس است و برای انجام همان وظایف، ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

تفاوت اصلی این دو تراشه در پردازنده‌ی گرافیکی و قابلیت‌های پردازش تصویر آن‌ها نهفته است. مدل غیرپرو از قابلیت‌های پیشرفته‌ای که برای A18 پرو ذکر شد بی‌بهره می‌ماند و به‌جای یک پردازنده‌ی گرافیکی ۶ هسته‌ای، یک پردازنده‌ی ۵ هسته‌ای را مورداستفاده قرار می‌دهد. با این حال، تراشه‌ی A18 هنوز هم بسیار سریع عمل می‌کند و بر اساس ادعاهای اپل، ۴۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتری را همراه با ۳۵ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به تراشه‌ی A16 بایونیک ارائه می‌دهد.

طبق معمول، اپل جزئیات زیادی در مورد سخت‌افزارهای جدید خود به اشتراک نگذاشته است و برای اطلاع از مشخصات دقیق‌تری مانند سرعت کلاک CPU و GPU، باید کمی بیشتر منتظر بمانیم.

منبع: GSMArena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *