جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

یک ترکیب طبیعی در زیتون به کاهش وزن و تنظیم قند خون کمک می‌کند!

یک ترکیب طبیعی در زیتون به کاهش وزن و تنظیم قند خون کمک می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

به تازگی کشف شده است که یک ترکیب طبیعی که در زیتون وجود دارد، قند خون را کاهش و مقدار کاهش وزن را در زمان کوتاهی افزایش می‌دهد، در واقع عملکردی مشابه با اثرات داروهایی مانند متفورمین و لیراگلوتید دارد. این اکتشاف راه را برای توسعه درمان‌های ایمن، طبیعی و مقرون‌به‌صرفه برای چاقی و دیابت نوع 2 باز می‌کند.

دانگمین لیو، استاد دانشگاه ویرجینیا تک و سرپرست این مطالعه گفت:

تغییرات در سبک زندگی و اقدامات بهداشتی عمومی تأثیر محدودی بر افزایش شیوع چاقی، یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2، داشته‌اند،. داروهای موجود برای چاقی در حفظ کاهش وزن مؤثر نیستند، همچنین گران و/یا دارای خطرات بالقوه ایمنی طولانی‌مدت هستند. هدف ما توسعه عوامل ایمن‌تر، ارزان‌تر و راحت‌تر است که همزمان چند هدف جداگانه را دنبال کرده و بتوانند از بروز اختلالات متابولیک و دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.

تیم دانشگاه ویرجینیا تک به دنبال ترشح هورمون‌های متابولیک در روده بودند که تأثیر دومینویی در تنظیم عملکرد آن دارند. هدف آنها پیدا کردن یک ترکیب طبیعی بود که بر سلول‌های L تأثیر بگذارد که پپتیدهای شبیه به گلوکاگون 1 (GLP-1) و پپتید YY (PYY)، دو هورمون کلیدی در احساس سیری، متابولیسم و تنظیم قند خون را ترشح می‌کنند.

آنها دریافتند که اسید الانولیک ترشح GLP-1 و PYY در روده را تحریک می‌کند که منجر به کاهش قابل توجه در مصرف غذا می‌شود و همچنین فعالیتِ پپتید مرتبط با آگووتی (agRP) در هیپوتالاموس مغز را کاهش می‌دهد. بین فعالیت agRP و پرخوری و افزایش وزن رابطه مستقیم وجود دارد.

لیو گفت:

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که اسید الانولیک گرفته شده از زیتون تأثیرات مثبتی بر ترشح هورمون و سلامت متابولیک، به ویژه در شرایط چاقی و دیابت دارد. به نظر می‌رسد این ترکیب شرایط فیزیولوژیکی غذا خوردن را تقلید می‌کند تا به طور مستقیم ترشح هورمون متابولیک روده را ترویج دهد که به تنظیم تعادل انرژی و سلامت متابولیک کمک می‌کند.

محققان دریافتند که فقط یک هفته درمان با اسید الانولیکِ خوراکی منجر به کاهش وزن و بهبود تنظیم قند خون در موش‌های چاق و دیابتی، در مقایسه با موش‌هایی که این ترکیب را دریافت نکردند، شد. بعد از 4-5 هفته، موش‌ها به طور متوسط 10.7 درصد کاهش وزن داشتند و سطح قند خون و حساسیت به انسولین آنها مشابه موش‌های سالم‌تر و لاغرتر بود.

درست است که این یک مطالعه بر روی موش‌ها است، اما محققان اطمینان دارند که در یک آزمایش انسانی نیز شاهد مزایای مشابه خواهند بود.

اسید الانولیک یک مشتق از پلی‌فنول اولئوروپئین است که به‌طور سنتی به عنوان یک مکمل آنتی‌اکسیدانی برای حمایت از سیستم ایمنی و مهار رادیکال‌های آزاد استفاده می‌شده است و در حالی که این اسید به طور طبیعی در روغن زیتون و میوه زیتون بالغ وجود دارد، محققان اشاره می‌کنند که غلظت آن در این منابع به احتمال زیاد برای ارائه این مزایای متابولیکی بسیار پایین است. تیم تحقیقاتی دانشگاه ویرجینیا تک این اسید را از محصولات شامل اولئوروپئین استخراج کرده است.

محققان اکنون به بررسی چگونگی جذب و متابولیسم این ترکیب در سیستم گوارشی خواهند پرداخت که باید راه را برای یک آزمایش انسانی هموار کند.

این یافته‌ها در رویداد NUTRITION 2024، نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا ارائه شده و بر اساس تحقیقی است که در Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *