سامسونگ از مودم 5G و تراشه سیستم راهبری برای استفاده اختصاصی در خودرو رونمایی کرد

سامسونگ از مودم 5G و تراشه سیستم اطلاعات و سرگرمی برای استفاده اختصاصی در خودرو رونمایی کرد

اشتراک‌گذاری:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on print

اشتراک‌گذاری:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on print

اشتراک‌گذاری:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on print

خودرو‌ها از لحاظ قدرت سخت‌افزاری و ارتباطات، در حال نزدیک شدن به گوشی‌های هوشمند هستند. به لطف جدیدترین مودم تولیدی شرکت سامسونگ، خودروهای آینده قادر خواهند بود تا با اتصال به شبکه 5G، از ارتقای سرعت دانلود تا 5.1 گیگابیت بر ثانیه بهره ببرند.

اگزینوس Auto T5123 اولین مودمی است که به‌ طور اختصاصی برای استفاده در خودرو طراحی شده و به شکل انبوه در حال تولید است. در استفاده از قطعات خودرو، الزمات سختگیرانه‌ای برای حصول اطمینان از دوام و طول عمر قطعات رعایت می‌شود، بنابراین خودروسازان نمی‌توانند صرفاً از تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند استفاده کنند.

این محصول در واقع چیزی بیش از یک مودم ساده است، در بخش پردازنده آن از یک جفت هسته Cortex-A55 استفاده شده که می‌تواند داده‌های مربوط به موقعیت‌یابی ماهواره‌ای را برای ناوبری ارائه دهد. این تراشه با انجام دو وظیفه مشخص، باعث کاهش تعداد کل تراشه‌های مورد استفاده در خودرو و همچنین ساده‌تر شدن فرآیند طراحی خواهد شد.

در حالیکه مودم T5123 وظیفه اتصال و موقعیت‌یابی را بر عهده دارد، تراشه اگزینوس Auto V7 (با فناوری 8 نانومتری) می‌تواند به‌ عنوان مغز متفکر راه‌اندازی سیستم اطلاعات و سرگرمی برای وسایل نقلیه متوسط تا سطح بالا، عمل کند. همچنین می‌توان آن‌ را با حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم از نسل LPDDR4x (سرعت 68.3 گیگابایت بر ثانیه) پیکربندی کرد. این میزان گنجایش توسط هشت هسته پردازنده Cortex-A76 با فرکانس 1.5 گیگاهرتزی (بدون هسته کوچک) و یک پردازنده گرافیکی Mali-G76 با 11 هسته، صورت می‌گیرد.

این پردازنده گرافیکی در واقع به دو بخش تقسیم شده است، هشت هسته گرافیکی برای نمایش اطلاعات مرکزی روی سیستم اطلاعات و سرگرمی داشبورد فعالیت می‌کنند، در حالی‌که سه هسته باقی‌مانده اطلاعات مربوط به کیلومترشمار و AR heads-up (نمایشگر شیشه جلو خودرو) را مورد پردازش قرار خواهد داد. جداسازی هسته‌های پردازنده گرافیکی، به نمایشگرها این اطمینان را داده که آنچه در یکی از آنها پردازش می‌شود بر روی دیگری تاثیر نگذارد.

مطالعه کنید
اپل از سال 2023 اقدام به ساخت مودم‌های اختصاصی 5G خواهد کرد

این تراشه در واقع تا چهار نمایشگر دیگر را پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌تواند در صندلی‌های عقب نیز به مسافران سرویس دهد. همچنین سه پردازنده صوتی نیز تعبیه شده و با استفاده از آن، چیپست قادر به تولید چندین جریان صوتی می‌باشد. به‌ علاوه، یک NPU برای برنامه‌های هوش مصنوعی نیز در نظر گرفته شده که می‌تواند گفتار، چهره و ژست‌های حرکتی را تشخیص دهد. این قابلیت می‌تواند برای موارد متنوعی از دستورات صوتی تا ساخت یک سیستم نظارت بر راننده، مورد استفاده قرار گیرد.

اینها تمام ویژگی‌های این مودم قدرتمند نبود، V7 همچنین قادر است تا 12 دوربین را برای ارائه ویژگی‌هایی نظیر نمای فراگیر و کمک به پارک خودرو، کنترل کند. سیستم پردازش تصویر آن نیز قابلیت‌هایی جهت اصلاح پیکسل‌های معیوب، محدوده دینامیکی و تصحیح اعوجاج را ارائه می‌دهد.

تراشه اگزینوس Auto V7 همچنین وارد تولید انبوه شده و نسل بعدی سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی داخل خودرو را تامین می‌کند. از جمله آن می‌توان به آخرین سرور برنامه کاربردی در خودروی فولکس واگن (ICAS) نسخه 3.1 اشاره کرد که توسط واحد طراحی و تامین قطعات خودرو در شرکت LG Electronics طراحی شده است.

و اما سومین و آخرین تراشه‌ای که توسط سامسونگ معرفی شد، یک آی‌سی مدیریت انرژی است که به‌ طور خاص برای اگزینوس Auto V7 و Auto V9 طراحی شده است. این قطعه در اوایل امسال موفق به اخذ گواهینامه ASII-B شده و به محافظ‌هایی داخلی برای شرایط مضر مانند ولتاژ بالا و پایین، اتصال کوتاه، جریان بیش از حد و خاموشی به‌ دلیل حرارت بالا مجهز شده است.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب >>