Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مدل جدید یادگیری ماشین می‌تواند از روی گفتار، بیماری زوال عقل را تشخیص دهد

مدل جدید یادگیری ماشین می‌تواند از روی گفتار، بیماری زوال عقل را تشخیص دهد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دانشمندان مدل یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند الگوهای گفتاری مرتبط با آلزایمر و دیگر شکل‌های زوال عقل را تشخیص دهد. این ابزار جدید برای ارزیابی اولیه وضعیت بیمار استفاده خواهد شد. این مقاله بر اساس گزارشی است که روز شنبه در Global News منتشر شد.

زِهرا شاه، فارغ التحصیل دانشگاه آلبرتا و محقق ارشد در این پروژه جدید گفت:

ما می‌خواهیم به گفتار به عنوان پنجره‌ای به ذهن انسان نگاه کنیم. ما می‌خواهیم به گفتار به عنوان یک نشانگر زیستی بالقوه نگاه کنیم تا بتوانیم الگوهایی را شناسایی کنیم که ممکن است به ما در تشخیص و نظارت اختلالات روانپزشکی مانند آلزایمر کمک کنند.

این سه ویژگی از نشانه‌های زوال عقل به شمار می‌روند: مکث در گفتار، طول یا پیچیدگی کلمه و قابل فهم بودن گفتار.

مدل جدید یادگیری ماشین می‌تواند از روی گفتار، بیماری زوال عقل را تشخیص دهد

زِهرا در ادامه گفت:

در بیماران مبتلا به زوال عقل، چون ممکن است نیاز به یادآوری بیشتر باشد، آن‌ها معمولا کلمات را فراموش می‌کنند و نیاز یه زمان مشخصی برای به یادآوردن آن کلمات دارند؛ بنابراین مکث‌های طولانی‌تری در گفتار آن‌ها وجود خواهد داشت. ما فرض می‌کنیم که کلمات طولانی‌تر از پیچیدگی گفتاری بالاتری نسبت به کلمات کوتاهی مانند uh یا the برخوردار هستند. مدت طولانی‌تر کلمه نشان دهنده پیچیدگی در گفتار است. دوباره فرض در اینجا این است که بیماران مبتلا به زوال عقل در مقایسه با افراد سالم پیچیدگی گفتاری کمتری دارند.

آزمایش این مدل بر روی 237 فرد انگلیسی زبان و 46 فرد با زبان یونانی انجام شد. پس از آزمایش مشخص شد که تقریباً نیمی از آن‌ها مبتلا به زوال عقل بودند. این مدل با دقت 70 تا 75 درصد توانست بیماران را تشخیص دهد.

همچنین مطالعه کنید
با پیدا کردن نقاط ضعف هوش مصنوعی بارد، از گوگل پاداش نقدی دریافت کنید!

او در ادامه افزود:

این مدل مانند یک ابزار پشتیبانی برای تشخیص بالینی است. اما ما آن را به‌خودی‌خود یک ابزار تشخیص نمی‌دانیم. این حلقه تشخیص نیاز به حضور یک انسان دارد. این اولین قدم است. تریاژ کردن، غربالگری برای افرادی با احتمال ابتلا به زوال عقل و بررسی وضعیت آن‌ها و در نهایت ترغیب افرادی با احتمال ابتلای بالا به انجام آزمایشات بیشتر، قدم‌های بعدی هستند.

زوال عقل

اگرچه هنوز خیلی زود است که این مدل جایگزین تشخیص بالینی شود اما به تمام کسانی که گوشی هوشمند در اختیار دارند اجازه می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقل را بررسی کنند.

زِهرا شاه، آینده این مدل را در قالب یک اپلیکیشن سازگار با موبایل می‌بیند و به گلوبال نیوز گفت:

این اپلیکیشن به طور مداوم شما را نظارت نمی‌کند اما شما می‌توانید اپ را باز کنید و با آن صحبت کنید. مثلا از آن بخواهید هر روز از شما بپرسد “روزتان چطور می‌گذرد؟” و اپلیکیشن در پس زمینه ویژگی‌های گفتار شما را تا بررسی کند تا ببیند که آن‌ها چطور در طول زمان تغییر کرده‌اند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>