جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

این مولکول طبیعی در روده‌ می‌تواند از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری و آن را درمان کند!

این مولکول طبیعی در روده‌ می‌تواند از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری و آن را درمان کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پژوهشگران دانشگاه ایالتی کمپیناس در برزیل و موسسه پاستور در لیل فرانسه، به‌تازگی آزمایش‌هایی بر روی موش‌ها انجام داده و دریافتند که تجویز ماده‌ای خاص باعث کاهش بار ویروسی و التهاب در حیوانات مبتلا به ویروس آنفلوانزا می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Gut Microbes منتشر شده است، محققان دانشگاه ایالتی کمپیناس (UNICAMP) در سائو پائولو، برزیل، و موسسه پاستور در لیل فرانسه، کشف کردند که یک مولکول طبیعی روده‌ای می‌تواند از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری کرده و حتی آن را درمان کند!

آزمایش‌ها بر روی موش‌ها نشان داد که سطح مولکول اسید ایندول-۳-پروپیونیک (IPA) در طول عفونت با ویروس آنفلوانزا H3N2 کاهش می‌یابد. بالا بردن سطح IPA با نسخه مصنوعی این مولکول در حیوانات مبتلا، نشان داد که بار ویروسی و التهاب ریه کاهش یافته است.

مارکو وینولو، یکی از نویسندگان اصلی مقاله و استاد در موسسه زیست‌شناسی UNICAMP گفت:

“این نتایج امیدوارکننده است و نشان می‌دهد که در آینده برای کمک به جلوگیری یا درمان عفونت‌های ناشی از ویروس آنفلوانزا که باعث اپیدمی‌های بزرگی می‌شود، می‌توان از IPA استفاده کرد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید یافته‌ها در انسان و فهمیدن چگونگی عملکرد IPA مورد نیاز است.”

این مطالعه بخشی از پروژه‌ای با عنوان “بررسی مکانیسم‌های مولکولیِ درگیر در تعامل بین متابولیت‌های مشتق شده از میکروبیوتا و سلول‌های میزبان در طول التهاب” بود که توسط FAPESP حمایت می‌شود و فردی به نام وینولو محقق اصلی آن است.

این نتایج پس از یک سری آزمایش‌ها با موش‌ها در فرانسه و به رهبری فرانسوا تروتین از موسسه پاستور-لیل، حاصل شد. داده‌ها بعداً در UNICAMP با استفاده از ابزارهای بیوانفورماتیک تجزیه و تحلیل شده و نتایج این تحلیل به نوبه خود الهام‌بخش آزمایش‌های بیشتری با حیوانات در پاستور بود.

وینیسیوس د رزنید رودوالهو، نویسنده دوم مقاله گفت (این مطالعه زمانی که او پژوهشگر پسادکترا در IB-UNICAMP بود، انجام شد.):

“ما از سه لایه داده استفاده کردیم. اولین لایه از متاژنومیک به دست آمد که نشان می‌داد کدام باکتری‌ها در میکروبیوتای روده پس از هفت روز و چهارده روز از عفونت تغییر کرده بودند. تمام DNA این باکتری‌ها تجزیه و تحلیل شد، در حالیکه این نوع مطالعه معمولاً فقط یک قسمت از یک ژن را که باکتری‌ها را شناسایی می‌کند، تجزیه و تحلیل می‌کند. تحلیل ما نه تنها گونه‌های باکتری بلکه ژن‌های بیشترین حضور و عملکردهای مربوطه آن‌ها را نشان داد.”

لایه‌های دیگر داده‌ها از طریق متابولومیک که متابولیت‌های ترشح‌شده توسط میکروبیوتای روده و نشانگرهای بالینی بیماری مانند بار ویروسی و التهاب را شناسایی می‌کند به دست آمد.

وینولو گفت:

“ما این مجموعه‌های داده را به صورت یکپارچه تجزیه و تحلیل کردیم و شبکه‌ای از همبستگی‌ها را ساختیم که نشان دهنده‌ تاثیر قابل توجه IPA بود. در آزمایش‌های بیشتری که بر اساس این یافته‌ها انجام شد، ما به حیوانات یک نسخه مصنوعی از مولکول تولید‌شده در آزمایشگاه تزریق و مشاهده کردیم که جایگزین کردن IPA از دست‌رفته، بار ویروسی و التهاب را کاهش داد. یافته‌ها نشان می‌دهند که IPA پتانسیل زیادی به عنوان یک نشانگر مقاومت در برابر آنفلوانزا دارد و گزینه‌ی مناسبی برای درمان آنفلوانزا از طریق مداخلات مبتنی بر میکروبایوم است.”

تحقیقات دیگر

IPA توسط باکتری‌های روده هنگام تجزیه کردن تریپتوفان (یک اسید آمینه ضروری که در غلات کامل مانند سویا، گندم، ذرت، جو، چاودار، جو دوسر و دانه‌های آفتابگردان و همچنین محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ و لبنیات موجود است) تولید می‌شود.

تحقیقات گروه‌های دیگر نشان داده است که جبران IPA  از دست‌رفته، اختلالات متابولیک را بهبود می‌بخشد، قند خون را تنظیم می‌کند، حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و از سنتز چربی و عوامل التهابی در کبد جلوگیری می‌کند.

مطالعات دیگر شواهدی از نقش تریپتوفان و IPA در تعادل انرژی و سیستم قلبی عروقی، و همچنین پتانسیل آن‌ها برای کمک به پیشگیری از التهاب، چاقی، دیابت، سرطان، فشار خون بالا، بیماری‌های نوروژنراتیو و پوکی استخوان یافته‌اند.

با توجه به پتانسیل IPA برای پیشگیری و مبارزه با آنفلوانزا، محققان برای این استفاده از جبران IPA به اتحادیه اروپا درخواست ثبت اختراع کرده‌اند‌ و نیز مطالعات بیشتری برای به آزمایش‌های بالینی برنامه‌ریزی شده است.

رودوالهو گفت:

“ما به نقش IPA در طول عفونت توسط SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، نگاه کرده‌ایم و نتایج تاکنون مشابه بوده است. ما همچنین می‌خواهیم بفهمیم که IPA چگونه در طول عفونت‌های باکتریایی عمل می‌کند. مطالعات کمی در مورد ارتباط بین میکروبیوتای روده و مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شده است، و درگیری IPA در این ارتباط نیز می‌تواند یک خط تحقیقاتی پربار باشد.”

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *